אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר דורש מכיל לדון בהעלאת התמלוגים צילום: חיים הורנשטיין

האוצר דורש מכיל לדון בהעלאת התמלוגים

לפני חצי שנה נחשף ב"כלכליסט" כי שר האוצר לשעבר אברהם שוחט הקל עם כיל בסוגיית התמלוגים. שר האוצר הנוכחי יובל שטייניץ פועל לשנות זאת

05.04.2011, 06:56 | רועי ברגמן

המאבק בין הממשלה לכיל על גובה התמלוגים מכריית אשלג מים המלח, קיבל בדצמבר האחרון תפנית נוספת: לכיל הגיע מכתב מהחשב הכללי שוקי אורן, ובו דרישה לקיים דיון מחדש על שיעור התמלוגים. כיל, שבשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר, דיווחה על המכתב בדו"ח הכספי שלה ל־2010, ולידי "כלכליסט" הגיע עותק ממנו.

"בשטר הזיכיון הוענקה למדינה הזכות לתבוע דיון מחדש בגובה התמלוגים שישולמו לה בגין הכמות העודפת על מיליון טונות אשלג שתימכר בכל שנה", כתב החשב הכללי אורן, "ובלבד ששיעור התמלוגים לא יעלה על 10% ממחיר המכירות של האשלג".

עם זאת, מציין החשכ"ל, "ב־1995 התחייבה הממשלה שלא תתבע דיון מחדש כאמור עד לשנת 2010, או־אז תוכל לשוב ולתבוע דיון מחדש בגובה התמלוגים על הכמות העודפת על 3 מיליון טונות אשלג שתימכר בשנה כלשהי". התחייבות שלטונית זו נחשפה בתחקיר "כלכליסט" בספטמבר האחרון, שבעקבותיו הורה שר האוצר יובל שטייניץ לאנשי משרדו לבדוק את הנושא.

לסיכום מכתבו מציין החשכ"ל כי "לנוכח האמור אבקשך לראות במכתבי תביעה לקיום דיון מחדש בגובה התמלוגים, לגבי הכמות העודפת על 3 מיליון טונות אשלג משנת 2010 ואילך. אני מציע כי דיון מקצועי בעניין יחל במסגרת הליך הבוררות שעתיד להתקיים בין הצדדים". הליך הבוררות שמזכיר אורן הוא על תביעת המדינה לקבל מכיל 290 מיליון שקל כתמלוגים לשנים 2000–2009. ל"כלכליסט" נודע כיל החברה הפרישה בגין דרישת המדינה כ־10 מיליון דולר שמשקפים את העלאת התמלוגים לשיעור של 7.5%. עם זאת, מציינת החברה בדו"ח השנתי כי אין בידה מידע לפי שעה מה יהיה גובה התמלוגים הסופי שייקבע.

לפני כחצי שנה חשף "כלכליסט" כי הסכם הזיכיון המקורי של מפעלי ים המלח מאפשר למדינה לגבות מכיל תמלוגים של עד 10% על כל כמות אשלג שתימכר מעבר למיליון טונות בשנה, מעבר ל־5% הנגבים עד כמות זאת. אלא שבשנת 1995 כתבו שר האוצר דאז אברהם שוחט ושר התעשייה והמסחר מיכה חריש למפעלי ים המלח, כי המדינה תוותר על דרישתה לגביית תמלוגים עודפים כל עוד לא תפעיל החברה את סעיף 17 בזיכיון (שנוסח לראשונה ב־1961), המאפשר לתבוע מהמדינה לסלול כביש או מסילת רכבת שישמשו את המפעלים. זאת למרות שציינו במכתב כי הממשלה החליטה כבר ב־1992 על ביטול הסעיף.

תגיות