אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשיפת "כלכליסט": עוד חברה של עופר מסתבכת באיראן צילום: יריב כץ

חשיפת "כלכליסט": עוד חברה של עופר מסתבכת באיראן

לא רק טנקר פסיפיק. לפחות שמונה ספינות של חברת זודיאק שבבעלות סמי עופר עגנו בנמלים איראניים בשש השנים האחרונות. האחרונה שבהן - בפברואר השנה

31.05.2011, 06:54 | נעמה סיקולר

סמי עופר אינו מסתפק בנפט: אוניות מטען של סמי עופר עגנו אף הן בנמלים איראניים כשעל סיפונן מטען, מחצבים וכימיקלים - כך עולה מבדיקת "כלכליסט". הספינות שייכות לחברת ספנות של עופר בשם Zodiac Maritime Agencies, ואחת מהן עגנה בנמל איראני לפני ארבעה חודשים בלבד, זאת לאחר שפעילות יבוא ויצוא הנפט של עופר למדינה כבר הופסקה. ועדת הכלכלה אמורה לדון היום בפרשה ובעסקים שמנהל סמי עופר עם איראן.

הפיקוח על הבנקים מתערב בנק ישראל בודק השלכות פרשת "עופרגייט" על אחזקות המשפחה במזרחי טפחות משפחת עופר מחזיקה במצטבר 25.5% מבנק מזרחי טפחות. המשפחה שותפה בגרעין השליטה בבנק עם מוזי ורטהיים תומר אביטל, 24 תגובותלכתבה המלאה

לפני כשבוע הודיע הממשל האמריקאי כי יטיל שורה של סנקציות על חברה סינגפורית של סמי עופר בשם Tanker Pacific, בעקבות עסקה למכירת מיכלית נפט לידי חברת הספנות של איראן. הודעת הממשל האמריקאי פתחה את תיבת הפנדורה של היחסים העסקיים שבין עופר לאיראן. בתחילת השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי הקשר האיראני של עופר כלל הרבה מעבר למכירת מיכלית אחת, וכי שורה של מיכליות נפט של חברת טנקר הסינגפורית עגנו בנמלים איראניים בשנים האחרונות, תוך שהן נושאות נפט מזוקק לאיראן ונפט גולמי ממנה. לפי תגובת החברה, פעילות זו הופסקה בשלהי 2010.

זודיאק, לעומת זאת, המשיכה בפעילות: לפי אתר האינטרנט שלה, זודיאק מנהלת 150 כלי שיט המעסיקים יותר מ־5,000 אנשי צוות, וצי האוניות שלה כולל אוניות בתחומים שונים: מטען, אוניות ייעודיות לנשיאת כימיקלים ומחצבים, וכן אוניות גדולות. הסניף הראשי של החברה ממוקם בלונדון, ויש לה סניף נוסף בשנגחאי.

עופרגייט האם משפחת עופר לא תגיע לדיון בכנסת? ל"כלכליסט" נודע כי אף נציג של "החברה לישראל" לא אישר את הגעתו לדיון היום בוועדת הכלכלה. מאיר דגן: "ההתייחסות לפרשת האחים עופר מוגזמת" תומר אביטל, 3 תגובותלכתבה המלאה

עסקת בעלי עניין שנויה במחלוקת

עם מנהליה הבכירים של זודיאק נמנה איש העסקים אמנון ליאון, דירקטור בחברה לישראל על פי דו"חות החברה, המכהן בזודיאק כיו"ר, מנהל העסקים הראשי ודירקטור של החברה. בישראל התפרסמה זודיאק בעבר בעיקר הודות לעסקת בעלי עניין שנויה במחלוקת עם חברת ספנות אחרת באימפריה של עופר - חברת צים. בשנת 2004 רכשה צים מזודיאק כמה אוניות וחכרה ממנה אוניות נוספות בעסקה כוללת של 820 מיליון דולר, מה שזיכה את העסקה בתואר "עסקת בעלי העניין הגדולה ביותר בתולדות ישראל". כעת מתברר כי אותה זודיאק שלחה גם היא אוניות שעגנו בנמלים איראניים, כשעל סיפונן סחורות מסוגים שונים.

