אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קוד לבוש

קוד לבוש

איזו זכות יש לי לפגוע בפרטיותה של עובדת ולהורות לה כיצד להתלבש? ובכל זאת, חולצת בטן זה יופי של לבוש, אבל לים

22.04.2011, 08:16 | יעל דולב

לפני מספר שנים עבדה במשרדי אישה מוכשרת בתפקיד מזכירה. העובדת נהגה להגיע לעבודה בבגדים צמודים וחולצות בטן חושפניות. התלבטתי לאורך זמן האם להעיר לה על סגנון לבושה או לא. מצד אחד, סגנון הלבוש שלה נראה לי בלתי הולם למשרד עורכי דין, עלול לשדר מסר בלתי נכון ולפגוע בחלק מלקוחותיי, מעסיקים מן המגזר הדתי. מצד שני, איזו זכות יש לי לפגוע בפרטיותה של העובדת שלי ולהורות לה כיצד להתלבש?

בית המשפט העליון דחה בעבר עתירה של חבר "אגד", כנגד תקנון החברה שחייב אותו ללבוש בגדים אחידים - מדים. בית המשפט קבע כי לא ניתן לקיים מקום עבודה מסודר ויעיל המשדר תדמית רצינית ומכובדת ללא הנחיות והוראות אותן על עובד לקיים, כולל בנוגע לתלבושת אחידה. על פי פסק דין זה, הייתי זכאית לדרוש מן העובדת שלי להגיע לעבודה באופן המשדר "תדמית רצינית ומכובדת".

מה קורה כאשר אני כופה על מי מעובדיי ללבוש סממנים דתיים מסוימים? באחד מן הגופים העסקיים המוכרים לכולנו, נהגו לפני שנים רבות, לדרוש מהעובדות להגיע לעבודה כאשר הן לבושות חצאיות. במוסד אחר, דרשו בעבר מהעובדים לחבוש כיפה. האם מדובר בדרישה לגיטימית או בפגיעה בזכויות העובד? אני סבורה, שבמסגרת הדרישה מעובד להתלבש באופן מכובד ההולם את המקום, אני יכולה לדרוש ממנו גם להתלבש בצניעות, בהתאם לטיב העסק. זאת, כאשר מדובר בדרישה המועלית בתום לב, ומותאמת לאופיו של המקום ולציבור הבאים בשעריו.

חיובו של אדם שאינו דתי לחבוש כיפה, עם זאת, הוא נושא טעון. האם אינני פוגעת בחופש הדת של האדם החילוני, ומחייבת אותו לעטות סימני דת בניגוד לרצונו? האומנם הפגיעה שאני פוגעת באותו אדם אינה גוברת על רצוני כמעסיקה ליצור אווירה מכובדת במקום העבודה, לפי הקריטריונים הנראים הולמים בעיני?

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דן בשאלה הזאת, מזווית הפוכה. מורה מוסלמית בבית ספר נוצרי, אשר לומדות בו תלמידות מוסלמיות ונוצריות, ביקשה להגיע לעבודה כאשר היא עוטה חיג'אב על פי מצוות דתה, והמעסיק אסר זאת עליה. בית הדין לעבודה קבע כי אומנם מדובר בפגיעה בחופש הדת של העובדת, אולם יחד עם זאת בבית הספר הונהג קוד לבוש מסוים, אשר מטרתו לשמור על האיזון, בהתחשב במוסד שלומדים בו בני שתי דתות, כאשר קוד הלבוש מתאים לערכיו ומטרותיו של בית הספר. פסק הדין נמצא כעת בתהליך ערעור, ואני סקרנית לדעת מה תהיה התוצאה. (לתשומת לב הטוקבקיסטים - נכון, מעניין לדעת מה הייתה הפסיקה אילו המוסד החינוכי היה אוסר על אדם יהודי לחבוש כיפה או שביס).

ומה יקרה אם אדרוש מהעובדות במשרדי להתלבש בצורה בלתי צנועה דווקא? אם אנהל פאב אופנתי ואנהיג בקרב העובדים קוד לבוש חושפני ופרובוקטיבי? לפי הפסיקה אני זכאית לדרוש מעובדי להתלבש בצורה מכובדת. האם אני זכאית לדרוש מהם להתלבש בצורה "בלתי מכובדת" כביכול, על מנת שאוכל להגשים את ערכיו ומטרותיו של הפאב שפתחתי כמקום פתוח, ליברלי וזורם? אולי פגעתי בעובדי והפכתי אותם מבני אדם לאובייקטים מיניים?

נכון להיום, אני שמחה לדווח, אף אחד מעובדי אינו נוהג להגיע לעבודה בחולצות בטן.

עו"ד יעל דולב, ממשרד יעל דולב ושות', היא מומחית לדיני עבודה

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
ל- 5 , האמנם משהו "קטן" מציק לך בגדול?
אין לי מושג ביחצנות וזה גם לא מעניין, אבל איזו תגובה ישראלית טיפוסית מכוערת - " הא, הוא הצליח? רגע, נראה לו מהר למי יש יותר גדול!". אני לא אתפלא אם באמת זה מישהו רברבן ממשרדו של ההוא בלי החולצה בים. ולתפארת מדינת ישראל! אגב, מרפסת כבר סגרת?!
פועה מה מה מה  |  26.04.11
לכל התגובות