אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן "כלכליסט" - קיה פיקנטו: פיקנטריה באריזה קטנה

מבחן "כלכליסט" - קיה פיקנטו: פיקנטריה באריזה קטנה

קיה פיקנטו עשויה לשנות את שוק מכוניות המיני הפורח: במחיר מהנמוכים בקטגוריה לדגם הידני, היא מציעה עיצוב מהנה, פינוקים שאין למתחרותיה, ביצועים מפתיעים ואחריות לשבע שנים. בדגם האוטומטי יתרון המחיר הולך לאיבוד

16.05.2011, 10:35 | תומר הדר

את מבחן הדרכים לקיה פיקנטו, מכונית המיני החדשה של קיה, נפתח בכמה מספרים: בארבעת החודשים הראשונים של 2011 נמסרו בישראל 2,450 מכוניות חדשות שנפח המנוע שלהן קטן מ־1,000 סמ"ק, ו־4,620 מכוניות בנפח מנוע שבין 1,001 סמ"ק ל־1,200 סמ"ק. יחד מדובר ב־7,070 מכוניות, 9% מכ־80 אלף מכוניות שנמסרו באותה תקופה.

לא צריך להיות אנליסט בכיר בענף הרכב כדי להבחין בצמיחתה של קטגוריה חדשה ומשמעותית בשוק הרכב הישראלי. השחקניות העיקריות בקטגוריה הזאת, שעיקרה מכוניות מיני, אינן נמדדות בביצועים שלהן, בפוזה או בכוחות הסוס שהן מנפקות, אלא בצריכת דלק זעומה ובממדים זעירים.

קיה פיקנטו. גדולה בין קטנות קיה פיקנטו. גדולה בין קטנות קיה פיקנטו. גדולה בין קטנות

רק לפני כמה שנים, מכוניות זעירות כמו דייהטסו קורה ודייהו מאטיס נחשבו מכוניות ללקוחות מוזרים, כאלה שמשום מה לא רוצים לרכוש מכונית משפחתית בגודל נורמלי. המציאות הזאת השתנתה הודות למיסוי הירוק, המעניק הטבות למכוניות הפולטות זיהום נמוך יחסית, וכמובן שגם הודות לעליית מחירי הדלק.

בין קצוות הקטגוריה

ברכישת מכונית משפחתית במחיר ממוצע של כ־120 אלף שקל, הניסיון הוא להשיג כמה שיותר מטרים של פח ואביזרים בעד כל שקל. מנגד, יותר ויותר לקוחות בוחרים להתפשר על מסת הפח ונפח המנוע, כדי ליהנות מהמחיר המוזל של מכוניות המיני.

סוזוקי אלטו, מלכת המכירות של מכוניות המיני, מוצעת בכ־60 אלף שקל. היא משתרעת על 3.5 מטרים בלבד ומצוידת במנוע בנפח 1.0 ליטר. בצד השני של סקאלת המיני, אי שם באזור ה־70 אלף שקל, ניצבות מכוניות גדולות מן האלטו בממדים ובנפח המנוע. כך, ב־68 אלף שקל ניתן לרכוש את הספארק של שברולט, המשתרעת על 3.64 מטרים ומצוידת במנוע בנפח 1.2 ליטרים.

אך מה קורה כאשר מכונית מיני חדשה מציעה ממדים קרובים לאלה של מכוניות המיני הגדולות במחיר שמגרד את הגבול התחתון של הקטגוריה? התשובות מצויות אצל טלקאר, יבואנית קיה, שהשיקה בישראל בשבוע שעבר את הפיקנטו החדשה: אורכה 3.59 מטרים, תשעה סנטימטרים יותר מסוזוקי אלטו, וגרסתה הידנית מצוידת במנוע בנפח 1.0 ליטר. הגרסה האוטומטית מצוידת במנוע בנפח 1.2 ליטרים. מחירה של הפיקנטו מתחיל ב־62 אלף שקל, זאת לפני שמועדוני הלקוחות השונים יצרפו אותה לחוברת המבצעים שלהם בהנחה של כמה אלפי שקלים.