נמל באנדר עבאס באיראן. ספינת המטען YM Kaohsiung עגנה בנמל בפברואר האחרון, צילום: איי פי נמל באנדר עבאס באיראן. ספינת המטען YM Kaohsiung עגנה בנמל בפברואר האחרון | צילום: איי פי נמל באנדר עבאס באיראן. ספינת המטען YM Kaohsiung עגנה בנמל בפברואר האחרון, צילום: איי פי

כך, למשל, בפברואר האחרון עגנה בנמל באנדר עבאס שבאיראן ספינת המטען YM Kaohsiung, ששייכת לצי הספינות של זודיאק לפי אתר האינטרנט שלה, ונושאת את דגל אנגליה. במהלך 2010 עגנו באותו נמל איראני שתי ספינות של החברה: ספינת המטען Hyundai Tacoma ועליה דגל אנגליה, וספינה נוספת שמוגדרת באתר האינטרנט של זודיאק כספינה לנשיאת כימיקלים בשם Stanley Park, שגם עליה התנוסס דגל אנגליה. נמלי העגינה הקודמים של שתי הספינות היו ביפן.

לפי בדיקת "כלכליסט", בשנים 2009-2005 עגנו ספינות מטען ומשא בנמלים איראניים אחרים בעוד חמישה מקרים לפחות, כשעל סיפונן דגל של אנגליה או של ליבריה. אחת הספינות, Springwood המתוארת באתר כספינה גדולה במיוחד שמסוגלת לעבור בתעלת פנמה, עגנה בנמל באנדר חומייני האיראני פעמיים - במרץ 2005 ובנובמבר 2009, כשהיא נושאת את דגל ליבריה.

מקורות בתחום הספנות טוענים כי חברת זודיאק מקפידה שלא לפקוד את חופי ישראל, כדי לאפשר לאוניות הצי שלה תנועת חופשית בנמלי מדינות ערב, ואף נוהגת לעתים לכלול איסור עגינה בנמלים ישראליים בחוזי החכירה שלה. בדיקה באתר Equasis, המאפשר מעקב אחר תנועת אוניות בעולם, מלמדת כי אף אחת מהאניות השייכות לצי של זודיאק לא עגנה בנמל ישראל. עגינה בנמלים איראניים, לעומת זאת, נמצאה יותר מפעם אחת.

האיחוד האירופי מטיל סנקציות כלכליות

כשם שבמקרה של טנקר פסיפיק, עגינת מיכליות הנפט באיראן לימדה על פעילות סחר בנפט מול המדינה - שאושרה על ידי החברה - כך עשויה עגינת ספינות המטען בנמלים האיראניים ללמד על פעילות סחר מול איראן. בדיקת נתיבי התנועה של אוניות המטען שעגנו באיראן מלמדת כי במקרים רבים הן הגיעו אליה מנמלים מרוחקים בארה"ב, באירופה, באוסטרליה ועוד, מה שמרמז כי הן הגיעו לשטח איראן למטרה ייעודית ולא עגנו בנמל האיראני רק משום שעברו בסביבה.

ביולי 2010 אישררה מועצת האיחוד האירופי סנקציות כלכליות נגד איראן. הוטלו מגבלות בעיקר על מסחר בנושאים שעשויים להיות קשורים לתוכנית הגרעין האיראנית ועל קשר עם מוסדות מימון באיראן, אך האיחוד האירופי הטיל סנקציות גם על מכירה, אספקה, העברה או יצוא לאיראן של סחורות וטכנולוגיה שיכולים לשמש לימי שלום ומלחמה גם יחד ("דואליים"), ציוד וטכנולוגיה לתעשיית הנפט והגז ואיסור על אספקת שירותים מסוימים לספינות ולמטוסי תובלה איראניים.

הממשלה מנערת ידיה מהפרשה ראש הממשלה: לא אישרנו לאחים עופר לעגון באיראן בוועדת חוץ וביטחון התייחס נתניהו לחשיפת הקשר בין האחים עופר לאיראן. "לפי בדיקה במשרדנו לא היה לכך שום היתר" תומר אביטללכתבה המלאה

על פי החוק הבינלאומי, אונייה נרשמת תחת מדינה מסוימת ומרגע זה מפליגה תחת הדגל של אותה מדינה. חוקיה של המדינה חלים עליה, וכל אירוע שהתרחש בשטחה - כאילו התרחש בתחום הטריטוריאלי של מדינת הדגל. כאשר אונייה עוגנת בנמל זר חלים עליה גם דיני המדינה שבה היא עוגנת וגם דיני מדינת ה"דגל". לכן הדין הבריטי רלבנטי במקרה שבו הפליגו הספינות לאיראן תחת דגל בריטניה.

