אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הטענה שלפיה הבנקים לבדם ירוויחו ממכרז התדרים היא מעוותת" צילום: ששון תירם

"הטענה שלפיה הבנקים לבדם ירוויחו ממכרז התדרים היא מעוותת"

ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת ויו"ר ועדת מכרז התדרים, משיב לטענות שהושמעו נגד שיטת המכרז: "מדובר בפתרון ייחודי ומקורי". לדבריו, המכרז נבנה כך שהצרכנים הפרטיים ירוויחו גם אם חברות הסלולר הקיימות ינקטו "תרגילים"

27.04.2011, 08:21 | גילעד נס

"קל מאוד להגיד בדיעבד שאפשר היה להשיג 100–200 מיליון שקל מכל מתמודד", אמר ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל בכיר להנדסה במשרד התקשורת. כהן, שעמד בראש ועדת מכרז התדרים הסלולרי, אמר את הדברים בתגובה לטענות החריפות שעלו בנוגע להתנהלות המדינה במכרז התדרים הסלולריים שבו זכו מרתון מובייל ומירס ("כלכליסט", 26 באפריל).

"למה לא העלו את הטענות הללו לפני שהמכרז יצא לדרך?", שאל כהן. "מישהו יכול להבטיח שאם היינו דורשים מחיר מינימום היו ניגשים למכרז הזה? למדינה מותר להחליט שהיא רוצה לעודד תחרות באמצעות מתן הקלות לגורמים שייכנסו לשוק מסוים; זו היתה מטרת המכרז, ולכן הוא גם עוצב כפי שעוצב. גם עמיתים שלי בגופי רגולציה אחרים בעולם גילו עניין רב במודל הזה".

יועצי המכרז: "מכרז התדרים היה רשלני, למדינה לא נשאר כמעט כלום" היועצים הכלכליים של החברות שזכו במכרז התדרים הסלולריים - מרתון מובייל ומירס - מותחים ביקורת יוצאת דופן על התנהלות המדינה במכרז. לטענתם, המכרז מכר משאב ציבורי במחיר אפסי, יעשיר את הבנקים ולא את המדינה, ולא יביא להורדת מחירים בעתיד גילעד נס, 3 תגובותלכתבה המלאה

כהן אמר: "גם לטעון שמי שייהנה מהתהליך יהיו בעיקר הבנקים זה להציג תמונה מעוותת. אם הזוכים היו מפקידים כסף ממשי ולא ערבות, הבנקים לא היו זוכים בנתח משמעותי של הכנסות? המימון לצורך הקמת הרשת הסלולרית לא אמור להניב הכנסות למוסדות הפיננסיים?

"השיטה שבה נערך המכרז היתה מקורית וייחודית, ובאמצעותה אני חושב שהצלחנו לא רק להביא כמה גופים להתמודד בו, אלא גם ליצור מנגנון שלמעשה ישפר את מצבו של הצרכן הפרטי בשוק הסלולר, באמצעות הפעולות של המתחרים החדשים או באמצעות הפעולות של החברות הקיימות".

לדברי כהן, "צריך גם לזכור שהמדינה לא הכריזה מראש שבכל תנאי היא לא לוקחת כסף. אם בעלי הרישיון החדשים לא יגיעו לנתחי השוק המסוימים שנקבעו, הערבות תהפוך לתשלום בפועל. מכיוון שמצב כזה יהווה עבורם הפסד כפול, כלומר גם כישלון בגיוס מנויים ברמה מסוימת וגם הצורך לשלם בפועל יותר על התדר, אנחנו בטוחים שהם יעשו כל מאמץ כדי להגיע לנתח השוק, והצרכן רק ירוויח מזה".

בדרך: הקלות גם בתשלום אגרות התדרים

נוסף על כהן הורכבה הוועדה גם משני נציגי משרד האוצר (מאגף התקציבים והחשב הכללי) ומשלושה נציגים ממשרד התקשורת (סמנכ"ל ההנדסה, סמנכ"ל הספקטרום והיועצת המשפטית). עבור נציגי משרד התקשורת היה מדובר בפוזיציה מוזרה - מחד, הם מנסחים מכרז להכנסת מתחרה לשוק הסלולר, ומאידך, בפעילותם השוטפת במשרד הם אמורים לפעול להקטנת חסמי הכניסה שלו בשוק. כהן לא רואה בכפילות כזו גורם שהשפיע על ניסוח המכרז עצמו.

