אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הגיע הזמן ששר התשתיות יתמודד עם עליית מחירי הדלק" צילום: shutterstock

"הגיע הזמן ששר התשתיות יתמודד עם עליית מחירי הדלק"

במשרד האוצר אומרים כי על משרד התשתיות להתמודד עם עליית מחירי הדלק באמצעות טיפול במרווחי השיווק של החברות. עם זאת, בסוף השבוע החלו באוצר לבחון דרכים לבלימת התייקרות הבנזין, בהן הקטנת המע"מ

30.04.2011, 21:52 | ליאור גוטמן

מחיר הדלק יעלה היום בחצות לשיא חדש של 7.62 שקלים לליטר. גורמים בסביבתו של שר האוצר יובל שטייניץ טוענים כי לאוצר אין כוונה להפחית את המס על הדלק בעתיד הקרוב, וכי כעת "על משרד התשתיות להתמודד עם עליית מחירי הדלק", על ידי טיפול במרווחי השיווק של חברות הדלק.

עם זאת, בסוף השבוע האחרון החלו באוצר לבחון דרכים שונות לבלום את עליית המחירים המואצת של הבנזין. בשלב זה מדובר ברעיונות ראשוניים שעוד לא נדונו בדרגים המקצועיים במשרד. אחד הרעיונות שנבחנו הוא הימנעות מהעדכון המדדי של הבלו, המס על הדלק, אך לאחר שהבינו במשרד כי הדבר יצריך חקיקה ראשית נסוגו מהרעיון.

רעיונות אחרים שנבחנים הם צמצום המע"מ על בנזין או הסטת חלק משיעור המס שמוטל על דלקים למקורות אחרים, כגון העלאת נטל המס על סיגריות. באוצר סירבו עד כה לפרט את האפשרויות העומדות בפניהם, בעיקר בשל העובדה שמחיר חבית הנפט, שממנו נגזר מחיר הבנזין, עלול להמשיך ולעלות, להגדיל את הנטל על אזרחי ישראל ולהותיר את האוצר עם פער תקציבי שקשה למלאו.

במקביל, משרד התשתיות הלאומיות מתכוון לקדם כבר במאי את הטיפול במרווח השיווק של חברות הדלק. מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח שלהן, והוא מחושב כיחס שבין מחיר הקנייה של הבנזין מבתי הזיקוק לבין מחיר המכירה בתחנות, בניכוי הוצאות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד התשתיות קיבל לידיו דו"ח שמצביע על האפשרות לצמצם את מרווח השיווק ב־25–35 אגורות לליטר, ובין משרד האוצר למשרד התשתיות מתנהלת תחרות צמודה על המכריז הראשון על הקלת נטל עלויות הבנזין, מהלך שיזכה את אחד השרים — יובל שטייניץ באוצר ועוזי לנדאו בתשתיות — ברווח פוליטי משמעותי.

לפי האוצר, ב־2010 הרוויחה המדינה 14.6 מיליארד שקל ממיסוי על דלקים; שני שלישים מההכנסות מיוחסים לבנזין, והשליש הנותר לסולר ולנפט. ברבעון הראשון של 2011 הרוויחה המדינה 3.9 מיליארד שקל — הכנסות שנתיות של 15.6 מיליארד שקל. זאת, בלי לקחת בחשבון את התייקרות הבנזין האחרונה. בסוף מרץ לקח לעצמו שר האוצר שטייניץ את מלוא הקרדיט על שינוי שיטת המיסוי של הגז. אבל עד שההכנסות מהגז יגיעו לקופת המדינה ב־2020, כדאי לטפל בעניינים הבוערים שעל הפרק, אחרת חברות הגז יישארו היחידות שיחזיקו כאן רכב.

