אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיסז'ניקוב: "על מפעלי ים המלח לשאת במרבית נטל מימון פתרון קציר המלח" צילום: אלכס קולומויסקי

מיסז'ניקוב: "על מפעלי ים המלח לשאת במרבית נטל מימון פתרון קציר המלח"

שר התיירות הציג הבוקר את הפתרון המועדף עליו לבעיית הצפת מלונות ים המלח - קציר מלח יחד עם הקמת קרן ייעודית לפיתוח האזור

23.05.2011, 10:54 | ליאור בן דוד ויסמין גיל

"אני סבור שעל מפעלי ים המלח לשאת במרבית נטל מימון פתרון הקציר, לפי עקרון 'המזהם משלם'". כך אמר הבוקר (ב') שר התיירות סטס מיסז'ניקוב במסיבת עיתונאים בנוכחות השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, בה הכריז על הפתרון המועדף עליו לבעיית הצפת מלונות ים המלח.

עוד בנושא

שר התיירות ימליץ על ביצוע קציר משודרג בים המלח

החברה להגנות ים המלח: קציר מלח הוא הפתרון הידידותי ביותר לסביבה

פורום למאבק בעליית מפלס ים המלח: "קציר מלח הוא הפתרון הציוני והכלכלי"

"אני גאה להציג בפניכם את חזון ההתחדשות האיזורית של ים המלח. לחזון שתי רגליים: רגל של שיקום ורגל של פיתוח", אמר מיסז'ניקוב. "נגיש הצעת מחליטים לממשלה תוך לא יאוחר משלושה שבועות מרגע זה. נתחיל בהנחת יסודות לקציר ברגע זה תוך נסיון למזער את הנזק האקולוגי הכולל.

"הרגל השנייה היא פיתוח האיזור. הפיתוח יתאפשר רק תוך כדי הבטחת תקציבים הולמים למטרה זו. הממשלה חייבת להשתתף במימון הגנות הקבע ששומרות על המלונות ועל התשתיות הנמצאות באזור".

ים המלח. המפלס באזור המלונות עולה ב-20 ס"מ כל שנה, צילום: עמית שאבי ים המלח. המפלס באזור המלונות עולה ב-20 ס"מ כל שנה | צילום: עמית שאבי ים המלח. המפלס באזור המלונות עולה ב-20 ס"מ כל שנה, צילום: עמית שאבי

"כחלק מהפיתרון אנחנו מציעים לאוצר להקים קרן ייעודית של 750 מיליון שקלים לתקופה של 5 שנים שישמשו לפיתוח האיזור. כמו כן ים המלח ייכלל במפת עדיפות לאומית על מנת למשוך יזמים. נכון לנקודה זו האוצר די נכשל בהבנת החזון הזה ובצורך הדחוף לממשו.

"אני סבור כי על מפעלי ים המלח גם לממן חלקית את הקרן שהזכרתי. הם יצטרכו לשים כסף. אפשר להעלות את התמלוגים מעבר לייצור 3 מיליון טון לעד 10%, ובזכות הזאת נשתמש לקרן לפיתוח האזור".

התלבט בין שתי חלופות

שר התיירות התלבט בין שתי חלופות: חלופת קציר המלח, שמשמעותה גריפת שכבות המלח המצטברות על הקרקעית ופינוין, באופן שיאפשר לשמור על מפלס קבוע, וחלופת העתקת המלונות, שמשמעותה בניית קו מלונות חדש ומודרני בקו חוף אחר שלא נמצא בסכנת הצפה והריסת המלונות הנמצאים על קו החוף. כל אחת מן החלופות צפויה לעלות מיליארדי שקלים למשלם המיסים.

המשרד להגנת הסביבה, התאחדות מלונות ים המלח, מפעלי ים המלח, המועצה האיזורית תמר והארגונים הירוקים לחצו לאורך הזמן על בחירה בפתרון הקציר. השר אלי ישי הצטרף אמש לשר להגנת הסביבה והודיע כי גם משרד הפנים תומך בפתרון הקציר.

