אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצב חירום הבוקר בנתב"ג: טיסת אל על חזרה ארצה בעקבות תקלה בגלגל צילום: יסמין גיל

מצב חירום הבוקר בנתב"ג: טיסת אל על חזרה ארצה בעקבות תקלה בגלגל

טיסה לניו יורק שבה על עקבותיה בעקבות בעיה בכן הנחיתה. הנוסעים המריאו ליעדם בטיסה אחרת והמטוס בו התגלתה התקלה נמצא בבדיקות

23.05.2011, 10:22 | יסמין גיל

מצב חירום הוכרז לפנות בוקר (ב') בנתב"ג בעקבות תקלה שהתגלתה בטיסה 027 של אל על. מדובר במטוס מסוג בואינג 777 שבו 259 נוסעים, שהיה בדרכו מנתב"ג לנמל התעופה ניו ארק הסמוך לניו יורק. במהלך הטיסה התגלתה בעיה בכן הנחיתה השמאלי שכפי הנראה לא ננעל. המטוס חזר על עקבותיו לכיוון ישראל ונחת בשלום בשעה 5:30. הנוסעים המריאו ליעדם בטיסה אחרת בשעה 9:42. המטוס שבו התגלתה התקלה נמצא בבדיקות באגף התחזוקה באל על.

למקום הוזעקו כוחות מד"א, משטרה וכיבוי אש רבים. מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר בסיום האירוע: "התקבלה הודעה על היתכנות של נחיתת אונס, זיהינו שמדובר במצב שאנו לא מכירים וכוחות רבים של אמבולנסים ופרמדיקים הוזעקו למקום. אנחנו מחזיקים במרכז הארץ כמות גדולה של אמבולנסים בדיוק למצב כזה. מבחינתנו הייתה היערכות חסרת תקדים. הופעלו כ-75 אמבולנסים ו-100 נוספים היו בכוננות, וכן עשרות חובשים ופרמדיקים".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, מסר: "בשעה 1:50 המריא מטוס אל על לניו ארק ולאחר זמן מה הודיע על תקלה, כנראה אינדיקציה שאין נעילה בגלגל. הגיעו לכאן עשרות אמבולנסים וכבאיות בהתאם לנוהל טיפול במצב חירום. ניהל את האירוע מנהל נתב"ג, שמואל קנדל. נעשה כבר הבוקר תחקיר ראשוני בעניין".

הנוסעים יורדים מהמטוס, צילום: יסמין גיל הנוסעים יורדים מהמטוס | צילום: יסמין גיל הנוסעים יורדים מהמטוס, צילום: יסמין גיל

מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, שנכח אף הוא במקום, אמר כי הטיסה יצאה מלכתחילה בעיכוב מכוון ש"היה חשש לבעיה". לאחר שהתקבלו האישורים, יצאה הטיסה לדרכה, אולם כאמור, חזרה לארץ. "הטייסים והצוות היו רגועים והנוסעים התנהגו למופת", אמר שקדי, "אנחנו מתייחסים ברצינות רבה לסוגיית הבטיחות, נדאג שהנוסעים יגיעו ליעדם".

"זו היתה חוויה מבעיתה"

קברניט המטוס, אודי קנת, אמר בצאתו מהמטוס: "מיד לאחר ההמראה קיבלנו הודעה שמשהו לא בסדר. נסענו לכיוון הים והורדנו את הגלגלים מוקדם. לדאבוננו, גלגל אחד היה במצב ביניים. עדכנו את הגורמים הרלוונטיים והחלטנו לחזור לנתב"ג. דחינו את הנחיתה לשעות האור, כדי שבמקרה הצורך יהיה יותר קל לשירותי ההצלה לפעול. מדובר בתקלה נדירה, התייחסנו אליה כתקלה חמורה. כל הצוות תפקד נפלא וכך גם הנוסעים".

מאמן הכדורגל רן בן שמעון היה אף הוא בטיסה עם רעייתו וילדו: "הקברניט קצת הרגיע אותנו", אמר, "אחת התמונות המדהימות הייתה לראות את אלו שישבו במעבר החירום ומאחור שלוש נשים דתיות קוראות תהילים. זאת הייתה חוויה מבעיתה". נוסעת אחרת אמרה: "הטייס היה מעל ומעבר. היינו רגועים".

בתוך כך, במטוס אל על למוסקבה התגלה הבוקר תקר. התקלה תוקנה והמטוס המריא ליעדו.

רש"ת: "נתב"ג פעל ללא דופי"

מרשות שדות התעופה נמסר בשעות הצהריים, עם סיומו של תחקיר ראשוני שערך מנכ"ל הרשות, קובי מור, לגבי מתכונת החירום מהבוקר כי: "נתב"ג פעל ללא דופי ובהתאם לנוהלי החירום. בנתב"ג מתרגלים באופן תקופתי מצבי חירום דומים ומכאן הניסיון הרב והמיומנות של כל הגורמים שנטלו חלק באירוע. עם תחילת האירוע הוצבו עובדים רבים בעמדות החירום, ובמקביל המשיך נתב"ג לתפקד במתכונת רגילה ובכלל זה נחיתות מטוסים. במשך האירוע נרשמו עיכובים ספורים בקבלת המזוודות עקב הגיוס הכללי של העובדים למען אירוע החירום".

ממשרד התחבורה נמסר כי חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד, יצחק רז, פתח בחקירת האירוע כמקובל באירועים מסוג זה. שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי "בשל חומרת האירוע הוחלט לזמן את נציגי יצרנית המטוסים בואינג ורשות חקירות התאונות האוויריות האמריקאית ה-NTSB לקחת חלק בחקירה".