אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת מכל חמש תלונות נגד שופטים - מוצדקת צילום: shutterstock

אחת מכל חמש תלונות נגד שופטים - מוצדקת

לפי הדו"ח השנתי של נציב התלונות, שיאני התלונות המוצדקות הם שופטי השלום ובית המשפט לענייני משפחה

05.04.2011, 12:32 | ענת רואה
בשנת 2010 נרשמה ירידה במספר התלונות שהוגשו על ידי אזרחים נגד שופטים לנציב תלונות הציבור על שופטים, אך שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות לא השתנה ואף עלה במעט. כך עולה מהדו"ח השנתי שפרסם היום נציב התלונות, השופט בדימוס אליעזר גולדברג.

לפי הנתונים המפורטים בדו"ח, בשנת 2010 התקבלו בנציבות 866 תלונות לעומת 1,003 תלונות בשנת 2009, ירידה של כ-13%. 618 מהתלונות נבדקו לגופן - ו-116 מהן (כ-19%) נמצאו מוצדקות, לעומת 17% ב-2009.

הדו"ח המלא משתרע על יותר מ-150 עמודים ועולה ממנו כי ב-2010 לא התקבלה אף תלונה שהוגשה נגד שופטי בית המשפט העליון. שיאני התלונות המוצדקות הם שופטי בית משפט שלום (37% מכלל התלונות המוצדקות הן נגד שופטי שלום) ובית המשפט לענייני משפחה (32% מכלל התלונות). בית הדין האזורי לעבודה ובית הדין הרבני אחראים ל-12% מהתלונות המוצדקות כל אחד, ו-5% מהתלונות המוצדקות הן נגד שופטים מחוזיים.  

50 מתוך התלונות המוצדקות עוסקות בהתמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטות ופסקי דין. ממצא זה תואם את העובדה שרוב התלונות המוצדקות הן נגד שופטים בערכאות נמוכות שם העומס הוא הרב ביותר.

עם זאת, התלונות החמורות יותר עוסקות בהתנהגות שופטים, וב-2010 נמצאו 21 תלונות מוצדקות כאלה. כדוגמה לתלונה כזו מפורט בדו"ח מקרה בו אדם שנתבע בבית משפט לתביעות קטנות התלונן על כך שבתחילת הדיון השופטת כינתה אותו "הטיפוס הזה". כבר במהלך הדיון השופטת התנצלה על האמירה, אך התלונה נמצאה מוצדקת.

במקרה נוסף התלונן עורך דין ששופטת אמרה לו כי "על ראש הגנב בוער הכובע". הנציב קבע כי מדובר באמירה בלתי ראויה ומיותרת וקיבל את התלונה.  

במקרה אחר, התקבלה תלונה שהגיש אדם נגד שופט שכתב בפסק הדין כי הוא (המתלונן) מנהל הליכים באובססיביות שלא היתה מביישת את "קפטן אחאב", מתוך הספר מובי דיק מאת הרמן מלוויל. הנציב קבע כי גם אם השופט לא התכוון להשוות בין תכונות המתלונן לכלל התלונות השליליות של קפטן אחאב, הרי שכאשר עשה שימוש בדמות זו, היה עליו לתת את הדעת למשמעות שתתקבל מהדברים.  

תלונה אחת שנמצאה מוצדקת עוסקת בהתנהגות בלתי ראויה של שופט מחוץ לכס השיפוט; מדובר בדיין של בית הדין הרבני, שבמקביל שימש דיין בבית דין פרטי.  

שתי תלונות אחרות שעסקו בהתנהגות מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, נדחו על ידי הנציב לאחר שקבע כי אינו מוסמך לבדוק תלונה שעניינה שיקול דעתו של מנהל בתי המשפט שעה שמילא תפקיד שאינו שיפוטי.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש מסרה בתגובה לדו"ח: "התפקיד השיפוטי אינו דומה לשום תפקיד אחר. זהו תפקיד בעל יחוד. על שולחנו של כל שופט מונח מס תיקים שהוא במידה ניכרת רב בהשוואה למדינות אחרות בעולם המערבי. השופט נדרש להתמודד עם המשא הזה ללא יכולת לחלק את הנטל עם אדם אחר. המערכת עושה רבות בניסיונות לשפר מתוכה פנימה אם כי בכך אין די להביא לפתרון מלא לקשיים. אני מאמינה כי חלק מהשיפור שאנו רואים בדו"ח הוא תוצאה של מאמץ זה".

הנשיאה ציינה כי ממצאי הדו"ח ילמדו ויופקו לקחים מהערותיו של נציב הקבילות.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
הצעה
ייתכן שהבעיה להגשת תלונה יוצרת תלות בטפסים ובעורך דין שאצלו התיק נמצא,הדאגה לאזרח שבזמן פגרה מחפש עזרה במשטרה או בסיוע נחסם מחוסר עניין לציבור כמו הרבה דברים שנשמטים בתזכירים של הרווחה ולקבל סיוע במצב חירום פה בירושלים אפשרי לקבל אם בטלפון רק ושום קריאה לא התקבלה ברצינות כשאני פניתי לעזרה במוסדות אז אולי חוסר היחס לאחד ולשני כן יצר בעיה עתידית. באמון שהציבור רוחש למדינה ולתפקידים שבהם נהוג לבקש עזרה ואם תפקידים בסיוע מצריכים גם מענה בזמן פגרה וחירום נפתרו בעיות התלונות על השירות במוסדות המדינה?
יפית  |  26.10.17
לכל התגובות