אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מוני הראל הצליח להסתכסך גם עם הדירקטוריון שמינה צילום: ראובן שוורץ

מוני הראל הצליח להסתכסך גם עם הדירקטוריון שמינה

בעל השליטה בפטרו גרופ הטיל וטו על החלטת הדירקטוריון לאשר השקעה של ארקו ב־GPM הנשלטת על ידי החברה ונקלעה לקשיי מימון

20.04.2011, 07:04 | גולן חזני

מוני הראל, בעל השליטה במטיס קפיטל, המצוי בסכסוך מתמשך עם שותפו בקבוצת הכדורגל הפועל ת"א, נתקל בימים האחרונים בחזית התנגדות נוספת, הפעם מכיוונה של פטרו גרופ, הנשלטת על ידיו. הראל יצא בסוף השבוע בצעד חריג נגד החלטת דירקטוריון החברה לאשר השקעה מתוכננת של ארקו, הנשלטת על ידי אריה קוטלר, בחברת GPM שבבעלות פטרו גרופ וטרפד אותה.

בעקבות המהלך, הודיע עו"ד יוסי שם־טוב, היועץ המשפטי של מטיס קפיטל (שבאמצעותה שולט הראל בפטרו גרופ), על התפטרותו, כאשר גם אילן אנגל, מנכ"ל מטיס התפטר מתפקידו כדירקטור בפטרו גרופ בטענה לניגוד עניינים.

לפני כחודש הודיעה ארקו על מגעים להזרמת 20 מיליון דולר לקופת GPM תמורת 50% מהמניות. דירקטוריון פטרו גרופ שהתכנס ביום חמישי האחרון אישר את ההצעה פה אחד, אולם מיד לאחר מכן הופיע מכתב דרמטי מהראל ובו נטען כי "ההחלטה היא מחטף מצד הדירקטוריון, העסקה לא טובה והמכירה נעשית במחיר נמוך מדי".

הלוואה בעייתית

 

התערבותו של בעל השליטה בהחלטת הדירקטוריון היא צעד חריג, כאשר גורמים המעורים בפרטים טוענים כי אינם מבינים את צעדיו של הראל, שעלול אף לאבד את אחזקתו בפטרו גרופ.

רכישת מניות GPM על ידי ארקו צפויה היתה לסייע לפטרו גרופ ול־GPM להיחלץ מהמצב הבעייתי שאליו נקלעו מאז רכש הראל את השליטה בפטרו גרופ בספטמבר 2009, מידי כונס הנכסים של חברת אמריס לפי שווי של 83 מיליון שקל. את הרכישה ביצעה מטיס בתקופה שבה שלטו בחברה הראל ואמנון ברזילי. מאוחר יותר נקלעו הראל וברזילי לסכסוך ממושך, כשבסופו ביוני 2010 רכש הראל את חלקו של ברזילי במטיס.

בהמשך מכרה מטיס את אחזקותיה ביפנאוטו לשותפה בחברה, גד זאבי, ונותרה עם אחזקתה בפטרו גרופ (74% מהמניות), כשהנכס היחיד שלה (למעט מבנה בפתח תקווה ומלון באוסטריה) הוא הבעלות בחברת GPM, שמחזיקה ב־356 תחנות תדלוק בארה"ב. בעקבות רכישת השליטה בפטרו גרופ על ידי מטיס הודיע בנק וואקוביה, המממן של GPM, שנרכש על ידי וולס פרגו במהלך 2010, כי אינו מאשר את העברת הבעלות בחברה ואף הודיע על הפסקת המימון לפטרו גרופ, בצעד שאיים לפרק את החברה.

הראל החל לחפש מימון חלופי ומצא באמצעות מתווך ישראלי את בנק ההשקעות האלמוני בייסייד קפיטל (Bayside Capital Inc) שהעמיד הלוואה של 34 מיליון דולר ל־GPM. פטרו גרופ לא דיווחה על תנאי ההלוואה באותה התקופה, אולם כעת מתברר כי מדובר בריבית שנתית גבוהה במיוחד של 18.5% לשנה.

גם חברה רווחית בתחום תחנות התדלוק היתה מתקשה לשלם כ־6 מיליון דולר ריבית בשנה על הלוואה של 34 מיליון דולר - כאשר לאור מצבה הפיננסי של פטרו גרופ, המצב בעייתי עוד יותר. החברה סיימה את 2010 בהפסד תפעולי של 800 אלף שקל והפסד נקי (בשל הוצאות ריבית) של 42 מיליון שקל ששחק את הונה העצמי ל־57 מיליון שקל.

סכנה לחדלות פירעון

ביום ראשון האחרון הודיע בייסייד קפיטל כי GPM הפרה סעיפים טכניים בהסכם המימון, אך לא דיווח על נקיטת פעולות כלשהן למימוש השעבוד. אם יבקש להפעיל מנגנון זה, צפוי הראל לאבד את אחזקותיו בחברה. לאור זאת, עוקבים מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת פטרו גרופ כ־70 מיליון שקל, בדאגה אחר האירועים והם צפויים להתכנס מחר כדי לדון בנושא.

במקרה שהבנק יפעיל את השעבוד, הוא יעמיד את החברה למכירה בהליך התמחרות ויהיה זכאי לקבל 47 מיליון דולר (קרן החוב בתוספת ריביות). במקרה כזה יקוו מחזיקי האג"ח למכירה במחיר גבוה יותר כשההפרש יעבור אליהם בשל שעבוד ראשון. למטיס קפיטל חוב דומה למחזיקי האג"ח, כשהתשלום הוא במרץ הקרוב. כרגע לא ברור איך תוכל מטיס לעמוד בתשלום והיא עלולה להיקלע למצב של חדלות פרעון, אלא אם הראל יזרים את התשלום לקופת החברה.

הקשר של ארקו ל־GPM, שבה ביקשה כאמור להשקיע, אינו מקרי. ל"כלכליסט" נודע, כי כאשר היתה GPM בהליך פשיטת רגל בארה"ב בשנת 2003, קוטלר ניהל מגעים לרכישתה עם שלושה גופים: גרנית, פולאר ומרלז, אך בסופו של דבר היא נרכשה על ידי גמול, שהייתה אז בשליטת אייל יונה ואמנון ברזילי.

מאוחר יותר נמכרה החברה לאמריס של לוי קושניר ברווח נאה של קרוב ל־200 מיליון שקל, קושניר מכר אותה לאיש העסקים ארקדי גאידמק, ואז נקלעה החברה לכינוס נכסים ונמכרה למטיס.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות