אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרכז בילוי יוקם בתחנת הרכבת הישנה בירושלים צילום: Derivative by Ynhockey original by Bettsy1970

מרכז בילוי יוקם בתחנת הרכבת הישנה בירושלים

רכבת ישראל והרשות לפיתוח ירושלים צפויות לפרסם מכרז לעשר שנים לשיפוץ, שימור והפעלת אזור בילוי במתחם, שסבל משנים של הזנחה

19.05.2011, 09:37 | שי פאוזנר

מתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים צפוי להפוך למרכז תרבות, בילוי ופנאי, בדומה למתחם הרכבת בשכונת מנשיה בתל אביב: הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) ורכבת ישראל מתכוונות להוציא בקרוב מכרז שבו יזמינו יזמים וקבלנים להתמודד על הקמה ושיפוץ של מתחם תחנת הרכבת הישנה בעיר, בשטח שבין דרך חברון לדרך בית לחם, בסמוך לחאן הירושלמי.

הזוכה במכרז, שיופעל בשיטת BOT, יידרש לשפץ את המתחם תוך שימור המבנים ההיסטוריים, ולהפעיל ולנהל את המתחם למשך עשר שנים.

תחנת הרכבת בירושלים היא מהראשונות שהוקמו בארץ. היא נחנכה ב־1892 בתקופת השלטון העות'מני כתחנת הקצה של קו יפו־ירושלים. נקודת ההתחלה של הקו היתה במתחם הרכבת בגבול תל אביב־יפו, ששופץ ונפתח לפני כשנה כמתחם בילוי. התחנה היתה בשימוש עד לסגירת הקו לירושלים ב־1998.

מאז סגירת הקו עמד המתחם בשיממונו באחד האזורים היפים והמתוירים בירושלים, וסבל מהזנחה. במהלך השנים נעקרו רוב פריטי העץ במבנה, והוא שימש כמקלט לחסרי בית, כוסה בכתובות גרפיטי ולאחרונה אף התחוללה בו שריפה.

מבנה תחנת הרכבת כולל כ־400 מ"ר המיועדים לשימושי תרבות סחירה, כמרכז מבקרים וגלריות, וכן 1,200 מ"ר למסחר דוגמת מסעדות ובתי קפה. בנוסף, הזוכה במכרז יוכל להציב בשטח הפתוח של הרציפים שמונה קרונות רכבת, שישמשו לפעילות מסחרית כברים וכבתי קפה. שטח זה יצטרף למתחם התרבות המופעל באזור תחנת החאן בידי חברת אראל, ובו מתקיימים מופעים, ירידים ופסטיבלים.

שביל האופניים העירוני שסוללת חברת מוריה של הרשות לפיתוח ירושלים יעבור בסמוך למסילת הרכבת הישנה, בקטע שבין תחנת הרכבת בחאן לבין תחנת הרכבת במלחה. מקטע שביל זה, חלק משביל אופניים באורך 42 ק"מ מומן בעזרת תרומה בת 2 מיליון דולר, מתנת משפחתו של המיליארדר מילטון גוטסמן.

שביל האופניים מאזור תחנת הרכבת בחאן ועד צומת אורנים כבר הושלם, ותושבי השכונות באזור נהנים מטיילת מטופחת לאורך התוואי ההיסטורי של מסילת הרכבת. האלמנטים בשביל האופניים שנסלל פותחו במיוחד עבור הפרויקט על ידי חברת אקרשטיין

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
רכבת קלה בתוואי המסילה הישן
מדוע לא משמישים את תוואי הרכבת הישן עבור הרכבת הקלה ? התוואי קיים והעבודות לא יפריעו ולא יצריכו עצירת התנועה והפרעה לתושבים ולכן יוכלו להתבצע במהירות. התוואי הקיים מתחיל במלחה עובר בתלפיות ובקטמונים ממשיך דרך בקעה ומסתיים בתחנת הרכבת בסוף עמק רפאים ליד החאן וגן הפעמון. המשמעות פתרון לשכונות הדרומיות בעיר !!! היתרונות : הגעה מהירה לאזור הקניות בתלפיות, קניון מלחה וכן אצטדיון טדי. וכמובן להמשיך עם הרכבת לת"א וכו'. מהכיוון השני מגיעים קרוב מאוד למרכז העיר. בשני הקצוות קיימים כבר חניונים גדולים לרכב פרטי. בנוסף כרגע מתוכנן במקום פארק שיקרא פארק המסילה. רכבת קלה שתעבור דרך הפארק תנגיש אותו עבור האוכ' ותתרום להצלחת הפארק. לסיכום: קו נוסף לרכבת הקלה שיבוצע במהירות וללא הפרעה לתושבים וישפר את תנועת התושבים ויעילותה לאזורי הקניות של ירושלים. בברכה, שלומי
שלומי , ירושלים  |  22.05.11