אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטייניץ, כך תוכל למנוע את העלייה הבאה במחיר הדלק צילום: אבי לוי

שטייניץ, כך תוכל למנוע את העלייה הבאה במחיר הדלק

כששר האוצר לא מציע פתרון להתייקרות הדלק, עולה השאלה המדאיגה כיצד הוא נערך לאפשרות של עלייה במחיר חבית נפט ל־200 דולר. כדי למנוע מראש את המכה שאותה שוב הציבור ייאלץ לספוג, להלן חמש הצעות פתרון

03.05.2011, 20:34 | ליאור גוטמן

תעריף הדלק: לשנות את שיטת קביעת מחיר הבנזין

יו"ר הוועדה הכלכלית המייעצת יוג'ין קנדל סבור שישראל צריכה תמיד להתכונן לאפשרות שמחיר חבית נפט יגיע ל־200 דולר, לעומת כ־114 דולר כיום. אם התייקרות כזו אכן תתרחש, מחירו של ליטר בודד הנכנס למכל הדלק של המכוניות הפרטיות בישראל עלול להגיע לרמות של 13, 15 ואף 20 שקל - תלוי ברף המיסוי שיהיה נהוג בעתיד.

על פי נתוני משרד התשתיות, יותר ממחצית ממחיר הבנזין שנמכר בתחנות הדלק בארץ מיועד לתשלום מסים ישירים (בלו) ועקיפים (מע"מ). האוצר נשען כיום על ההכנסות מדלק כחלק מעוגת התקציב, אך הוא יכול לקבע את היקף ההכנסות ממסים על ידי יצירת נוסחת סבסוד צולב בין מחיר החבית לשיעור המס. כך, ככל שמחיר החבית יעלה, יירד שיעור המס שמוטל עליו, ולהפך. מתווה דומה הוצג אתמול על ידי יו"ר איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, ויישום שלו עשוי להבטיח למדינה שיעור הכנסות קבוע במקביל על שמירה קפדנית יותר על מחירו של ליטר בנזין.

קידוח נפט. יו"ר הוועדה הכלכלית קרא להיערך להתייקרות, צילום: shutterstock קידוח נפט. יו"ר הוועדה הכלכלית קרא להיערך להתייקרות | צילום: shutterstock קידוח נפט. יו"ר הוועדה הכלכלית קרא להיערך להתייקרות, צילום: shutterstock

 

כלי רכב חשמליים: לבטל את הגבלות הזמן על הטבות המס

במתווה המיסוי הירוק שהוצג בינואר 2009, קבעה המדינה תמריץ לשימוש במכוניות שאינן מזהמות את הסביבה. עבור מכוניות קטנות המצוידות במנוע בנזין, העניקה המדינה הטבת מס של עד 15 אלף שקל. על האוצר לתת הטבה גדולה יותר.

לגבי מכוניות היברידיות, המדינה העניקה הטבת מס פרוגרסיבית, ונכון להיום שיעורה הוא כשליש מזה שחל על מכוניות רגילות. עם זאת, עד 2020 שיעור המס אמור להשתוות לזה של מכוניות רגילות. על האוצר להאריך תקופה זו. לגבי רכב חשמלי הוענקה הטבת מס גדולה יותר (עד 10% מס), אך גם היא תפוג ביום שבו מכירות הרכב החשמלי יגיעו לרף 25% מסך מכירות הרכב. את ההגבלה הזו יש לבטל כדי לעודד את השימוש ברכב זה.

תחבורה ציבורית: להגדיל את הסבסוד, להרחיב את ההשקעות

האוצר יכול להעמיק את סבסוד התחבורה הציבורית ולהשקיע יותר בפיתוחה. סבסוד כרטיסי הנסיעה עבור משתמשים רבים יותר, ולא רק לאזרחים ותיקים, משתמשים קבועים או כוחות הביטחון - עשוי לגרום ליותר אנשים לזנוח את הרכב.

 

עם זאת, החלופה הזו אינה האידיאלית, כיוון שפריסת התחבורה הציבורית שווה ברמתה לזו הקיימת במדינות מתפתחות. אולם עד שתקום רכבת קלה בתל אביב זהו השירות החלופי היחיד שיש לנו. כדי שהרכבת הקלה בתל אביב תחל לנוע לפני 2017, כדאי גם להזרים יותר תקציב. איך זה קשור למחיר הבנזין? עניין של היצע וביקוש: ככל שיצרכו פחות, המחיר יירד.

הרכבת. להוזיל את הנסיעה, צילום: אלכס קולומויסקי   הרכבת. להוזיל את הנסיעה | צילום: אלכס קולומויסקי הרכבת. להוזיל את הנסיעה, צילום: אלכס קולומויסקי

 

גז טבעי לרכב: לא להפריע ליבוא עתידי של מכוניות גז

בתערוכת המכוניות בדטרויט, שנערכת בימים אלו, הציגה חברת הונדה את הדור החדש של הסיוויק המשפחתית, כאשר אחת הגרסאות שלה מיועדת לשימוש בגז טבעי. אותו מוצר שיצחק תשובה מצא כמויות אדירות שלו מול חופי ישראל הוא חלק מעתיד תעשיית הרכב.

משרד התשתיות לא התעלם מהגילויים, ובימים אלו כבר מקודם פיילוט לשימוש בגז הטבעי. בשלב זה מדובר בתחבורה ציבורית או כבדה, אבל בעולם קיימים מספר דגמי מכוניות שמיועדים לשימוש בגז טבעי. יבואן, כמו גם עידוד השימוש בהן, ייתר את הצורך בבנזין ויקטין את השימוש בו. כל שנותר הוא למתוח צנרת לתחנות הדלק. על האוצר לא להפריע לתהליך כזה על ידי הטלת מס.

 

דלק אלטרנטיבי: לדחוף לשימוש באתנול, מתנול וגפ"מ

ישנם שלושה דלקים אלטרנטיביים שאת השימוש בהם יכולה המדינה לעודד במקום להסתמך על בנזין. המתנול, הידוע גם כמתיל אלכוהול, מופק בין השאר מפחם ומגז ומחיר ליטר שלו נמוך בכ־40% ממחיר ליטר בנזין. בפגישה שנערכה

בין שר התשתיות עוזי לנדאו לשר התחבורה ישראל כץ לפני שנה בדיוק נבחנה אפשרות לאשר יבוא מכוניות שבהן ניתן להשתמש במתנול. עם זאת, עד היום המדינה לא קידמה את היוזמה, ומכוניות אלו - שכבר נעות על כבישי מדינות המערב - נותרו מחוץ לישראל.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", באמצע 2008 אימצה הממשלה את התקן האירופי לשימוש באתנול, המופק בעיקר מקנה סוכר או מתירס. שימוש בו יכול להקטין את התלות בבנזין. עם זאת, המדינה לא ממהרת לעודד את השימוש בו. לגבי הגפ"מ (גז פחממני מעובה), המדינה אסרה שימוש בו במקומות סגורים מחשש לפיצוץ. מגבלה זו אינה קיימת באירופה, וביטולה יעביר יותר אנשים לתדלק מכוניות בגפ"מ, שמחירו כחצי ממחיר הבנזין. שר האוצר יצטרך לדאוג לכך, שביום בו יהפכו דלקים אלו לנפוצים גם בארץ, המיסוי עליהם לא יעלה.

תגיות