אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ניתוח "כלכליסט": המחסור הקרב במכוניות יפניות יוביל להתייקרות המשומשות

בענף הרכב מעריכים שבתוך חודש־חודשיים יורגש מחסור ניכר במכוניות יפניות, ובעקבות זאת תורגש עלייה בדרישה למשומשות. בענף הליסינג כבר נערכים למלא את ה"וואקום" באמצעות מכוניות כמעט חדשות שישוחררו מציי הליסינג

07.04.2011, 12:02 | תומר הדר

שלשום, לראשונה מאז פגיעת אסונות הטבע ביפן לפני כחודש, אובחן סדק ראשון בחומה המבוצרת היטב של יבואני המכוניות היפניות: יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, הודיעה לסוכניה ברחבי הארץ שכבר בימים אלה מורגש מחסור במכוניות מדגם הקורולה המשפחתית ורכב השטח הנמכר ביותר בישראל - טויוטה לנד קרוזר. כרגע המחסור מורגש רק במכוניות מצבעים מסוימים, אך בחודש מאי, דיווחה יוניון מוטורס לסוכניה, כבר יורגש מחסור ניכר במכוניות טויוטה.

עד אתמול הקפידו כל יבואני הרכב היפני, ללא יוצא מן הכלל, להדגיש בפני התקשורת שהעסקים כרגיל ושיש מספיק מכוניות לכולם, אך הודעתה של יוניון מוטורס חושפת את האמת הכואבת: יבואני הרכב הישראלים, שבפועל לא נחשבים לקניינים הגדולים ביותר של יצרניות הרכב, חשופים להשפעת הצונאמי כמו כולם, וייפגעו ככל הנראה באופן ניכר.

עבודות פינוי ביפן. היבואנים הישראלים ייפגעו כנראה באופן ניכר מהצונאמי, צילום: איי אף פי עבודות פינוי ביפן. היבואנים הישראלים ייפגעו כנראה באופן ניכר מהצונאמי | צילום: איי אף פי עבודות פינוי ביפן. היבואנים הישראלים ייפגעו כנראה באופן ניכר מהצונאמי, צילום: איי אף פי

"אנשי המכירות קיבלו הוראה להתנהג כרגיל"

האם באמת יורגש מחסור במכוניות יפניות? ובכן, התשובה היא שכן. מדובר רק בשאלה של זמן ושל מלאים קיימים. הסיבה למחסור העתידי במכוניות אינה קריסתו של מפעל זה או אחר של כלי רכב, אלא פגיעה ביצרני רכיבים. לדברי גורמים המקושרים ליוניון מוטורס, הסיבה העיקרית למחסור אשר מורגש כבר בימים אלה בישראל אינה פגיעה פיזית במפעל, אלא דווקא מחסור ברכיבים אשר משמשים להרכבת המכוניות.

לפי הערכותיהם של יבואני רכב אשר נמסרו אתמול ל"כלכליסט", מדובר רק בשאלה של זמן עד שהמחסור יגיע לכולם. "אנשי המכירות שלנו קיבלו הוראה להתנהג כאילו הכל בסדר", סיפר אתמול ל"כלכליסט" גורם בכיר בענף הרכב: "עם זאת, ברור לנו שלקראת אמצע חודש מאי יהיה מחסור במכוניות. יתרה מזאת, גם יבואניות הרכב הגדולות ביותר, אלה שהצטיידו במקרה בהרבה מכוניות, לא בגלל הצונאמי כמו מכיוון שהן משנעות בכל משלוח מספרי מכוניות גדולים, ירגישו בקרוב במחסורים. אלא שאצלן המחסורים בכלי רכב יורגשו לקראת יוני. המחסור במכוניות ישפיע על כולנו ללא יוצא מן הכלל. גם יבואני הרכב החזקים ביותר בישראל לא יכולים לשכנע חברה כמו מאזדה או טויוטה לשקם מפעל של חיישני חמצן למערכות פליטה שנהרס בצונאמי. המחסור יימשך ככל הנראה עד ספטמבר".

יצרני הרכב ביפן: דו"ח מצב

 

מומלץ: לרכוש מכונית משומשת היום ולא במאי

כיצד ישפיע המחסור במכוניות יפניות על שוק הרכב הישראלי? ובכן, המסקנות הברורות, שמכוניות אירופיות וקוריאניות יתחזקו על חשבונן של המכוניות היפניות נשמעו כבר לפני שבועות רבים, וכנראה מדובר גם במסקנות נכונות. עם זאת, אספקתן של מכוניות קוריאניות, שכמעט אינן מסתמכות כלל על רכיבים מיפן, לא מעט בגלל איבה עתיקת יומין בין שני העמים, צפויה גם היא להיפגע עקב ביקוש עולמי למכוניות שיחליפו את היפניות. ואילו אספקתן של מכוניות מאירופה תיפגע הודות להסתמכות על רכיבים המיוצרים ביפן. אך ההשפעה האמיתית צפויה להתרחש גם במאזניהן של חברות הליסינג ולהשפיע גם על הצרכן הפרטי. רמזים ראשונים לכך סיפקו אתמול גורמים בענף הליסינג, אשר החלו, כמעט בלי שהציבור יבחין, לנצל את ההזדמנות אשר גלומה במחסור במכוניות חדשות כדי למכור מכוניות משומשות. רמזים ראשונים לכך נשמעו אתמול באולמות מכירה של מכוניות משומשות של חברות הליסינג, מפי אנשי מכירות אשר מדווחים על היערכות לקראת מחסור במכוניות יפניות חדשות.

