אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אושרה תוספת תקציב לאבטחת קווי אל על וארקיע לקהיר ועמאן צילום: סיוון פרג'

אושרה תוספת תקציב לאבטחת קווי אל על וארקיע לקהיר ועמאן

ועדת הכספים אישרה תוספת 15% תקציב לאבטחת קווים אלה לשנים 2009-2010, לצד 60% המימון שמשולם לחברות הישראליות לכלל היעדים בעולם

13.04.2011, 17:19 | יסמין גיל

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ד') תוספת 15% תקציב לאבטחת קווי התעופה לקהיר ולעמאן של אל על ושל ארקיע, בהתאמה, לשנים 2009 ועד ספטמבר 2010. זאת, במהלך דיון מיוחד שנערך בוועדה בנושא העברת תקציב למיגון גני ילדים בעוטף עזה. מוועדת הכספים נמסר כי מדובר בתוספת של 1.75 מיליון שקל.

המדינה מממנת 60% מאבטחת המטוסים והתחנות בחו"ל של חברות התעופה הישראליות, ולשני היעדים הללו ניתנת תוספת מיוחדת. ממשרד האוצר נמסר כי מדובר בתוספת שמשולמת בקווים אלו מזה מספר שנים, "ואינה קשורה לתוספת הכללית עליה הוסכם בממשלה, שתחול לאחר החתימה על הסכם גלובלי עם האיחוד האירופי".

עלות אבטחת המטוסים והתחנות בחו"ל של חברות התעופה הישראליות מוערכת בכ-120 מיליון דולר בשנה. באפריל 2007 המליצה הוועדה הציבורית לבחינת סוגיות "השמים הפתוחים" לשר התחבורה דאז, שאול מופז, שהמדינה תממן את מלוא הוצאות הביטחון לחברות הישראליות, אלא שהמלצה זו לא התממשה. לאחר מכן, בהחלטת ממשלה מינואר 2008, הומלץ להעלות את שיעור השתתפות המדינה מ-50% ל-80%, גם המלצה זאת לא התממשה.

ב-2009 הועלה מימון המדינה ל-60%, תוך החלטה שזה יועלה ל-75% מיד לאחר שייחתם הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי, שיאפשר לחברות תעופה מאירופה ומישראל להפעיל טיסות בין היעדים ללא הגבלה. זאת, בניגוד להסכמים הבילטרליים (דו צדדיים) שקיימים כיום ומגבילים את כמות הטיסות שניתן להפעיל בין המדינות. הדיונים על פתיחת השמים עם אירופה נמשכים מזה מספר שנים וההסכם הסופי לא נראה באופק.

חברות התעופה הישראליות דרשו אז ודורשות כיום מימון מלא מהמדינה, בטענה כי דרישות האבטחה נכפות עליהן על ידי המדינה ובכך מקשות על התחרות שלהן מול חברות התעופה הזרות שברובן לא נדרשות לסידורי אבטחה מסיביים כמו הגופים הישראלים. יחד עם זאת, נושא העלאת המימון לא עומד כרגע על הפרק, למעט כאמור, ההעלאה ל-75% כשייפתחו השמים עם אירופה.

תגיות