אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מראה מקום צילום: Ken Hayden

מראה מקום

איך ייראו בתי המלון של העתיד? לפי המשתתפים בפאנל "חדשנות בעיצוב בתי מלון" בוועידת התיירות בירושלים, המפתח הוא השתלבות בסביבה. המלון צריך להתחשב באקלים, בנוף ובמורשת המקומיים, במיוחד בישראל

03.04.2011, 12:20 | לרה רוטר

כיצד ייראה העתיד בתחום עיצוב בתי המלון? כדי לענות על השאלה הזו התכנסו ביום חמישי האחרון (31 במרץ) במרכז הקונגרסים שבבנייני האומה בירושלים, המשתתפים במושב "חדשנות בעיצוב בתי מלון", במסגרת ועידת התיירות הבינלאומית. במושב השתתפו נאור חן, ממלא מקום נשיא התאחדות המלונות, האדריכלית ומעצבת הפנים גל נאור, אורח הכבוד - המעצב מייקל בדנר, מעצב הפנים ניר גלעד והמנחה בוקי צוקר, בעלי חברת אדריכלות ועיצוב. חן פתח את המושב בהכרזה כי בשנים האחרונות קיימת תחרות בריאה בתחום המלונאות, תחרות שמביאה לחיפוש אחר בידול. לטענתו, מלונות שעוצבו בשנות השישים או השבעים כסניפי רשת אחידים שאין ביניהם הבדלים, כבר לא מושכים קהל יעד איכותי. קהל כזה מחפש היום דווקא מלונות קונספט, שימכרו לו חוויה כוללת ולא רק מקום לינה. "על ייצור החוויה הזו", אמר חן, "אחראים המעצבים".

נאור, אדריכלית ומעצבת במשרד "גל נאור אדריכלים" ובתו של איש העסקים יצחק תשובה, שעם הפרויקטים שמשרדה עוסק בהם נמנה מלון פלאזה בניו יורק, הרחיבה בדבריה בנושא האחריות הרובצת על כתפי האדריכלים ומעצבי הפנים. "לא מספיק שתייר ירגיש בבית כשהוא שוהה בבית מלון. כיום, יש צורך לחדד את החוויה האותנטית ולחבר בין המבקר למקום שבו הוא שוהה. תפקידו של המעצב הוא לתכנן כל מטר רבוע במלון תוך העצמה של העיקרון הזה ומבלי לפגוע בו. עבודה של מעצב היא כמו תסריט, שמתחיל בתכנון המבנה עצמו, תוך עיצוב ומיצוב החללים הפנימיים כך שלצוות הניהולי של המלון יהיו כל האמצעיים להעניק את השירות הטוב ביותר ללקוח".

(מימין) בוקי צוקר, גל נאור, מייקל בדנר, ניר גלעד. סוף לעיצוב האחיד של הרשתות הגדולות, צילום: נועם מוסקוביץ (מימין) בוקי צוקר, גל נאור, מייקל בדנר, ניר גלעד. סוף לעיצוב האחיד של הרשתות הגדולות | צילום: נועם מוסקוביץ' (מימין) בוקי צוקר, גל נאור, מייקל בדנר, ניר גלעד. סוף לעיצוב האחיד של הרשתות הגדולות, צילום: נועם מוסקוביץ

נאור מאמינה כי עיצוב מושלם המוביל להעצמת החוויה של המבקר, מגיע משיתוף פעולה הרמוני בין אסתטיקה ופונקציונליות - כלומר בין העיצוב לבין הניהול השוטף של המלון. בתכנון בית מלון, אמרה נאור, חשוב לפזר את תשומת הלב באופן שווה בין כל מרכיבי חוויית השהות, ולכלול לא רק את העיצוב של החללים במלון אלא גם את השוער, שוזר הפרחים, המנקה, השף, המוזיקה, איכות הסדינים והמזרן, הריח, טמפרטורת החדרים ועוד. לדעתה, מרכיבי העיצוב של מלון ספציפי צריכים להיות קשורים גם למקום שבו הוא נמצא ולהישאב מתוכו. לדבריה, "הגשמת ההבטחה" למבקר היא מה שמבדיל בין מלון סטנדרטי למוסד תיירותי ייחודי.

אורח הכבוד של המושב, מר מייקל בדנר, הוא שותף במשרד האדריכלים "הירש בנדר ושות'" (HBA), שאחראי בין השאר על עיצוב בתי מלון לרשתות כמו הילטון, וולדורף אסטוריה, היאט, שרתון וארבע העונות. בדנר חיזק בדבריו את נאור, כשדיבר על שייכות המלון לסביבה הגיאוגרפית שבה הוא נמצא. הוא גם התייחס לשאלותיו של חן שעסקו בבעיית התיירות בישראל.

מלון וולדורף אסטוריה בשנגחאי. עיצוב של HBA, צילום: Ken Hayden מלון וולדורף אסטוריה בשנגחאי. עיצוב של HBA | צילום: Ken Hayden מלון וולדורף אסטוריה בשנגחאי. עיצוב של HBA, צילום: Ken Hayden

חן טען כי בישראל המצב הגיאו־פוליטי גורם לחוסר יציבות בענף התיירות. בנוסף, העובדה כי מרגע התכנון של מלון חדש ועד לרגע השקתו יכולות לעבור גם שבע שנים מקשה גם היא על המצב (בראיון ל"כלכליסט" סיפר בדנר על פרויקט תיירות שהוא מנסה להקים בכינרת בשיתוף יזמים מניו יורק, ועדיין לא הגיע לשלב ביצוע). חן העלה את סוגיית הטרנדיות, ותהה כיצד אפשר לשמר את העדכניות של קונספט העיצוב כך שיהיה רלבנטי גם לאחר שנים.

תשובתו של בנדר היתה ברורה. "טרנדים הם דבר חולף", הוא הכריז, וישראל, כמקום הרווי במשאבים תיירותיים, לא צריכה כלל לחפש טרנדים עיצוביים אלא לנצל את מה שיש לה. עיצוב מלונות שישמור על זיקה לעיר או לאתר הנופש שבו הם נמצאים וישאב את הייחודיות שלו מהמשאבים המקומיים יעניק למלונות הללו על־זמניות. בדנר נתן דוגמאות ספציפיות לעיצוב בהקשר של מקום וסביבה, כמו למשל שימור חלקים קיימים ומעניינים של המבנה, הצגת עבודות אמנות מקומיות על קירות המלון, שימוש באקלים טבעי במקומות שיש בהם אפשרות לעשות זאת, ניצול האור הטבעי שבחוץ, וגם שימוש נכון בנוף שמחוץ למלון, כדי שיהפוך גם הוא לחלק מהעיצוב.

תגיות