כיום אחד הגורמים אשר מעיקים על חברות הליסינג באופן החמור ביותר הוא עודפי מלאי של עשרות אלפי מכוניות אשר ממתינות במגרשי המכירה. בחודשים האחרונים שוק הליסינג הפך משוק של מוכרים, שבו חברות הליסינג חיזרו אחר יבואני הרכב, לשוק של קונים, שבו היבואנים מפצירים בפני חברות הליסינג שייקחו מכוניות, אף שאינן מצליחות למכור את המכוניות המשומשות שעדיין ברשותן. כתוצאה מכך כמה חברות ליסינג החלו להיערך ל"ואקום" אשר ייווצר מהמחסור במכוניות חדשות, ומוכנות למלאו באמצעות מכוניות כמעט חדשות שישוחררו מציי הליסינג, או לסירוגין אשר ממתינות כיום במגרשים ללא דרישה. מכוניות אלה, שיימכרו במסגרת מבצעים שקטים, לא יוחלפו ברובן על ידי מכוניות חדשות, אלא ישמשו ל"שחרור לחץ" אצל חברות הליסינג.

המחסור במכוניות חדשות, שיביא בתורו לעלייה בדרישה למכוניות משומשות, צפוי להביא לאפקט נוסף: התייקרות בשוק המכוניות המשומשות. כללי השוק במקרה זה פשוטים: כאשר קיימת דרישה למכונית מדגם מסוים, קובעי המחירונים ערים לדרישה ומעלים את המחיר בהתאם. יתרה מזאת, בגלל המחסור במכוניות משומשות צפויים המוכרים, אשר כיום מסרבים להפחית ממחיר המחירון, להפגין קשיחות במשא ומתן, מה שיתרום לשמירת הערך של המכוניות שיחסרו. חברות הליסינג, מטבע הדברים, לא יתנגדו למהלך שכזה, שמעלה את שווי הצי שלהן. מסיבה זו, מי שמתעתד לרכוש מכונית משומשת, במיוחד מדגמים יפניים פופולריים, מוטב לו לעשות זאת כיום ולא בחודשים הבאים.

המכוניות יתייקרו?

 

אחת השאלות שעדיין נותרת תלויה באוויר היא האם המכוניות היפניות יתייקרו. התשובה היא שהדגמים הפופולריים, כלומר מאזדה 3, טויוטה קורולה ודומותיהן, אינם צפויים להתייקרות ניכרת. הסיבה, כפי שהומחש בדו"ח מסירות הרכב שהתפרסם השבוע, היא שכלמוביל, יבואנית יונדאי, מאיימת על דלק מוטורס במאבק על בכורת השוק הישראלי.

 

עיקר המלחמה מתרחשת בזירת המכוניות המשפחתיות הפופולריות בציי הרכב. בעבר המתינו כל יבואני הרכב למחירה של מאזדה 3 כדי לתמחר את המתחרות בהתאם. הפעם מתחריה של מאזדה, שחשופים פחות מדלק מוטורס להשפעות הצונאמי, שוברים את הכלים - הם לא ייקרו את המכוניות כי הם לא משלמים בין, והם לא חשופים לאותו היקף של בעיות באספקה. דלק מוטורס תתקשה להרשות לעצמה להפוך ליבואנית המשפחתיות היקרות ביותר בשוק, שלא לדבר על השפעת עליית המחיר על שווי השימוש שמשלמים מחזיקי כלי הרכב הצמודים. עם זאת, מישהו הרי חייב לספוג את ההתייקרויות. השאלה היא מי. ובכן, ככל הנראה חלק מההתייקרויות ייספגו במכוניות שאינן בהכרח להיטי ליסינג. הכוונה היא לרכבי שטח, רכבי יוקרה וגם מכוניות סופרמיני, שיבואנים שיושפעו על ידי הצונאמי יצטרכו לייקר או לפחות להרוויח עליהם פחות, כדי לכסות על חוסר נכונותם לייקר את הדגמים הפופולריים בציי הרכב.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
ההפך המחיר אמור לרדת
תמיד משתלם לדפוק את הצרכן הישראלי מסיבה פשוטה אחת שהוא "מפגר" ולא מבין הרבה אז קל לדפוק לו מחיר וסיפורי מעשיות שאין להם כל בסיס כי בחו"ל לא מעיזים לעלות מחירים ללקוח. כי אין בארץ צרכנות נבונה והצרכן בעיני המוכרים מוכן לשלם על הכל אז למה לא לדפוק אותו
בני , ראשון  |  10.04.11
11.
בקרוב תוספת חינם במכוניות היפניות והיא:
קרינה רדיואקטיבית. אנא, כשאתם קונים מכונית יפנית קחו אתכם גם מודד קרינה.רוב הסיכויים שהמכונית החדשה שלכם מכילה קרינה המסוכנת לבריאות. המכוניות היפניות יספגו מכה קשה לא במכירות כי עם ביכולת המשווקים שאין בהן קרינה. היפנים לא יגלו את האמת המרה בנושא זה.
סמבה  |  07.04.11
לכל התגובות