מלונות ים המלח ממוקמים על גדת בריכת אידוי ענקית השייכת למפעלי ים המלח. כתוצאה מתהליך הייצור עולה מפלס המים בבריכה בקצב של כ-20 ס"מ בשנה, ומאיים להציף את המלונות כבר בשנים הקרובות. בעקבות החלטת ממשלה מ-2006, הוטלה האחריות לטיפול בנושא ההגנות על בתי המלון על משרד התיירות.

המלונאים הביעו שביעות רצון מההחלטה. נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, אמר כי "מלונאי ישראל מברכים היום את שר התיירות, אשר בהחלטתו על חלופת קציר המלח המלא הוכיח אחריות. אנחנו מודעים ללחצים שהופעלו עליו בחודשים האחרונים ושמחים כי עמד בהם ובחר בסופו של דבר בפתרון הנכון וההגיוני ביותר מכל הבחינות: בקציר המלח, אשר יאפשר בשנים הבאות את המשך הפעילות התיירותית והמלונאית המוצלחת בים המלח. אנו מבטיחים את שיתוף הפעולה המלא שלנו בגיבוש תכנית מסודרת להתחדשות האזור התיירותי בים המלח, ובהוצאתה אל הפועל. במקביל, בעקבות פיזור הערפל לגבי עתיד האזור, יקדמו המלונאים בים המלח תכניות עסקיות לשיפוץ המלונות, לשדרוגם ולפיתוח הפעילות המלונאית הפורחת באזור".

יו"ר התאחדות המלונות בים המלח ומנכ"ל מלון לוט, נחמיה בן פורת, מסר כי "אנחנו בהחלט מרוצים ומברכים את השר על ההחלטה הנבונה והנכונה שלו. כולנו נאחד את שורתנו כדי לשפר את התיירות לים המלח ולמדינת ישראל בכלל ולתת שירות יותר טוב לתייר שמתארח אצלנו באזור. המטרה היא לפתח את האזור וליצור מקומות תעסוקה. מדובר בציון דרך חשוב בחידוש התפתחות המלונות בים המלח, אנו נושמים אוויר לאחר שבשנתיים האחרונות הייתה האטה בפיתוח בגלל הנושא הזה. בניגוד לחלופות האחרות, לדעתי הקציר הוא אופציה מאוד פרקטית ומבוצע בצד השני של ירדן באופן שגרתי. יצטרך להיות דיון על המימון ואני מניח שיטילו על מפעלי ים המלח לבצע בפועל את הקציר".

ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, מסר: "אנחנו מברכים את שר התיירות שקיבל את ההחלטה הטובה ביותר לסביבה ובחר בחלופה שתספק לאזור ים המלח את הפתרון היחידי שהוא ארוך טווח. מדובר באיזון מיטבי בין שלושת הגורמים המרכזיים באגן הדרומי: סביבה, תיירות ותעשייה. על מפעלי ים המלח לקחת אחריות לגבי הנושא הכספי של הפתרון הנבחר".

מפעלי ים המלח: "מברכים על החלטת שר התיירות"

יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל שמואל מרום, והמנכ"ל עמי אתגר, הביעו אף הם את הערכתם: "מדובר במהלך היסטורי בפיתוחה של מדינת ישראל כמדינת תיירות. אנו מקווים שיישום ההחלטות הנדרשות ייצור ודאות למשקיעים ויביא לתנופת בנייה למלונות חדשים ולשדרוג מלונות קיימים".

ממפעלי ים המלח נמסר: "אנו מברכים על החלטת שר התיירות לבחור בפתרון הקציר לשם הגנת בתי המלון בים המלח. פתרון זה נתמך על ידנו, הוא בר קיימא והיחיד המאפשר את המשך התפתחות התעשייה והתיירות באזור ים המלח, זו לצד זו, תוך שמירה על הסביבה. לאור חשיבותו הלאומית והתעשייתית של ים המלח ולמרות שני דוחות מבקר המדינה שקבעו כי המדינה אחראית למצב, הבענו הסכמה להשתתף במימון חלק מעלויות הקציר ולאפשר את התפתחות הנגב, התעשייה והתיירות. אנו מוכנים לדיאלוג רציני עם הממשלה בנדון".

מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל, ליאור רביב, מסר: "מדובר בהחלטה טובה מאוד, החלטה נכונה שחיכינו לה בקוצר רוח".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות