אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת של רשות ני"ע: כשלים בהתנהלות מנהלי תיקים מול לקוחות צילום: יוסי זליגר

ביקורת של רשות ני"ע: כשלים בהתנהלות מנהלי תיקים מול לקוחות

ממצאי דוח בדיקה של הרשות פורסמו היום כוללים ליקויים רבים בהתנהלות של מנהלי תיקים ויועצים בבנק מול לקוחות

31.03.2011, 16:47 | רחלי בינדמן

רשות ני"ע פרסמה לפני שעה קלה דוח ליקויים שנמצאו בביקורות שביצעה בחברות ניהול תיקים ובקרב יועצי ההשקעות מהבנק. מהדוח עולה תמונה קשה על עבודת המנהלים והיועצים.

במסגרתה מתברר כי מנהלי תיקים רבים לא הודיעו ללקוחות על ביטולי הטבות למיניהם. תגלית נוספת מצביעה על מקרה בו לקוח של חברת ניהול תיקים ביקש מהחברה למכור מתיקו המנוהל באופן מיידי את כל השקעותיו הקשורות לנדל"ן. החברה אכן מכרה את ההשקעות בהתאם לבקשת הלקוח אך זאת למעט אג"ח של חברת השקעות המשקיעה בין היתר גם בחברות נדל"ן בשיעורים מהותיים. האג"ח נשאר בתיק הלקוח ולדבריו גרם לו להפסדים.

ליקוי נוסף שנחשף הוא בביקורת בחברה לניהול תיקים אחרת. בה נמצא כי החברה מציינת בהסכם הניהול מול הלקוח בהבלטה את שיעור דמי הניהול גם בתיקים המנוהלים אך ורק באמצעות קרנות נאמנות של הקבוצה אליה משתייכת החברה. לטענת הרשות נתון זה אינו רלוונטי בניהול תיק מהסוג האמור שכן בתיק כזה מושת על הלקוח, במקום דמי ניהול ישירים, שכרו של מנהל הקרן המוחזקת בתיקו. שכר זה הוא לעיתים קרובות גבוה משעור דמי הניהול המצויין בהסכם.

משכך הנתון המיותר עלול להטעות את הלקוח. תלונה נוספת שנבדקה על ידי הרשות היא על חברות ניהול תיקים מסויימות שמבטיחות בעל פה ללקוחות שהשקעותיהם במניות או באופציות לא יעלו על 20% מהתיק. אלא שהחברה מחתימה את הלקוחות על הסכם שפרק מדיניות ההשקעות בו מנוסח באופן מעורפל ומבלבל. כך יוצא שלפעמים ההשקעות במניות מגיעות אף ל-100%.

באשר למערך היעוץ הבנקאי בדקה הביקורת את יכולת מערכות הייעוץ הממחושבות בבנק לספק ליועץ ההשקעות בבנק תמיכה מקצועית ואובייקטיבית. נמצא כי אכן המערכות מספקות אינפורמציה אובייקטיבית אך נמצאו גם ליקויים וטעויות במידע על קרנות נאמנות כמו טעויות בותק ודרגות החשיפה של הקרן למניות ומט"ח.

תגיות