אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אליעזר שקדי: "נשמור את השבת כי אל על היא החברה של העם היהודי" צילום: ארן דולב

אליעזר שקדי: "נשמור את השבת כי אל על היא החברה של העם היהודי"

על רקע דוחות טובים ל-2010 אומר אליעזר שקדי כי "אנו פועלים לפתור את בעיית סאן דור - גם אם ההחלטה לא תשונה נמצא דרך להמשיך לפעול"

24.03.2011, 07:40 | סיון איזסקו

חברת התעופה אל עלחתמה את 2010 ברווח נקי של 57 מיליון דולר, אחרי שב־2009 היא הציגה את התוצאות הגרועות בתולדותיה - הפסד של 76.3 מיליון דולר. הרווח השנתי הכולל (שבו הובא בחשבון רווח מפעולות גידור) הסתכם אשתקד בכ־123 מיליון דולר, דבר שהכפיל את ההון העצמי של אל על לכ־248 מיליון דולר.

ב־2010 רשמה אל על תזרים חזק מאוד מפעילות שוטפת של כ־203 מיליון דולר לעומת 22 מיליון דולר בלבד ב־2009. נכון לסוף 2010, מסתכמת יתרת המזומנים של אל על ב־164 מיליון דולר, כשרק לאחרונה דיווחה החברה על מימוש עסקאות גידור שהכניסו לקופתה 25 מיליון דולר נוספים.

את הרבעון הרביעי של 2010 חתמה אל על ברווח נקי של כ־16.3 מיליון דולר לעומת הפסד של 29 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2009.

אל על נהנתה מהעובדה ש־2010 היתה שנת שיא בתנועת הנוסעים בנתב"ג - כ־11.4 מיליון נוסעים - עלייה של 9% לעומת 2009 (ב־2010 חלה עלייה של 12% בתנועת הנוסעים בטיסות סדירות לעומת ירידה של 1% בטיסות השכר, בעיקר לטורקיה); תנועת המטענים באל על עלתה ב־17.4%.

דלק מגודר

כתוצאה מהצמיחה בתנועת הנוסעים והמטען, שלוותה בעליית מחירים, רשמה אל על צמיחה של 19% בהכנסות לכ־1.97 מיליארד דולר. בהוצאות התפעול חלה ב־2010 עלייה של 10% ל־1.58 מיליארד דולר, כאשר עיקר העלייה נבע מהוצאות הדלק הסילוני שהסתכמו ב־584.3 מיליון דולר (שהם כ־30% מהמחזור) לעומת 475.7 מיליון דולר ב־2009 (שהם כ־28.7% מהמחזור). מחירי הדלק הסילוני באגן הים התיכון עלו אשתקד בממוצע בכ־28% לעומת 2009, אך אל על הצליחה למתן את העלייה ל־15% הודות לפעולות גידור.

למרות התוצאות הטובות, אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "ענף התעופה הוא לא ענף פשוט. ב־2010 הצלחנו לייצב את החברה, ומטרתנו השנה היא להמשיך את המגמה הזו".

אבטחה ושבת

בשנתיים האחרונות לא חל שינוי בהוצאות אבטחת המטוסים של אל על, והן עמדו על 107.5 מיליון דולר לשנה, מהם 41 מיליון דולר במימון חברת אל על והשאר במימון המדינה. אל על ציינה בדו"חותיה כי היא מנהלת בימים אלו מגעים בסוגיה עם משרדי הממשלה. ל"כלכליסט" אמר שקדי כי "אני רוצה לעסוק בתעופה ולא באבטחה. אבטחת מטוסים אינה יכולה להיות עסק של חברה מסחרית". לגישתו, יש להגדיל את שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של אל על שעומד כיום על 60%. "יש הבנה עם משרדי הממשלה - שאני תומך בה - שתחום אבטחת המטוסים יהיה תחת גוף ממשלתי. הבקשה שלנו היא שהממשלה תסדיר את הנושא בצורה הגונה שתאפשר לנו להתקיים".

בהתייחס לשלילת רישיון ההפעלה של החברה־הבת סאן דור, הפועלת לכאורה כחברה נפרדת ועל כן טסה בשבת, אמר שקדי כי "סאן דור לא שינתה את מתכונת הפעולה שלה מאז 1977, ואנו פועלים היום למציאת פתרונות בנושא". תרומתה של סאן דור לשורת הרווח של אל על אינה מהותית ועומדת על פחות מ־5%, ואחד הפתרונות עשוי להיות שאל על תטוס במקומה של סאן דור בימי חול, כך שאל על תוותר רק על הטיסות בסופי שבוע - שהיוו כשליש מהפעילות הכוללת של סאן דור.

שקדי הצהיר כי בכל מקרה, גם אם ההחלטה לא תשונה וסאן דור לא תוכל להמשיך ולפעול, "אל על תמשיך לשמור את השבת כי אל על היא החברה של עם ישראל והעם היהודי - זו הפילוסופיה שלי".

תגיות

66 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

66.
"החברה של העם היהודי"
מר שקדי. העם היהודי אינו מוגדר ע"י הציבור הדתי, המהווה רק חלק ממנו. הוא מורכב מהמון יחידים בעלי אורחות חיים והשקפות עולם שונות. החילונים אינם פחות יהודים מהדתיים. חברה "של העם היהודי", כדבריך, צריכה לשרת את כל העם- חילונים ודתיים כאחד, ולא לרצות רק את הציבור הדתי, תוך התעלמות מציבור של אנשים שאמנם טסים בשבת, אבל הם יהודים לא פחות מבעלי הפאות, אוכלי המהדרין ושומרי השבת למיניהם. ועוד נקודה קטנה למחשבה: "אל- על" היא לא "החברה של העם היהודי", אלא החברה הלאומית של ישראל, שבה חיים גם מוסלמים, נוצרים, וכולי. הם אזרחי המדינה בדיוק כמו אזרחיה היהודיים, וחברת "אל- על" היא החברה "שלהם" בדיוק כמו שהיא "שלנו".
נטלי  |  25.03.11
לכל התגובות