מכונית המבחן היא מן הדגם הבכיר ביותר, המצויד במנוע בנפח 1.2 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית, ונמכר ב־76 אלף שקל. רשימת האבזור דומה בכל דגמי הפיקנטו, וכוללת כמה תוספות שאינן מוצעות בכל מכוניות המיני, כגון: חלונות חשמליים בדלתות האחוריות, שש כריות אוויר, גלגל הגה הניתן לכוונון ומראות חשמליות.

תא הנוסעים מפתיע לטובה. במכוניות מיני רבות שולטת תחושת זולות כמעט מעליבה, המתבטאת בפלסטיקים באיכות נמוכה, גימור מרושל ותחושה של קיצוץ עלויות קיצוני. אך עיצוב הפנים של הפיקנטו נאה ועדכני למדי, הודות להגה בשרני שאינו מרגיש דק וזול, גימיקים כמו מחזיקי כוסות מסתובבים, ופינוקים כמו ההגה המתכוונן.

לא מתחככים בסיבובים

יתרון נוסף הוא ששני הנוסעים במושבים הקדמיים לא נאלצים להתחכך זה בזה בסיבובים בגלל צפיפות יתרה, אף שנוסעים מבוגרים שיידחקו למושב האחורי לא יוכלו להחזיק בו מעמד בנסיעות ארוכות, עקב מחסור במקום לרגליהם. חיסרון נוסף, האופייני לקטגוריה, הוא תא המטען הזעיר.

על העיצוב החינני של הפיקנטו אחראי מעצב הבית הגרמני של קיה, פטר שרייר. הרושם הוא ששרייר מנסה כמיטב יכולתו להשכיח את דגמי קיה מהשנים האחרונות, משימה לא קשה במיוחד הודות לעיצובים שנעו בין משעממים לאנונימיים. לחרטום הפיקנטו שני מפלסים, בעליון שוכנים הפנסים ובתחתון שבכת המצנן. הפריט העיצובי הזה הוא עניין של טעם, אך היתר בהחלט נאה.

הגרסה הזולה עדיפה

בחזית הביצועים הפיקנטו מפתיעה לטובה. כשהמנוע הצנוע עובר את קו 4,000 הסל"ד, הפיקנטו מקבלת דחיפה מוחשית באחוריה מבלי ליצור יותר מדי שאון ורעש. כאשר המנוע מבלה מתחת ל־3,000 סל"ד, הוא מצליח לצרוך 14 ליטר לקילומטר. בניגוד למכוניות מיני רבות, שבורכו בגלגלים זעירים והתנהגות קופצנית, הפיקנטו מצליחה להתמודד עם רוב הכבישים ברמה סבירה. היא לא נוחה במיוחד, אך לא נוקשה במיוחד. לרוב הרוכשים בקטגוריה זה בהחלט מספיק.

אז האם למכוניות המיני יש מלכה חדשה? ובכן, הגרסה האוטומטית הסטנדרטית עולה 74 אלף שקל, 1,000 שקל יותר מהמתחרה הצמודה יונדאי I10. הפיקנטו היא מיני מצוינת, בעלת עיצוב נאה, התנהגות וביצועים טובים, ועם שבע שנות אחריות מהיבואנית, היא מספקת תמורה גבוהה לכסף.

בגרסה הידנית, הפיקנטו יקרה רק ב־2,000 שקל מהמתחרה הזולה ביותר בשוק, סוזוקי אלטו, ומציעה שפע של אביזרים שנעדרים מהאלטו, כמו חלונות החשמל מאחור. לא במקרה מתגבשת בפייסבוק כבר בימים אלה קבוצת רכישה לפיקנטו הידנית. התחושה היא שדווקא דגם זה, המצטיין במחיר זול ובצריכת דלק נמוכה, הוא המשתלם ביותר מבין דגמי הפיקנטו.

תגיות