אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

חברות הליסינג בפאניקה: יותר מדי מכוניות יד שנייה

הרכישות המופרזות של חברות הליסינג לצד ההיצע החדש של המכוניות הקטנות הפכו את 2011 לשנת המשבר הגדול של שוק המשומשות הישראלי: למרות המבצעים חסרי התקדים, אין ביקוש ליד שנייה. מה יכול לשנות את התמונה? אולי המשבר ביפן

06.05.2011, 09:28 | תומר הדר

בתחילת השבוע הנוכחי שחררה חברת הליסינג והשכרת הרכב אוויס הודעה לעיתונות. על פי לשון ההודעה, לרגל יום עצמאותה ה־63 של מדינת ישראל, יוכלו לקוחות אוויס לקבל 63 תשלומים על מכונית חדשה שיבחרו. על פניו מדובר במבצע אטרקטיבי, אך רק לפני שבועיים כבר הכריזה אוויס על מבצע אחר: כל לקוח שיקנה מכונית מודל 2008, יקבל אותה בתנאים אטרקטיביים. הפרסום אפילו רמז על כך שמחירה של מכונית משומשת מודל 2008 של אוויס זהה בפועל למחירה של מכונית מודל 2006. המקרה הזה הוא דוגמה מייצגת למצב הבעייתי שבו מצוי בימים אלה שוק המכוניות המשומשות הישראלי.

המבצעים אינם נחלתה הבלעדית של חברת אוויס: בשלמה SIXT מציעים מבצעי תשלומים על מגוון דגמים, באלדן מציעים מבצעי טרייד אין על מכוניות יד שנייה שהלקוח יביא לחברה בדרכו לעסקה חדשה - והזרוע עוד נטויה.

האם באמת מדובר בגל נדיבות לא אופייני אשר תקף את חברות הליסינג? ובכן, לא בדיוק. לדברי גורמים רבים בענף הליסינג וההשכרה, בכל הקשור למלאים בלתי מכורים של מכוניות משומשות, המחצית הראשונה של 2011 היא אחת הקשות ביותר שידעו חברות הליסינג בתולדותיהן.

ליסינג היה מילת גנאי

למי שאינו בקיא ברזי ניהולן של חברות הליסינג, להלן הסבר קצר: חברות הליסינג רוכשות מכוניות חדשות מהיבואנים בהנחות של 10%–30% ממחיר המחירון הרשמי לצרכן. המכוניות האלה משרתות את חברת הליסינג במשך 3–4 שנים בעסקאות שונות, ולאחר תקופה זו היא מוכרת אותן, לרוב במחיר שקרוב למדי למחיר המחירון הרשמי. יש הטוענים כי לעתים המחיר כמעט זהה לזה שבו נרכשו המכוניות במקור. מכוניות שאינן נמכרות מעיקות על המאזן הכספי של החברה ולא מאפשרות לה לגלגל את הכספים אשר נדרשים לרכישה של מכוניות חדשות. כך הופכת מכירת המכוניות המשומשות לנדבך כמעט הכרחי במשוואת קיומן של חברות הליסינג.

חברות הליסינג הן אשפיות במכירת מכוניות משומשות. לפני שבע שנים נחשבה מכונית ליסינג למילת גנאי בשוק המשומשים, אך מאז זרמו מכוניות רבות באיילון. באמצעות מערך שיווק מפותח ושפע של צ'ופרים ללקוח, הצליחו החברות להפוך את רכישתה של מכונית ליסינג לאקט מקובל. מה גם שצרכן שמעוניין לקנות מכונית יד שנייה כמאזדה 3 ייתקל ככל הנראה כמעט רק במכוניות ששירתו חברת ליסינג.