"דווקא בנושא הזה היה לנו קל מאוד - ברגע ששר התקשורת מינה את הוועדה, היא פועלת בניתוק מוחלט מכל הגופים האחרים. הוועדה צירפה לנוסח המכרז מכתב שהעבירה לשר התקשורת, ובו היא המליצה על שורת פעולות לביצוע כדי שהזוכים במכרז יוכלו לממש את זכייתם. לא שילבנו במכרז עצמו התייחסות לפעילות משרד התקשורת בנושאים אלה".

מלבד התשלום החד־פעמי עבור התדר עצמו, כל גוף המשתמש בתדרים אלחוטיים במדינה, ובכלל זה כמובן חברות הסלולר, נדרש לשלם מדי שנה "אגרת תדרים" בסכומים שונים. ועדת המכרזים המליצה לשר התקשורת לשכפל את מנגנון ההחזר, שיושם בתשלום עבור התדר, גם לאגרות התדרים; כלומר עם כל התקדמות בנתח השוק במגזר הפרטי, יושב למתחרים החדשים במהלך חמש השנים הקרובות גם החלק היחסי באגרות התדרים שישלמו. לדברי כהן, במשרד התקשורת צפויים להתחיל בקרוב לממש את המלצת הוועדה שבראשה עמד, ולפעול לתיקון תקנות האלחוט כדי שישקפו את ההקלות למפעילים החדשים בתשלום אגרות התדרים.

האם נוסחת החישוב תפגע במפעילים החדשים?

חישוב נתח השוק, שלפיו יוחלט אם להשיב לזוכי המכרז את ערבותם, יתבצע באמצעות ממוצע של שלושה מדדים: מספר המנויים הפרטיים של החברה מתוך כלל המנויים הפרטיים בשוק, מספר דקות השיחה היוצאות של המנויים הפרטיים של החברה מתוך כלל דקות השיחה היוצאות של המנויים הפרטיים בשוק, והיקף ההכנסות מהמנויים הפרטיים בחברה ביחס להכנסות מכלל המנויים הפרטיים בשוק. גם לקוחות פרטיים של מפעילים וירטואליים, שיתארחו ברשת של מירס או של מרתון, יחושבו לצורך העניין כלקוחות פרטיים של חברות אלה ויסייעו להן לצבור את נתח השוק הדרוש.

מבנה מדידה מסוג כזה יאפשר לכאורה לחברות הסלולר הקיימות לנקוט "תעלולים" שמטרתם הקטנת סיכוייהן של החברות החדשות להגיע לנתח השוק הדרוש. ראשית, החברות הגדולות, הנוהגות לרשום כיום חלק מהלקוחות הפרטיים כלקוחות עסקיים (כדי שיוכלו להעניק להם תעריפים טובים יותר), יחלו להפוך לקוחות אלה בחזרה ללקוחות פרטיים. פעולה זו תגדיל את מספר הלקוחות הפרטיים בשוק, ותקטין את נתח השוק של המתחרים החדשים בשוק הפרטי.

כמו כן, החברות הגדולות עשויות גם לבחור לוותר על לקוחות המניבים הכנסה נמוכה, לא רק כדי להתרכז באלה המניבים רווח גדול יותר, אלא גם כדי לדחוף אותם לעבר המפעילים החדשים. מכיוון שאחד המדדים לחישוב נתח השוק מתייחס להכנסות המפעיל החדש מתוך כלל ההכנסות בשוק, הורדת ממוצע ההכנסה מלקוח פרטי המצטרף אליו תשפיע לרעה גם על מדד זה.

גם תחזית כזו לא מרתיעה את כהן, שמעדיף לחזור ולהזכיר את התועלת לצרכן. "נניח שהחברות הקיימות אכן יממשו את התסריטים שתיארת - גם אז הצרכן ייהנה, כי לקוח פרטי זוכה להגנה רגולטורית גדולה יותר מלקוח עסקי. לדוגמה, לקוח עסקי עדיין יכול להיות מחויב לחברת הסלולר שלו ל־36 חודשים, בעוד שלקוח פרטי יכול להשתחרר במחצית מהזמן הזה, והחל מהשנה גם ללא קנסות יציאה. אם חברת סלולר תהפוך את הלקוח העסקי לפרטי, זה לא ירע את מצבו מבחינה רגולטורית, ואם הוא יקבל מחיר נמוך יותר - אז עוד יותר טוב".

תגיות