אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שהדורות הבאים יחכו צילום: יואב אטד

שהדורות הבאים יחכו

המשמעות של גירעון ממשלתי קטן מהמתוכנן היא העברת נטל כספי קטן יותר אל הדורות הבאים. הבעיה היא שהדור הנוכחי נושא בנטל ומשלם, למשל, מחיר מופרז על הדלק

17.05.2011, 07:23 | אמנון אטד

שנת 2010 היתה כידוע טובה בהרבה מההערכות המוקדמות של משרד האוצר. הצמיחה הגדולה מהצפוי הגדילה את הכנסות הממשלה ממסים ביותר מ־12 מיליארד שקל מיעד הגבייה בתקציב, ואפשרה לממשלה לסיים את השנה עם גירעון קטן מהמתוכנן בסדר גודל דומה. כמו שהעניינים נראים כעת, הסיפור של עודף הכנסות ממסים צפוי לחזור על עצמו במידה מסוימת גם השנה, כי רק בשליש הראשון של 2011 גבתה הממשלה מסים בסכום של כ־2 מיליארד שקל מעבר לסכום שתוכנן לתקופה זו.

מעבירים את זה הלאה

לפני כמה חודשים הסבירו לנו ראשי האוצר, שלא נכון להציג את גביית המסים המוגברת בשנה שעברה כעודף כספים בקופה. "תכננו גירעון של 43 מיליארד שקל, וגמרנו את השנה עם גירעון של 30 מיליארד שקל", אמרו אז באוצר, "צמצום הגירעון אפשר לנו לגייס פחות כספים בשוק ההון ולצמצם את החוב הממשלתי".

עד כאן הכל נכון, ואת המשמעות של הקטנת חובות הממשלה פירט לאחרונה האוצר בדו"ח מיוחד של אגף החשב הכללי. בשנת 2010 הצטמצם היחס בין החוב הציבורי לתוצר בישראל ב־3%, לעומת עליות בולטות שנרשמו ביחס זה במדינות רבות במערב: 9% בבריטניה, 8% בארצות הברית ו־6% במדינות ה־OECD.

הקטנת חובות הממשלה מפחיתה את תשלומי הריבית שלה, והיא עשויה גם לשפר את דירוג האשראי של המדינה. אבל, המשמעות האמיתית של הצורך לגייס פחות כספים בשוק ההון היא העברת נטל כספי קטן יותר אל הדורות הבאים, שהם אלה שיידרשו בעתיד להחזיר את הכספים שהממשלה לווה היום. גלגול חובות הממשלה מדור לדור, חייבים לומר, אינו דבר חדש והוא מלווה אותנו מאז קום המדינה. גם אנחנו מממנים ממש עכשיו חלק מהחובות שיצרו הממשלות הקודמות.

 

עכשיו נדרשת יצירתיות

הבעיה בכל הסיפור היא, שהקטנת הנטל על הדורות הבאים כרוכה בתוספת מסים על הדור הנוכחי. עכשיו, כשתמונת ההכנסות בתקציב השנה מתחילה להתבהר, יכול האוצר לנקוט מדיניות מסים יותר יצירתית מזו שנקט אשתקד. בשנה שעברה הקטינה גביית המסים העודפת את הגירעון המתוכנן ותרמה בכך לרווחת הדורות הבאים. אם גם השנה יתברר

שנוצר עודף לא צפוי בגביית מס הכנסה ומע"מ, לא חייבים לשוב ולהשתמש בו להקטנת הגירעון והחוב הממשלתי - אפשר לנצל את ההזדמנות ולהפחית מסים אחרים, למשל את המס המעצבן על הדלק.

ההחלטה שקיבלה אתמול ועדת הכספים, לבטל את ההעלאה הנוספת במס הדלק המתוכננת לתחילת השנה הבאה, כמובן אינה מספיקה. מה שהאוצר צריך לעשות הוא לא להימנע מהכבדה עתידית נוספת על בעלי כלי רכב, אלא להקטין את מינון הפשפוש בכיסיהם, ולבצע את זה כאן ועכשיו.

יכול מאוד להיות שבעוד 20 שנה יהיה מי שישאל מדוע בני הדור הקודם דאגו יותר לעצמם ופחות לרווחת ילדיהם. התשובה לכך פשוטה למדי: עכשיו אתם משלמים קצת יותר, אבל הוזלת הדלק בשנת 2011 אפשרה להוריכם לקחת אתכם עוד כמה פעמים לים.

תגיות