אנגליה אימצה את הסנקציות שמטיל האיחוד האירופי בכל הנוגע לאיראן, והן הפכו להיות חלק מהחוק הפלילי במדינה, כלומר, הפרה שלהן תיחשב לעבירה פלילית. גם כאן אוסר האיחוד על סחר הקשור לתוכנית הגרעין האיראנית או סחורה שיכולה להיות חלק מהמאמץ המלחמתי.

קשה להגיד אם העגינה בנמלים איראניים תחת דגל אנגליה היא חוקית או לא, כיוון שזהות המטענים שהובלו לאיראן על ידי זודיאק אינה ברורה - לא ידוע אם המטענים נופלים להגדרה של מטענים "דואליים" למלחמה ולשלום, או שמא מדובר במטענים אזרחיים בלבד.

משרד המשפטים בודק את חוקיות העגינה

מבחינת החוק הישראלי חל איסור מוחלט על סחר כלשהו עם איראן ללא כל קשר לסוג הסחורה, כיוון שאיראן נופלת תחת ההגדרה של מדינת אויב. בקרבת סמי עופר טענו בימים האחרונים כי העגינה בנמלי איראן התבצעה באישור ובידיעת ממשלת ישראל ולכן לא עברו על החוק, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש אתמול את הגרסה (ראו מסגרת).

ממשרד המשפטים מסרו אתמול כי פניות בנושא חוקיות העגינה של ספינות בבעלות עופר בנמלים איראניים "התקבלו והן נבדקות" על ידי היועץ המשפטי לממשלה. מורכבות נוספת ביחס להחלת החוק הישראלי על המקרה נוגעת לעובדה שעופר הוא תושב מונקו, ושהחברות בהן מדובר אינן רשומות בישראל.

הבוקר, כאמור, אמורה ועדת הכלכלה של הכנסת להתכנס לדיון בנושא הקשר האיראני של עופר. עם זאת, עד לרגע סגירת הגיליון לא היה ברור אם נציגים של משפחת עופר יגיעו לדיון.

מכיוון שלוועדת הכלכלה אין סמכות להוציא צווי הבאה, לסמי עופר ולאנשיו שמורה הזכות שלא להופיע לדיון, שאליו הוזמנו גם נציגי משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד התמ"ת, משרד ראש הממשלה, המועצה לביטחון לאומי, התאחדות התעשיינים, פורום מנהלי כספים ראשיים וגורמים נוספים - לא יתבטל.

דוברו של עופר מסר כי אין באפשרות החברה להגיב בשל חופשה לרגל "bank holiday" שהתקיים אתמול באנגליה.

סייע בהכנת הכתבה: מארק שון

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
כולם משקרים
אם זו הייתה תקרית בטחונית חמורה, היו שומרים על איפול תקשורתי. המדינה גייסה את סמי עופר, שבידיעתו או שלא, לשרת את המדינה. עכשיו היא סיימה, או שעלו עליה, וכדי לצאת מהעניין בצורה חלקה, "מאשימים" אותו. זה לטובתו ולטובת המדינה. יעשו לו נו נו נו, יתנו לו קנס של מיליון דולר, ויעבירו לו מתחת לשולחן עוד נכס של הציבור כאות הוקרה. ישראל יוצאת בלתי מעורבת, האיראנים לא חושדים בסמי שריגל (כי המדינה גערה בו), ואיראן מקבלת עדכון גרסה לסטוקסנט.
פריזי, חיתי ויבוסי הלכו לים...  |  01.06.11
16.
מעניין שאף אחד עוד לא אמר...
אני קורא וקורא ופתאום קולט שאף שאחד לא חשב על כך שיש מצב שהעיתוי הזה שבא מכיוון ארצות הברית או בעקבות השפלתו של אובמה ע"י ביבי?? ביבי חשב שהוא גיבור גדול, והנה יומיים אחרי, בעיתוי מעניין ביותר מחליט הממשל האמריקאי להשתמש במידע שכנראה היה בידיו כבר הרבה זמן... נקמת אובמה... לכל עם ישראל, כדאי שנרד מהעץ שביבי העלה אותנו עליו...
יניב , חו"ל  |  31.05.11
לכל התגובות