אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עד כמה משפיע השם שלנו על בחירת מקום העבודה?

עד כמה משפיע השם שלנו על בחירת מקום העבודה?

מחקר חדש בדק האם אנשים נוטים לבחור במקום עבודה בו האות הראשונה בשם החברה תואמת לאות הראשונה בשם שלהם

11.04.2011, 21:57 | סוכנויות הידיעות

השמות שלנו מגדירים אותנו, אך האם הם גם קובעים מי אנחנו? בתרבויות רבות, לשמות יש משמעויות מיוחדות ורבים מאמינים שהם משפיעים על האישיות של האנשים ועל מהלך חייהם. הקבלה לדוגמה, גורסת ששמו של אדם הוא בעל קשר ישיר לתנאי חייו - עד כדי כך ששינוי שם משנה את האדם.

אך מה יש למדע לומר בנושא? מחקר שנערך לאחרונה בחן כיצד השמות שלנו עשויים להשפיע על המקום בו נבחר לעבוד. התוצאות? המחקר החדש לא מצא קשר - אולם מחקר קודם יותר דווקא מצא.

וולט דיסני, מייסד החברה שנקראת על שמו וולט דיסני, מייסד החברה שנקראת על שמו וולט דיסני, מייסד החברה שנקראת על שמו

הרעיון שהשמות שלנו - בייחוד האותיות הראשונות של השם שלנו - יכולים להשפיע על ההחלטות שאנחנו מקבלים, כולל עם מי אנחנו מתחתנים והיכן אנחנו מתגוררים הוא מה שהפסיכולוגים מכנים "אגואיזם מרומז".

ב-2008 שני חוקרים בלגים מצאו שהעובדים במדינה היו בעלי סבירות גבוהה יותר לבחור במקום עבודה אם האות הראשונה בשם החברה תאמה לאות הראשונה בשם שלהם. אולם פרופסור אורי סימונזון מאוניברסיטת פנסילבניה מאמין שהבלגים בלבלו בין הסיבה והתוצאה.

"הנרי פורד, למשל עבד בחברה שהתחילה באות F, לא בשל משיכה לא מודעת לאות, אלא מכיוון שהוא קרא לחברה על שמו" כותב סימונזון במאמר שיתפרסם בכתב העת Psychological Science.

חשבו למשל על דיסני של וולט דיסני או וול מארט של סאם וולטון. בדומה, בחברות קטנות רבות שבבעלות משפחתית עובדים קרובי משפחה עם שם דומה, לעיתים במשך שנים רבות.

סימונזון בדק שוב את המחקר הבלגי והוסיף לו נתונים אמריקאים דומים מתוך תרומות פוליטיות במהלך הקמפיינים של 2004, שכוללים את שמות התורמים והמעסיקים שלהם. כשהוא השווה רק את האות הראשונה, הוא אכן מצא שהסבירות שאנשים עובדים בחברה שמתחילה באותה אות כמו השם הפרטי שלהם גבוהה פי 2.5 מאשר במדגם מקרי.

סאם וולטון, מייסד וול מארט סאם וולטון, מייסד וול מארט סאם וולטון, מייסד וול מארט

אך כשבחן לראות אנשים שעובדים בעסקים המשפחתיים, הוא מצא שהסבירות אינה גבוהה יותר מהרגיל.

עם זאת, סימונזון לא מבטל לגמרי את תופעת ה"אגואיזם המרומז". לדבריו, הוא לא מצא הוכחה לכך בשלושה מבדקים שערך - נישואים, מעבר דירה ומקום עבודה - אך לטענתו היא כן משפיעה על כמה החלטות, כמו שם הילד, וכן החלטות שלגביהן אין לאנשים דעה נחרצת.

"נגיד שאני אוהב דברים עם האות U יותר מאשר עם אותיות אחרות", הוא מסביר. ההשפעה ככל הנראה לא תהיה גדולה, אך כדי שהיא תטה את כף הבחירה בין שתי אפשרויות הן צריכות להיות דומות למדי. "לדוגמה, אני לא יודע להחליט איזה יין עדיף, אז אני קונה יותר יינות שמתחילים באות U. אבל לא אעבור למדינה אחרת, אחליף מקצוע או אתחתן עם אישה אחרת מסיבה זו בלבד".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
ערכתי גם אני מחקר קטן בעברית שמספק הסבר סביר לתופעה
ע"פ "רשימת השמות לילדים" באחד האתרים זיהיתי שיש כמה אותיות שהרבה שמות מתחילים בהם בעיקר א' ו מ' (לא שיקללתי את הפופולריות של השמות שכמובן משנה את הסטטיסטיקה) בבדיקת רשימת הטופ 100 של החברות במשק מתברר שיש כמה אותיות שהרבה שמות חברות מתחילים בהם "הפתעה" בעיקר א' ו מ' בקיצור מאחר ואין התפלגות שווה בין האותיות הראשיות של שמות החברות ושמות האנשים, (ולהיפך יש אותיות שמובילות במובהק) אין שום משמעות לסטיה הסטטיסטית של כמה אנשים עובדים בחברה שהשם שלה מתחיל באותה אות כמו שם העובד
גרופי  |  12.04.11
לכל התגובות