מאזדה 3, אחד מדגמי הליסינג הפופולאריים מאזדה 3, אחד מדגמי הליסינג הפופולאריים מאזדה 3, אחד מדגמי הליסינג הפופולאריים

אז אם חברות הליסינג נחשבות לכאלה אשפיות מכירות, מדוע הן תקועות עם אלפי מכוניות משומשות שקשה למכור? כדי לענות על שאלה זו יש להסתכל בראש ובראשונה על דו"חות המסירות של איגוד יבואני הרכב. על פי דוחות האיגוד, בשנת 2006 נמכרו בישראל כ־148 אלף מכוניות חדשות. בשנת 2007 זינק מספר המכירות לשיא של אותה תקופה: כ־191 אלף מכוניות. חלק נכבד מן המכוניות נמסר לחברות הליסינג. כעת, לאחר שלוש שנות שירות, נפלטות מכוניות אלה לשוק המשומשות, מה שיוצר פקק מכוניות במגרשי הליסינג. חברות הליסינג מצדן מראות עליה במספר המכוניות המשומשות שהן מוכרות מדי שנה, אך עם זאת אין עדיין ביכולתן להדביק את הגידול המהיר שחל בקצב רכישותיהן לפני ארבע שנים.

אולם זוהי לא הסיבה היחידה לעודף ההיצע. לשם כך עלינו לחזור שוב אל דו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב, אשר מצביע על מסירתן של לא פחות מ־216 אלף מכוניות חדשות בשנת 2010. חלק ניכר מן הביקוש לאותן מכוניות ב־2010 היה מלאכותי, ונוצר מצב שבו יבואני הרכב, שהיו להוטים לדחוף סחורה - כפו על חברות הליסינג לקבל מכוניות.

חברות הליסינג והיבואנים קשורים בקשר סימביוטי הדוק. כאשר יבואן מבקש מחברת ליסינג לקחת מכוניות - הדבר יבוצע. אך הפעם, כך טוענים גורמים בענף, היבואנים העמיסו על החברות יותר מכוניות משהיה ביכולתן לבלוע.

מדוע הצרכן הישראלי אינו ממהר לרכוש את מרכולתן של חברות הליסינג? אחרי הכל, המבצעים שחלקן מציעות אכן כדאיים. אחת התשובות המרכזיות נעוצה בחברות הליסינג עצמן.

המבצעים מסבכים יותר

בתחילת 2010, עם תחילת עליית שווי השימוש, נכנסו חברות ליסינג רבות לתחום הליסינג הפרטי - תחום שנועד ללכוד את הלקוחות שמחזירים את מכונית הליסינג שלהם כדי לעבור למכונית פרטית. הבעיה היא שאותם לקוחות אשר מחזירים את מכונית הליסינג, הם גם הלקוחות הפוטנציאליים של המכוניות המשומשות שתקועות בחברות הליסינג. יתרה מזאת, גם אזרחים מן השורה אשר מעוניינים לרכוש מכונית משומשת מאחת מחברות הליסינג צריכים קודם כל למכור את מכוניתם. וזה לא צעד פשוט ליישום לאור המבצעים הנוכחיים.

בנוסף, חלק ניכר מן המכוניות המשומשות הנחות במגרשי חברות הליסינג הן מדגמים שעולים כ־60–70 אלף שקל. בשנתיים האחרונות חדרו לשוק הרכב בישראל דגמי מכוניות חדשים כגון סוזוקי אלטו ושברולט ספארק שעולים פחות מ־70 אלף שקל. במצב כזה, לא כדאי כלל לפנות לרכב משומש.

סוזוקי אלטו. מחיר נמוך סוזוקי אלטו. מחיר נמוך סוזוקי אלטו. מחיר נמוך

אך רגע, הרי בשוק מתוקן כללי ההיצע והביקוש לא אמורים לפתור את הבעיות הללו? ובכן למרבה הצער, לא בישראל. אם פותחים את מחירון הרכב של לוי יצחק מגלים כי פורד פוקוס 1.6 מודל 2008, מכונית שרוב חברות הליסינג מציבות בראש עמוד המבצעים, עלתה בינואר 75 אלף שקל. במאי עומד מחירה על 73 אלף שקל. זוהי ירידה מזערית שאינה משקפת את הירידה הכבדה בביקוש. מדוע הפער כה קטן? חברות הליסינג אינן ששות להעניק על המכוניות הנחות גדולות כפי שנהוג לחשוב, אלא מסתפקות בהענקת תוכניות תשלומים והטבות. הסיבה לכך היא שברגע שהמכוניות יימכרו בהנחות גדולות - מחירן יירד במחירון באופן ניכר, ואז מאזני חברות הליסינג ייפגעו. מצב בעייתי ללא ספק.

