אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: לא רק באפל - כך נראית הכת של מעריצי אנדרואיד

דו"ח טכנולוגי: לא רק באפל - כך נראית הכת של מעריצי אנדרואיד

סקר חדש מראה שרוב המשתמשים במכשירי אנדרואיד לא יעברו לאייפון או לאייפד גם אם אפל תוציא מכשירים טובים יותר: וגם: כך הסתבכה פייסבוק עם הקהילה הגאה בבריטניה, ודרופבוקס חוגגת 25 מיליון משתמשים

20.04.2011, 13:38 | יוסי גורביץ

לאנדרואיד כת משלה

אחרי שנים של דיונים על כת הפנאפלים, מעריצי אפל, יש עכשיו כת גדולה לא פחות - סוגדי אנדרואיד. אני חושב שהגיע להתאים גם להם שם משלהם: פנדרואידים. אפל נמצאת במקום השלישי במכירות סמארטפונים, אנדרואיד במקום הראשון, כך שהכת הזאת רק גדלה.

זו כת שכלתנית במובנים מסוימים: לאחרונה נערך סקר בקרב כ-2,000 משתמשי אנדרואיד. רוב העונים אמרו שמה שמעניין אותם בעת רכישת גרוטאה סלולרית הם הפיצ'רים של המכשיר שהם קונים, כמו גם הפלטפורמה שעליה הוא רץ, ולא חדי הקרן הקסומים שיוצאים ממנו עם ההפעלה.

אבל אז ניסה המחקר לברר באילו תנאים יסכימו האנשים שבחרו באנדרואיד לנטוש אותו עבור המכשיר שאין להזכיר את שמו - האייפון. פחות משליש מהם הפגינו רפיסות באמונתם, ואמרו שאם אפל תוציא מכשיר מוצלח יותר באופן כללי, הם ישקלו לרכוש אותו. אחוז נמוך יותר מהנסקרים ישקול לקנות אייפון אם יהיה זול במיוחד, או אם יציע יכולות מייל והקלדה טובות יותר. אבל הרוב המכריע (55.7%) הודיע על שנאת נצח לחברה עם התפוח הנגוס, שנאה שלפי הסקר תמנע ממעריצי היצור הקטן והירוק לקנות את מכשיריה.

ולסיום מחקר הכתות המצומצם שלנו, יכול מאוד להיות שיש הבדלים סוציו-אקונומיים בין הפנאפלים לאלו שנשבעים באנדרואיד: סקר של קומסקור מצא שכמחצית ממשתמשי האייפד, למשל, מרוויחים יותר מ-100 אלף דולר בשנה, וש-56% מהם הם גברים. הוא גם מצא שהסיכוי שמשתמש אייפד יחזיק גם במכשיר אנדרואיד (או בלקברי) הוא נמוך יחסית.

מכשיר אנדרואיד של LG. לא עוזבים את מערכת ההפעלה בשביל אף אחד, צילום: CC by SA: gillyberlin מכשיר אנדרואיד של LG. לא עוזבים את מערכת ההפעלה בשביל אף אחד | צילום: CC by SA: gillyberlin מכשיר אנדרואיד של LG. לא עוזבים את מערכת ההפעלה בשביל אף אחד, צילום: CC by SA: gillyberlin

פייסבוק מסתבכת עם הקהילה הגאה

 

מה נסגר עם הרשת החברתית הזו? לפייסבוק אין בעיה עם הכחשת שואה, היא אפילו עומדת על זכות הביטוי של מכחישי שואה. אל תבינו אותי לא נכון: אני מכיר בזכות הדיבור של מכחישי שואה - אבל על חשבונם. אם מישהו מספק להם במה, ועוד מתעקש על כך, הוא חצה מבחינתי את הקווים. כשהוא עושה את זה כי הוא חי מכך שהוא מוכר להם פרסומות - טוב, בעצת עורכי דיני לא אומר מה אני חושב על זה.

אבל מה שמותר למכחישי השואה, אומרת פייסבוק, אסור למניקות: במשך שנים היא מסירה בעקשנות תמונות של אמהות מניקות מן הרשת, בתואנה שהדבר פוגע בצניעו... אה, ברגשותיהם של אנשים. אמור מעתה: כל הרגשות שווים, אבל יש רגשות ששווים יותר.

עכשיו פייסבוק מקפידה שוב להוציא את עצמה רע. היא הסירה בתוקפנות תמונת פרופיל של גולש בשבוע שעבר - תמונה שלא היה בה כל עירום, רק שני גברים לבושים למשעי שהתנשקו זה עם זה. האתר שלח מייל נוזף למשתמש, ובו התרה בו שעבר על נהליו, האוסרים על "עירום, כל סוג של תוכן מיני במובהק או במרומז".

