אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכתם נשאר יתום צילום: עמית שעל

הכתם נשאר יתום

מציאת האשמים בשיתוק נתב"ג תהיה תלויה יותר ביצירתיות משפטית ופחות בעובדות שיתגלו

08.05.2011, 06:55 | יסמין גיל

לאחר שיתברר סופית שלא מדובר בקונספירציה של אוהדי הפועל, יידרשו האחראים על התעופה והתשתיות במדינת ישראל להסביר כיצד קורה שכתם דלק שמצטבר בתוך צינור, ושכבר שבועיים לפחות יודעים על קיומו, משתק בבת אחת ובהפתעה גמורה את נמל התעופה הבינלאומי היחיד של מדינת ישראל.

לחברות התעופה יש ספרים עבי־כרס ובהם הוראות המגובות באמנות בינלאומיות ובחוקים מקומיים להתמודדות עם מקרים בלתי צפויים. מנוהל פיצוי נוסעים שלא הועלו למטוס בשל "אובר בוקינג" ועד עיכובים בשל שביתות עובדים, ערפל או תקלה טכנית במטוס. ויש להן גם את ההגנה המנצחת של "כוח עליון", שבה למשל עשו שימוש לפני כשנה, כאשר הר הגעש באיסלנד שיתק את הפעילות האווירית כמעט ביבשת שלמה. אבל לאיזו קטגוריה נכנס כתם שמן בלתי מזוהה?

הכתם שהתגלה בסוף השבוע הציף כמו שמן על פני המים את הבעיה העיקרית שצריכה להטריד: היעדרו של נמל תעופה חלופי לטיסות בינלאומיות במקרה חירום, עם מאגרי דלק נפרדים. נמל תעופה כזה הוא חובה בכל מדינה מתוקנת, ובוודאי במדינה כמו ישראל, שפגיעה בתעופה האווירית שלה היא יעד מועדף מבחינתם של ארגוני טרור ומדינות עוינות, ושכמעט אין לה יכולת מעבר לחו"ל דרך מדינות שכנות. הרבה שנים מדברים על בניית נמל תעופה כזה, בלי שהחלטה מעשית תתקבל, לא כל שכן תבוצע.

עד השנה שעברה שימש שדה התעופה בעובדה כאלטרנטיבה למקרי חירום. אלא שרשות התעופה האזרחית סגרה אותו לטיסות בינלאומיות בגלל אי־התאמה לנחיתת מטוסים גדולים ונימוקי בטיחות כמו מחסור בפקחים. מאז אין אלטרנטיבה לבן גוריון בתוך גבולות ישראל, אלא רק מעבר לים, בקפריסין וביוון.

באין אלטרנטיבה, נשארנו עם השאלה מי יימצא אשם במחדל הנוכחי. למי יוגש החשבון. אפשר להניח שתביעות מטעם הנוסעים המתוסכלים כבר בדרך, ממתינות לפתיחת בתי המשפט הבוקר. ברגע שהנוסע הזועם הראשון יגיש את החשבון לחברת התעופה שלו, זו תמהר להגיש אותו למישהו אחר.

המישהו הזה, כמעט מתבקש, יהיה רשות שדות התעופה, גוף מונופוליסטי המספק לחברות התעופה אישורי המראה ונחיתה ושלל שירותים נלווים, בתמורה לאגרות שהוא גובה מהן. כאן עולה שאלה משעשעת לכאורה: האם רשות שדות התעופה, לאחר שתידרש לשלם מיליונים לחברות התעופה, תוכל להעלות להן את האגרות כדי לממן את העלויות? וברקע נמצאת חברת פז, ספקית הדלק שזכתה במכרז לכך שאותו ניהלה רשות שדות התעופה. מה הסיכוי שאחרי שהחברה שלחה מטעמה את דגימת הכתם למעבדה בגרמניה, היא תקבל תשובה שהיא בעצם האשמה בליקוי?

הטלת האחריות ההדדית בין כל הגורמים כבר החלה. אפשר כבר לנחש שבסבך שמסתמן, מציאת האשמים תהיה תלויה יותר ביצירתיות משפטית ופחות בעובדות שיתגלו.

תגיות