אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": נכשל המו"מ בין ורטהיימר לדלק על שותפות ברישיונות הגז צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט": נכשל המו"מ בין ורטהיימר לדלק על שותפות ברישיונות הגז

דלק ביקשה למכור עד 15% בחלק מרישיונות החיפוש. המשא ומתן נכשל גם עם בעלי דור אלון, דודי ויסמן

04.04.2011, 07:09 | ליאור גוטמן

נכשל המשא ומתן שהתקיים לאחרונה בין קבוצת דלק, בבעלות איש העסקים יצחק תשובה, לבין איתן ורטהיימר, יו"ר ישקר, ודודי ויסמן, בעלי דור אלון, על כניסתם כשותפים בחלק מרישיונות חיפוש הגז, כך נודע ל"כלכליסט".

חברת דלק אנרגיה, שפועלת תחת קבוצת דלק ומרכזת את כל פעילות קידוחי הגז והנפט, ניהלה בשבועות האחרונים משא ומתן לדילול אחזקותיה בכמה רישיונות שניתנו לה על ידי המדינה ובהם רישיון רות D ואלון E, שממוקמים בצפון הרחוק של המים הכלכליים של ישראל. לפי פרסומים בתקשורת קבוצת דלק ביקשה למכור עד 15% ברישיונות אלו.

הדרישה לדלל את אחזקות קבוצת דלק במקום התקבלה על ידי משרד התשתיות, שדרש לצמצם את שליטת דלק (53%) ושותפתה נובל אנרג'י (47%) בחלק מהרישיונות לרמה של 50% בלבד. בסוף פברואר דווחה כניסה של משקיעים חדשים לרישיונות רות ואלון, בהם פרו סיד, אלומיי והכשרה אנרגיה, כאשר המגעים עם ויסמן וורטהיימר טרם הגיעו לידי הסכמה.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שכישלון המגעים מיוחס לשני גורמים עיקריים: הראשון הוא חוסר הוודאות בנוגע להימצאות מאגרי אנרגיה - גז או נפט - במקומות אלו. דלק ונובל אנרג'י כבר הוכיחו בעבר את יכולתם במציאת מאגרי גז גדולים כגון אלו בים תטיס, תמר ולווייתן, אולם רישיונות אלון ורות טרם נחקרו ובשלב זה לא ברור אם יש שם גז או נפט וכמה.

 

מכיוון שחלק מהרישיונות ממוקמים בצפון מזרח לישראל, בחלקם מול חופי לבנון, הצבת ציוד קידוח שם היא מעמסה יקרה ואולי אף מסוכנת, מה שהוביל את החברות לזנוח את רעיון הקנייה. הסיבה השנייה היא דרישות משרד התשתיות בנוגע להעמדת ערבויות לכניסה לתחום, שהתגלו כגבוהות. בנוגע לויסמן יצוין כי הוא כבר מחזיק ב־4% בשותפות תמר. לא היה ניתן להשיג את תגובתו של ורטהיימר. מדלק אנרגיה סירבו להגיב.

תגיות