מסתבר שמבחינת פייסבוק, תמונה של שני גברים מתנשקים היא "תוכן מיני", כי עירום לא היה שם. אירונית, התמונה צולמה כחלק ממחאה של הקהילה הגאה על כך שגברים שהתנשקו גורשו מפאב. עכשיו תצטרך פייסבוק להתמודד לא רק עם כעסה של הקהילה הגאה - אפל כבר למדה את הלקח - אלא גם עם הרשויות בבריטניה, היות שהמשתמש שנפגע הוא בריטי. אלה כבר דאגו להבהיר שהתנהלות כזו עוברת על החוק.

פייסבוק. שני גברים מתנשקים? "תוכן מיני", צילום: בלומברג פייסבוק. שני גברים מתנשקים? "תוכן מיני" | צילום: בלומברג פייסבוק. שני גברים מתנשקים? "תוכן מיני", צילום: בלומברג

אירופה הנייטרלית

נייטרליות הרשת, התפיסה שלספקי הרשת אין זכות להתערב בתעבורת האינטרנט (ולפגוע, נגיד, בגולשים כבדים), היתה תפיסת הבסיס בארה"ב במשך שנים. רק כאשר החלו הספקיות לסטות מהמדיניות הזו, התערבה ה-FCC וקבעה כללים האוסרים על כך, אבל מתירים זאת משום מה בתעבורה סלולרית.

זה לא היה המצב באירופה. שם היו כללים שונים ממדינה למדינה. בבריטניה, למשל, נייטרליות הרשת לא תפסה מעולם. אירופה, בניגוד לארה"ב, מכילה עשרות ומאות של ספקי רשת. עכשיו מודיע האיחוד האירופי שנייטרליות הרשת תגיע גם אליו, פחות או יותר.

נציבת האיחוד לסדר יום דיגיטלי וחביבת המדור, נילי קרויס, הבהירה שהמצב הנוכחי לא יוכל להימשך. היא הזכירה מקרה שבו ספקית רשת בריטית האטה במכוון את תעבורת סקייפ בשעות אחר הצהריים והערב מבלי להודיע על כך לגולשים. לדברי קרויס, אם יתברר לה שהשוק איננו תחרותי, היא תיאלץ לקבוע נהלים שימנעו מקרים כאלה, והכריזה על פתיחה בחקירה.

עם זאת, קרויס אמרה כי יש שירותים שסביר להאט בכמה שניות. אף אחד, היא ציינה, לא יינזק אם המייל שלו יגיע באיחור של שניות ספורות, אבל איחור כזה בשיחת וידיאו או שיחה קולית הוא משהו אחר לגמרי. היא העריכה שביקורת תקשורתית ולחץ של הצרכנים יאלצו שירותי רשת להתאים את עצמם לצרכנים, ולא להיפך. הרבה מאוד גולשים מקווים שהיא צודקת.

נהגת מהר? חשוף את המיילים הפרטיים שלך

 

משטרת מישיגן עשתה לעצמה מנהג נלוז בחודשים האחרונים: כאשר היא עוצרת אזרח החשוד בעבירה על חוקי התנועה, גם אם הוא איננו חשוד בכל עבירה אחרת, היא לוקחת את הגרוטאה הסלולרית שלו ומחברת אותה לכלי המכונה "מכשיר שאיבה". האחרון יונק במהירות את כל המידע שעל הסלולרי, כולל מיילים, הודעות SMS, תמונות ואפילו נתוני GPS השמורים במכשיר.

השואב המשטרתית מסוגל להתחבר למכשירים של יצרנים שונים, וגם לעקוף כל מיני תרגילים המיועדים למנוע חדירה למכשיר הסלולרי, כמו סיסמאות. ארגון זכויות האזרח האמריקאי, ה-ACLU, דורש כעת ממשטרת מישיגן לחשוף את הנהלים שלה בנושא, מה שמקובל לעשות בארה"ב באמצעות חוק חופש המידע. אבל המשטרה רוצה חצי מיליון דולר בתמורה, משום שלטענתה זוהי עלות עיבוד המידע.

אם נהגת במהירות מופרזת - השוטר ידרוש ממך את הסלולרי אם נהגת במהירות מופרזת - השוטר ידרוש ממך את הסלולרי אם נהגת במהירות מופרזת - השוטר ידרוש ממך את הסלולרי

כל העסק יילך כנראה לבית משפט, משום שמשטרת מישיגן מרשה לעצמה לעבור על התיקון בחוקה שמעצבן רשויות חוק ברחבי ארה"ב, מקומיות כפדרליות: התיקון הרביעי, שאוסר על חיפוש בלי צו שופט - ואוסר על הוצאת צו כזה ללא סיבה ראויה.

