אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום תוצאות 2010: הרווחיות לא התחברה לחשמל צילום: יריב כץ

סיכום תוצאות 2010: הרווחיות לא התחברה לחשמל

התחרות העזה בענף החשמל פגעה ב־2010 בכל החברות הבורסאיות. ראלקו הקטנה היא היחידה שלא דיווחה על שחיקה ברווחיות, בעוד שברימאג ואלקטרה צריכה הן היחידות שצמחו

07.04.2011, 09:06 | גיל קליאן

שנת 2010 לא האירה פנים למרבית חברות מוצרי החשמל והאלקטרוניקה הישראליות: התחרות העזה המאפיינת את הענף השפיעה על הפעילות בו, ומבין החברות הנסחרות בבורסה של תל אביב רק ברימאג ואלקטרה צריכהרשמו צמיחה משמעותית במכירות.

המכירות של ברימאג של שאול זילברשטיין צמחו ב־2010 ב־18.9%, ועמדו על כ־920 מיליון שקל. גם אם מנכים מהכנסות ברימאג את הפעילות הסולארית החדשה של החברה, ואת פעילות מכשירי הסלולר של LG (שאותה רכשה ברימאג ממיני ליין), החברה מציגה צמיחה של 9.5% בהכנסות משיווק מכשירי חשמל ל־809.5 מיליון שקל. בתחום החשמל והאלקטרוניקה ברימאג מייבאת ומפיצה, בין היתר, את המותגים קנווד, בקו, סוני, LG, וולף וסאב זירו, לצד בייביליס, הובר, גרץ ופרוסמן. פעילות זו היא עושה בעיקר באמצעות ישפאר.

אלקטרה צריכה של גרשון זלקינד, שמשווקת בין השאר את אלקו, מילה, ליבהר ופיליפס, נותרה ב־2010 מובילת השוק מבחינת היקף הפעילות - זאת למרות ירידה של 6% במכירות הכלליות, לכ־2.4 מיליארד שקל. הכנסות החברה מיבוא ושיווק מכשירי חשמל עמדו על כמיליארד שקל ב־2010, קפיצה של כ־12.6%.

מנגד, הכנסות רשתות הקמעונאות (שקם אלקטריק, מחסני חשמל וסנסור) ירדו ב־3% בשנה שעברה, ועמדו על כ־1.3 מיליארד שקל.

ראלקו שוברת שיא ברווחיות הגולמית

 

אל מול ברימאג ואלקטרה צריכה ניצבות קריסטל, מיני לייןו ראלקו, שהתקשו לצמוח במהלך 2010.

קריסטל של משה ממרוד אמנם הכפילה את הכנסותיה השנתיות ל־729.4 מיליון שקל, אך צמיחה זו נבעה מרכישה והטמעה של עסקי המזגנים של תדיראן - תוצר של רכישה שהשלימה בסוף 2009, וגרמה לה לנצח את מיני ליין בהיקף הפעילות ב־2010.

בניכוי הכנסות תדיראן מציגה קריסטל ירידה של 6.3% בהכנסות השנתיות מיבוא ושיווק מותגי החשמל שלה - אמנה, AEG, קיצ'נאייד, ויקינג, והמותגים המקומיים קריסטל, אמקור, תדיראן וספקטרה.

מיני ליין, שמפעילה את רשת חנויות אלמ, ביצעה באמצעותה 28% ממכירותיה שלה ב־2010. מכירותיה של מיני ליין, שבשליטת יצחק ושושנה פורת, ירדו ב־0.8% בשנה שעברה ועמדו על 718.8 מיליון שקל. החברה מייבאת את אלקטרולוקס, פריג'ידר וחלק ממוצרי סמסונג, וכן פועלת תחת המותג הפרטי קינג.

המתחרה הקטנה בענף, ראלקו, התמודדה ב־2010 עם קיפאון במכירות, שהסתכמו ב־185 מיליון שקל. לעומת זאת, ראלקו היתה לחברה היחידה שדיווחה על שיפור ברווחיות הגולמית שלה, שעמדה על 23.9% מהמכירות, לעומת 23.6% ב־2009. החברה מייבאת את מותגי שארפ וזאנוסי, ללא הסכמי בלעדיות.

פרט לראלקו, כל החברות בענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה סבלו משחיקה ברווחיות, שאותה הסבירו בין השאר בתחרות המתעצמת בין השחקנים בענף. באלקטרה צריכה עמד שיעור הרווח הגולמי הכללי על 22.5%, לעומת 22.7% בשנת 2009, כאשר במגזר מכשירי החשמל ירד שיעור הרווח הגולמי שלה מ־24.2% ל־21.8%.

המזגנים מצננים את קריסטל

שיעור הרווח הגולמי של מיני ליין נשחק ל־23.9% לעומת 24.8% ב־2009 - בין השאר בשל פתיחת סניפים חדשים של רשת אלמ. בקריסטל, לעומת זאת, נפל שיעור הרווח הגולמי מ־25% ל־21% בשנת 2010. בחברה הסבירו כי השינוי נבע בין השאר מהכניסה לענף המזגנים, הסובל מרווחיות נמוכה יותר.

את ראש טבלת הרווח הגולמי הובילה ברימאג, למרות שחיקה יחסית בהשוואה ל־2009. בשנת 2010 הסתכם הרווח הגולמי של החברה ב־25.1%, לעומת 26.7% בשנה הקודמת. בברימאג דיווחו על ירידה ברווחיות מוצרי החשמל שהחברה מייבאת ומשווקת, והסבירו כי כניסתה לתחום המערכות הסולאריות מעיבה אף היא על הרווחיות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות