אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המסמרים שפינצ'רו את מאזדה

לאחר עשר שנים של הובלה בטבלת מסירות הרכב, ירדה מאזדה באפריל למקום הרביעי. ביקוש נמוך של חברות הליסינג למותג, היעדר רכבי שטח ומיני של מאזדה בארץ והמחירים הלא אטרקטיביים בגלל התחזקות הין - המליכו את יונדאי לשליטה החדשה בשוק

12.05.2011, 10:57 | תומר הדר

בסוף השבוע שעבר, כמדי תחילת חודש, נחת על שולחנם של בכירי ענף הרכב ושל העיתונאים דו"ח המסירות החודשי של איגוד יבואני הרכב. בדרך כלל, עוד לפני שהדו"ח מתפרסם, כבר אפשר לנחש את הכותרת: "מאזדה מובילה". אך הדו"ח המסכם את מכירות הרכב באפריל סימן מהפך: לא זו בלבד שמאזדה כבר אינה המותג הנמכר ביותר, את הכתר הזה היא איבדה בחודש מרץ ליונדאי.

הפעם, על פי הטבלה, מאזדה ניצבת רק במקום הרביעי בטבלה, עם 1,397 מכוניות. במקום הראשון נמצאת יונדאי הקוריאנית עם 2113 מכוניות, אחריה טויוטה עם 1,445 מכוניות ואחריה שברולט עם 1,419 מכוניות שנמסרו באפריל.

זמן קצר לאחר פרסום הדו"ח, הגיעו התכתובות מהאנליסטים, אשר מיהרו להצביע על שער הין כסיבה העיקרית לירידה במסירות מאזדה. ואכן, מסירותיה של מאזדה מבוססות במידה רבה על נכונות חברות הליסינג לרכוש מכוניות מאזדה. באופן טבעי, חברות הליסינג דורשות מיבואנית מאזדה הנחה, וכאשר הין מתחזק ביחס לשקל, לדלק מוטורס קשה להעניק את ההנחות הרצויות, במיוחד כאשר יבואניות כגון UMI וכלמוביל משלמות בדולרים. אך מאחורי הירידה במכירותיה של מאזדה עומדות סיבות נוספות הנובעות משינויים שעבר שוק הרכב הישראלי בחודשים האחרונים.

 

הלקוח הפרטי היה מלך המכירות באפריל

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כלכליסט", חברות הליסינג נמצאות כיום בבעיה: רובן תקועות עם מלאי מכוניות משומשות, וכל עוד הכסף הנזיל ממכירתן אינו מוזרם לקופותיהן, רכישות הרכבים החדשים מוקפאות. כך, באפריל, חודש חלש באופן מסורתי, נמנעו בענף הרכב רוב חברות הליסינג מביצוע רכישות נרחבות וחלקן למעשה אף הקפיאו את הרכישות באופן מוחלט כמעט. הסיבות לכך, אגב, אינן רק מקיפאון של שוק המשומשות, אלא גם העובדה שאפריל הוא חודש שבו חברות הליסינג, אשר מחזיקות לרוב גם בזרוע השכרה, משכירות מדי יום אלפי מכוניות לתיירים בפסח. לכן הן מצטיידות מבעוד מועד במכוניות במרץ, ומספר המכוניות שהן רוכשות באפריל יורד משמעותית.

חוסר נכונותן של חברות הליסינג להצטייד במכוניות גרם ליוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, להתברג במקום השני בטבלה, זאת מכיוון שמדובר ביבואנית אשר מוסרת בעיקר ללקוחות פרטיים. על פי הערכות בענף, חלק ניכר מהמכוניות שמסרו כלמוביל ו־UMI הגיעו לידיהם של לקוחות פרטיים. עם זאת, בסופו של דבר ולמרות הירידה בכמות המכוניות שרכשו חברות הליסינג, עדיין חלקן כן הצטייד במכוניות. כיצד, אם כך, בחרו חברות הליסינג לפסוח על דלק מוטורס, אף שלדברי גורמים בענף הליסינג, אנשי דלק מוטורס פנו לכמה חברות ליסינג בבקשה לביצוע רכישות באפריל? הסיבה לכך, לדברי גורמים בענף, טמונה בין היתר בנתוני המסירות של חודש מרץ, שבו לראשונה עברה יונדאי את דלק מוטורס במספר המסירות: "הרגשנו שנפרץ סכר", מסביר גורם בענף הליסינג: "לא נסכים שידחפו לנו מכוניות מאזדה אם מובילת השוק נותנת הנחות רציניות יותר".

ניצחונם של מכוניות המיני ורכבי השטח

הימנעות חברות הליסינג מרכישות באפריל היא אכן סיבה כבדת משקל לירידת מאזדה למקום הרביעי, אך זו לא הסיבה

גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, צילום: יובל חן גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס | צילום: יובל חן גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, צילום: יובל חן

היחידה; סיבה נוספת טמונה בהיעדרו של דגם מיני קטן של מאזדה בארץ. למי שלא ביקר לאחרונה בתחנת הדלק, הנה תקציר: עליית מחירי הדלק גרמה ללקוחות רבים, אשר חשבו על רכישה של מכונית בינונית כגון מאזדה 2, לרכוש בסופו של דבר מכונית מיני זעירה מידי חברת רכב אחרת. המספרים של דו"ח המסירות של אפריל אינם משקרים: כלמוביל, יבואנית יונדאי, מסרה באפריל 281 מכוניות מדגם יונדאי i10 הזעירה. UMI, יבואנית שברולט מסרה לא פחות מ־589 מכוניות מיני שברולט ספארק. ליוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, אין מכונית מיני בהיצע, ולכן עיקר מסירותיה הסתמכו על הקורולה המשפחתית. עם זאת, מדובר ככל הנראה בשירת הברבור של טויוטה, זאת מכיוון שהיבואנית הודיעה על מחסור בקורולה בגלל הצונאמי שאירע ביפן.

מחירי הדלק המטפסים אינם מונעים מישראלים אחרים לרכוש רכבי שטח, עובדה שגם עומדת בעוכריה של מאזדה, שאינה משווקת כיום בארץ אפילו רכב כביש־שטח אחד. ביונדאי, לדוגמה, נמסרו 203 רכבי כביש־שטח מסוג IX35, ואליהם הצטרפו 23 רכבי כביש־שטח מסוג סנטה פה. ביוניון מוטורס נמסרו 46 רכבי לנד קרוזר, ואליהם התווספו 78 רכבי ראב 4. ב־UMI נמסרו 29 רכבי כביש־שטח. בל נשכח את מקומם של הטנדרים שמאזדה אינה משווקת בישראל ו־UMI ויוניון מוטורס כן משווקות. על פניו, לעתים נדמה שמדובר במספרים קטנים: אחרי הכל, 589 מכוניות מיני של שברולט או 246 רכבי שטח של יונדאי אינם מה שיכריע את הכף. אך כאשר מצרפים בכל מותג את סכום רכבי השטח ומכוניות המיני, מגיעים למספרים נאים. למעשה, לו היו נגרעים רכבי השטח של שברולט מן המשוואה, מאזדה היתה מובילה על שברולט. אותו כלל תקף גם לגבי טויוטה.

אחת השאלות שעולות היא מדוע יבואניות כגון כלמוביל, UMI ויוניון מוטורס, אשר מכרו רכבי שטח ומכוניות מיני גם בחודשים הקודמים, בעוד שדלק מוטורס כמעט לא הציעה רכבים כאלה, פיגרו אחרי מאזדה? התשובה טמונה בחוסר רצונן של חברות הליסינג לקנות מכוניות באפריל. רכבי שטח ומכוניות מיני, בניגוד למכוניות משפחתיות, אינם מגיעים בעיקר לחברות הליסינג, אלא דווקא ללקוחות פרטיים, וכאשר חברות הליסינג מסרבות לקנות, כוח הקנייה של הלקוח הפרטי עולה.

מה צופן העתיד הקרוב בשוק הרכב?

האם, אם כך, מספידי מאזדה צודקים? התשובה היא שאנו אכן ניצבים בפני מציאות חדשה, אך השינויים בטבלת המסירות לא יהיו מרחיקי לכת. כלמוביל, הניצבת בראש הטבלה, תמשיך ככל הנראה לשלוט בשוק. הסיבה לכך היא מגוון דגמים גדול של יונדאי, שתציג בקרוב את i35, מכונית משפחתית שמיועדת להתחרות ראש בראש עם מאזדה 3. עם זאת, יבואנית יונדאי אינה חסינה בפני ההתרחשויות ביפן אשר גרמו לעלייה בדרישה העולמית למכוניות המותג, דרישה הצפויה להשפיע על יכולתה של היבואנית לקבל מכוניות. בניגוד להערכות שלפיהן מכוניות מאזדה מגיעות בעיקר אל ציי הרכב, בענף הרכב מעריכים שחלק ניכר ממכוניות יונדאי מגיעות גם ללקוחות פרטיים, שלא לדבר על כך שעל פי דיווחים של מספר חברות ליסינג גדולות, יונדאי היא המותג שהן קונות בכמויות הגדולות ביותר.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
מזדה 3 מיושנת מנוע 105 כ"ס ו4 הילוכים אוטומטיים
מה גם שהינה זללנית דלק לא מבוטלת שעושה בממוצע 1 ל10 ק"מ, כאשר דומות צריכתן הינה כ1 ל15 ובהספק של 120 כ"ס, כניראה שהצרכן הישראלי כבר לא עדר, מה גם שמחיר הדלק עלה בצורה מאוד קיצונית, חיסכון של 50% בצריכת הדלק, משאירה בסוף החודש כ500 ש"ח בכיס ו6000 ש"ח בסוף השנה
מוטי  |  13.05.11
לכל התגובות