אם השוטרים בודקים את המידע האישי של אדם שנעצר בשל נסיעה במהירות מופרזת, הם עוברים על פניו על התיקון הרביעי, כך שתמרוני ההתחמקות של משטרת מישיגן ברורים. אבל מדוע אנשים מוסרים לשוטרים את הטלפון שלהם, כשאין להם זכות לקחת אותו (גם לא בארץ, אגב)? סביר להניח שהתשובה היא שרוב האנשים לא מודעים לזכויותיהם, אבל דווקא מודעים לכך שהשוטרים עלולים להיות אלימים למדי.

קצרצרים

רוב הגולשים לא מוכנים לשלם כסף על גלישה באתרים, אז מודל חדש מנסה לקבל מהם תמורה קצת יותר תנועה: שורה של אתרים מוכנים לחשוף את התוכן היקר מפז שלהם תמורת "לייק" בפייסבוק. מה זה נותן להם? קצת יותר חשיפה, ותקווה שאיתה יבואו גם הפרסומות. כן, האשליה הזו עדיין חיה ונושמת. לאחרונה ניסה "הניו יורקר" את המודל הזה, והציע גישה חינמית למאמר במשך שבוע תמורת "לייק". יש כבר מי שחושב שהמודל מוזיל את מוסד הלייק ואת פייסבוק. בהתחשב בכך שהטרשת החברתית מתקיימת על מכירת פרטיותם של אנשים, זה לא נשמע נורא במיוחד.

אפל השיקה לאחרונה שירות ענן עלק חברתי: פורומים לתמיכה קהילתית בחברי הכת שלה. זה בפני עצמו כבר קצת חריג - מכירים רשת חברתית של גוגל, שמיועדת למעריצי גוגל? - אבל הבונבון האמיתי הוא כללי השימוש של הפורומים. כמיטב המסורת הפרנואידית, אפל אוסרת על ספקולציות לגבי מוצרים עתידיים שלה או דיונים ו/או ספקולציות על מדיניותה ונהליה. לא הייתי יכול להמציא את זה גם אם רציתי.

דרופבוקס, שירות האחסון המקוון הפופולרית, חוותה זינוק של ממש בשנה האחרונה: מספר המשתמשים שלה עלה מ-4 מיליון ל-25 מיליון, צמיחה של כ-500%. כל זה בלי להוציא שנקל על פרסום. איך? השיטה הישנה והטובה של חבר-מספר-לחבר, עם תוספת ייחודית: כל חבר שמאמץ את דרופבוקס בהמלצתך, מעניק לך עוד שטח אחסון.

דרופבוקס. חבר מביא חבר דרופבוקס. חבר מביא חבר דרופבוקס. חבר מביא חבר

נמשך מאמץ הביות של הרשת: ה-FTC, רשות הסחר הפדרלית בארה"ב, החלה לאחרונה לתבוע אתרים שהתחזו לאתרי חדשות בעוד שלא היו כאלה. האתרים ניסו לקדם מוצר מסוג שקר כלשהו, שכביכול מביא לאובדן משקל אבל בפועל מוביל לאובדן כסף. לא בטוח בכלל שזו הדרך הנכונה לפעול נגד אתרים כאלה, בהתחשב בכך שתמיד יהיה בעולם מקומות עם תת-אכיפה כמו רוסיה וניגריה, שישמחו לארח אתרים כאלה תמורת נתחים מהרווח. כמו הגרלות שונות ומשונות, גם האתרים האלה מרוויחים מטיפשות, ולא בטוח שיש משהו שאפשר לעשות בנידון. חלק ניכר מהאוכלוסיה, אחרי הכל, מחזיק באיי קיו נמוך מהממוצע.

קודם היתה לנו "שבת טכנולוגית" - הקריאה להתנזר במהלך השבת משימוש בכלי תקשורת אלקטרוניים. עכשיו מגיע השבוע הקדוש: שורה של קבוצות נוצריות קראו לחבריהן להפסיק להשתמש במדיה אלקטרונית, על כל הסחות הדעת שהן מהותה, בין יום ראשון (לפני שלושה ימים) ועד חג הפסחא, שיגיע ביום ראשון הקרוב. חתיכת קורבן, אפילו ביחס לחג הקורבן.  

תגיות