מעגל קסם מסוכן

האם קיים פתרון שיאפשר יציאה ממעגל הקסמים? התשובה היא כן, אך הוא אינו צפוי להגיע מכיוונן של חברות הליסינג שנקלעו למעגל קסם מסוכן וגם לא מיבואני הרכב, שרוכשים בסתר מכוניות משומשות מחברות הליסינג כדי להקל על מגרשיהן. הפתרון צפוי להגיע מיפן. להערכתם של גורמים בענף, בגלל אסון הטבע במדינה, ביוני הקרוב יורגש מחסור במכוניות. מחסור זה צפוי ליצור חור באספקת המכוניות של חברות הליסינג, שיידרשו לפתרונות יצירתיים, כגון הצעת ליסינג על מכוניות משומשות ומכירה של מכוניות משומשות ללקוחות שאמורים היו להזמין מכונית חדשה ונתקעו בלי. אך עד שהדבר יתרחש בעוד כחודשיים, כדאי לנצל את שפע המבצעים.

תגיות

51 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

51.
חדל קשקשת
יש שיר שאני שר לילדי מדי בוקר "בוקר טוב לשועל ולדוב " רק שלדעתי הציבור עדיין ישן וכל מה שמעניין אותו אמצעי תשלום ומימון והרבה פחות ערך הרכב ערך הרכב לאחר שנתיים שלוש לכשיצרך למכור ופה החגיגה האמיתית בכלל איני מבין את האדיוט שקונה רכב יד שנייה מודל 1996-2002 מחירים הנעים בין 5,000 ש"ח ל 25,000 ש"ח גשו לחברות הליסינג לכולם קיים מלאי אדיר של רכבים לא למכירה בתצוגה א' אלא למכירה לסוחריםבעלי ק"מ יותר גבוה ובהנחה ש 50%ם מערך מחירון החארטה של לוי יצחק כל היבואנים ןמפרסמים במחירון תכלס הרי שאין קשר למחירי השוק מעניין יהיה לראות כיצד עורכים את המחירון ומהם הפרמטרים ? חארטה השומר על אינטרסים של טייקוני התחום שוק הרכב
אדיר , חיפה  |  26.06.12
49.
יצוא לחו"ל לא יכול להציל את חברות הליסינג
ולו מהסיבה שהן קנו בהנחה יחסית למחיר המופקע בארץ. אולי הםיוכלו להיפתר ממלאי אבל אין שום סיכוי שבחו"ל ישלמו על הגרוטאות הללו משהו בכיוון של מר יצחק. אני רק אשמח כאשר הן יפלו פשוט כי מדובר על עסק שאין לו שום מקום בשוק פתוח עם תחרות מינימלית, הן קיימות רק בגלל מיסים ותקנות מטומטמים בדיוק כמו המונופולים של הייבוא. תקוותן היחידה נשאר הטמטום הישראלי שאינו יודע גבולות
דניאל  |  15.05.11
48.
בקיצור, בועה שעומדת להתפוצץ - התרופה לצד העסקי? לייצא לחו"ל, התרופה לציבור?
לא לקנות יותר מכוניות. לפחות לא חדשות. אבל אז חברות הליסינג בכל זאת יקרסו, וביחד איתן אולי גם איזה בנק. אבל זו לא בעיה, זו למעשה הזדמנות לכל גורם משמעותי להשיג בנק בזול ולממש חובות של יבואני רכב. נראה לכם שזה יקרה??????? לא משנה כמה כתבות יעשו וכמה ספינים וכמה טריקים, מי שישלם בסוף זה אתם, הציבור. למה? כי אתם אדישים. למי תצביעו? אתם תצביעו למי שנראה הכי טוב בחליפת ארמני שהוא קנה על חשבונכם. יקחו ממכם מיסים כדי לממן את חובות הטייקונים? תבכו קצת ואז תמשיכו לחטט באף מול האח הגדול. תאכלו מה שאתם מבשלים.
אייל  |  11.05.11
לכל התגובות