נכון שאי אפשר להשליך את ההתייקרות במחיר הדלק כולה על מי שעומד היום בראש משרד האוצר, כמו גם את אוזלת היד המתמשכת של המדינה ליצור מערכת תחבורה ציבורית. אבל אפשר וצריך לדרוש מהמדינה להעמיד חלופות: בתחילת העשור הקודם הקימו באתונה, בירת יוון, רכבת תחתית לתפארת בתוך חמש שנים בלבד. בתל אביב מחכים כבר ארבעים שנה. אין רכבת קלה במטרופולינים? אל לה למדינה להגדיל את הכנסותיה ממסים על דלק.

לכן, להורדת מחיר הבנזין נחוץ פתרון משולב: ראשית, יש לבחון את העלאת שיעור המס על מכוניות חדשות, מה שירגיע את שוק הרכב שמאיים להגיע השנה לרף של 250 אלף מסירות - זינוק של 67% ביחס למספר המסירות ב־2006; שנית, הורדת נטל המס על בנזין על חשבון העלאת המיסוי לעשירון העליון. צעד נוסף הוא טיפול במרווח השיווק של חברות הדלק והצעד האחרון הוא סבסוד עמוק יותר של התחבורה הציבורית. 

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
What is wrong in Israel ?
Israel has only 2-3% inflation per annum according to the general statistic bureau, where prices off food products, accommodation and petrol has been rising in 10-30% in the last 2 years. So how can it be ? Why there is so much poverty in Israel and not in Denmark. Please read ... . With 25% VAT (Ma'am) in Denmark and 37% +8% tax people still live here better than in Israel because: a. Healthcare and university education are free b. Most basic food products in low cost supermarkets (LIDL, Netto, Aldi) are much cheaper than in Israel. c. There is tax return if you travel to work more than 24km per day. d. Wages are by far higher than in Israel. e. children allowance is much higher. f. Unemployment benefits are for 2 years and are paid by the trade union and after then by the government. e. Trade unions are very powerful so that the employers are very restricted in the abuse thay can do towards the workers. Denmark and England are fair sociaties. Israel voted for the American wild and brutal capitalism and gives the top 400 people the ability to earn more than the bottom 4,000,000. (most Israel earn bellow 5000 NIS per month) Israel becomes another South American country. Our society in disintegrating. sorry !
Jonathan , Denmark  |  01.05.11
20.
הגיע הזמן ש"נבחרינו" ירגישו את מה שאנחנו מרגישים!
1. ביטול גורף של הטבת הדלק חינם לכל העובדים במשרדי הממשלה, בכנסת ישראל, בכוחות הביטחון וברשויות המקומיות על רכבי מנהלה/ רכבים צמודים. 2. השבתת אותם רכבים הכלולים בסעיף מספר אחד למשך שבוע בכל חודש. האמור אמור להיות מלווה בדרישה מאותו מחזיק רכב ומאותם משתמשים בו לעשות את כל הנסיעות שלהם באותו השבוע בתחבורה ציבורית בלבד! 3. הגיע הזמן שהעם היושב בציון ילמד מבני דודיו במדינות ערב השכנות ויואיל בטובו להתעורר מהקומה בה הוא שרוי ויצא אל הרחובות ויפגין!!! הגיע הזמן להבעיר את המדינה הזאת אחת ולתמיד!!! לא הגיוני שנשלם מיסים על גבי מיסים, נשרת במילואים, נקריב את חיינו ואת חיי ילדנו ונקבל חזרה מהמדינה 0 אחד גדול ועגול!!! 4. יום העצמאות ה - 63 למדינת ישראל צריך להפוך ליום אבל לאומי!!! בושה וחרפה שמדינתנו הפכה לרעה החולה שהיא היום. אם ממשלות ישראל ימשיכו במנהגם הנוכחי - ביום העצמאות ה - 70 למדינת ישראל ישארו כאן רק החרדים, הערבים והמסכנים שלא הצליחו לברוח!
מעמד הביניים לשעבר , כנען עילית  |  01.05.11
לכל התגובות