אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אין מרכז פיתוח בישראל? זאת לא סיבה לכעוס על פייסבוק איור: יונתן וקסמן

אין מרכז פיתוח בישראל? זאת לא סיבה לכעוס על פייסבוק

למרות עסקת סנאפטו, הרשת החברתית עדיין נמצאת בשלב הסטארט-אפ ולא מעוניינת להקים מרכזי פיתוח - לא בישראל ולא במקום אחר

28.03.2011, 14:50 | מאיר אורבך

עבור הישראלים, וכנראה עבור עוד כמה מאות מיליוני אנשים בעולם, פייסבוק היא הרבה יותר מאתר אינטרנט שהם פוקדים מעת לעת. הרשת החברתית נוגעת במשהו עמוק מאוד בחוויה הישראלית של להיות ביחד, להתחבר אל הקרובים אלינו ובעיקר לדעת עליהם הכל.

לא מעט ישראלים שמחו כאשר התבשרנו שמארק צוקרברג, המנכ"ל היהודי של החברה, רכש חברה משלנו ונתן לנו את חותמת הכשרות הסופית - גם פייסבוק מאמינה בטכנולוגיה הישראלית. החגיגות הפכו מהר מאוד לבלבול ואף לזעם, עם הידיעות שהתפרסמו מיד לאחר הרכישה ודיברו על כך שהרשת החברתית תפטר את עובדי סנאפטו, תיקח אליה את הטכנולוגיה ולא תישאר כאן.

החדשה הזו נגעה בעצב חשוף ועוררה תרעומת רבה. נכון שכבר היו מקרים שבהם חברות שעשו אקזיט נשארו בארץ והפכו למרכז פיתוח של החברה הרב-לאומית, אך במקרים רבים אחרים לא כך היה הדבר, כך שהמקרה של פייסבוק לא מהווה תקדים בשום צורה.

גישה של סטארט-אפ

 

  , איור: יונתן וקסמן איור: יונתן וקסמן   , איור: יונתן וקסמן

לדברי רינה שאינסקי, מכרמל ונצ'רס, אחת המשקיעות בסנאפטו, החברה הצעירה היא לא עוד רכישה עבור פייסבוק - מדובר ברכישה אסטרטגית של חברה שמספקת פתרון לכל אלה שלא משתמשים ברשת החברתית בעיקר כי אין להם איך. סנאפטו תאפשר למיליונים שאין ברשותם סמארטפון להשתמש ברשת החברתית, קהל יקר ערך עבור החברה של צוקרברג.

האם היינו צריכים להתפלא מההחלטה להעביר את החברה קרוב למרכז העניינים בקליפורניה? ממש לא. פייסבוק, לדברי שאינסקי, היא חברה צעירה ודינמית שעובדת במהירות של סטארט-אפ.

גם הסטארט-אפ הכי גדול בעולם, זה ששווה 85 מיליארד דולר (או יותר, או פחות, תלוי על איזו הערכת שווי אתם מסתכלים), עדיין רוצה הכל לידו ואינו מוכן לפזר את החברה על פני כל כדור הארץ. הגלובליזציה של פייסבוק נוגעת עדיין בעיקר למשתמשים ולא לחברה עצמה, שעדיין לא נמצאת בשלב שבו היא מוכנה לפזר את צוותי הפיתוח שלה בהודו, סין, ישראל ומי יודע עוד היכן.

פייסבוק לא נקטה צעד יוצא דופן מבחינתה עם הרכישה של סנאפטו והדרישה שמרכז הכובד שלה יעבור לארצות הברית. היא פשוט התנהגה כמו שהרשת החברתית מתנהגת. פייסבוק האמיתית לא עוצרת לרגע, ושולחת זרועות לכל כיוון אפשרי, כדי לוודא שהגולשים לא יצטרכו לצאת ממנה. עכשיו, בזכות סנאפטו הישראלית וצוות הפיתוח שלה, היא תקבל עוד כמה מאות מיליוני משתמשים לקהילה הפרטית שלה.

תגיות