אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוזר, שחרר את העניבה של היועצים בבנקים צילום: עמית שעל

האוזר, שחרר את העניבה של היועצים בבנקים

בתקופתו של היו"ר הקודם, זוהר גושן, התמקדה רשות ני"ע בהידוק הפיקוח על היועצים. כעת הגיע הזמן לקדם את הרפורמות התקועות בשוק הקרנות

02.06.2011, 07:24 | רועי ברגמן

בשבוע שעבר נכנס לתפקידו יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, במהלך שנחשב סגירת מעגל עבור מי שעזב את הרשות רק לפני חמש שנים. הפעלתנות של קודמו בתפקיד, פרופ' זוהר גושן, הפכה את תפקיד יו"ר הרשות לאינטנסיבי ותובעני, כשהוא משליך על מגוון תחומים בשוק ההון. מי שבוודאי שחררו אנחת רווחה בעקבות עזיבתו של גושן הם יועצי ההשקעות בבנקים, שבמהלך שנות כהונתו חשו כיצד לולאת הרגולציה מתהדקת סביב צווארם.

רשות ני"ע חולשת על שני נדבכים מרכזיים שלהם זיקה הדוקה ליועצי ההשקעות: הפיקוח על היועצים עצמם והפיקוח על קרנות הנאמנות (כלי העבודה העיקרי שלהם). הנדבך הראשון זכה בתקופת כהונתו של גושן לטיפול צמוד, השני נזנח מעט - לא בהכרח באשמתו של הרגולטור.

1. האח הגדול

פרופ פרופ' שמואל האוזר | צילום: ישראל מלובני פרופ

הפיקוח על היועצים התהדק באופן ניכר בשנים האחרונות, ויש מי שרואים בפעולות הרשות "משטר אימה" שנועד לסנדל את היועצים. ברשות אמנם יטענו כי אין כל כוונה להפוך את היועצים לטכנוקרטים, אך העובדות שנקבעו בשטח יוצרות תחושה הפוכה ואי אפשר שלא לתהות עד כמה תצטמצם עוד יותר עצמאותם של היועצים - בין אם בעקבות השימוש הנרחב במערכות תומכות ההחלטה של הבנקים ובין אם בהנחיות שפרסמה בעניינם רשות ני"ע במרוצת השנים.

לשאלה האם הרשות תחת האוזר תלך בעקבות קודמו עשויה להינתן תשובה כבר בחודשים הקרובים, ולצערנו, היועצים לא הולכים לאהוב אותה. אחד הפרויקטים המרכזיים שעליהם שוקדת הרשות הוא לשלב במערך הפיקוח על היועצים את מערכת ה־Business Intelligence (או בקיצור: BI) שכבר פועלת בבורסה.

מערכת ה־BI מאפשרת לרשות ני"ע לנטר עסקאות בבורסה בזמן אמת ולהתריע על הפרות של תקנות רשות ני"ע ועל עסקאות חריגות. המשמעות היא שמעבר לפיקוח הפנימי של הבנקים על פעולות היועצים (כגון כמה ני"ע מסוג מסוים הם רכשו עבור הלקוחות, לאילו קרנות הופנו הכספים וכדומה), גם עינו של האח הגדול תבחן אותם, ומקרוב.

ברשות ני"ע עשויים לטעון כי המערכת נועדה לשנות את מאזן האימה של הבנקים ולאתר כשל מערכתי בזמן אמת, אך בסופו של דבר, מדובר בגורם לחץ נוסף על היועצים, שבכל פקודת קנייה או מכירה יצטרכו להתמודד גם עם השאלה האם פעולתם תיבחן גם על ידי אנשי רשות ני"ע.

הרצון של רשות ני"ע לתקן את הכשלים המערכתיים בשוק הייעוץ הוא נכון וחשוב. בשבועות האחרונים נתקלנו פעם אחר פעם בעדויות של אנשים במערכת הייעוץ שטוענים להטיה של היועצים בבנקים לטובת קרן נאמנות כזו או אחרת או לריבוי פעולות בתיקים המיועצים - וזאת מתוך כוונה של היועצים לשרת את האינטרס של הבנקים המרוויחים מפעולת הייעוץ. על דבר אחד אנחנו לא מסכימים: לא בטוח שדווקא היועצים, אותם עובדים שנמצאים בתחתית ההיררכיה ונתונים ללחצים הולכים וגוברים, צריכים לספק את הפתרון.

הצעד של רשות ני"ע מוכיח יותר מכל כי למרות ערוץ ההידברות בינה לבין הבנקים, בכל הקשור לפיקוח על פעולות הייעוץ, היא לא סומכת על אף אחד מלבד עצמה.

2. בלי כיבודים

אי אפשר להתייחס לעומס הרגולטורי על היועצים בלי להזכיר את המגבלות החדשות שהטילה הרשות לפני כמה חודשים בעניין הכנסים שאליהם מורשים היועצים ללכת. וכך נכתב בהודעת הרשות אז: "השתתפות יועץ השקעות בכנס שנערך ביוזמת מנהל נכסים פיננסיים או בחסותו, כשהיועץ או מעסיקו לא משלמים תמורה מלאה עבור ההשתתפות בכנס, מעלה, על פניה, חשש לקבלת טובת הנאה".

הרשות מתירה ליועצים להשתתף רק בכנסים מקצועיים, שתכליתם הבלעדית היא העמקת ההיכרות של היועץ עם הנכסים הפיננסיים המשווקים על ידי מארגן הכנס או נותן החסות ועם הגורמים העומדים מאחוריהם.

עוד בחנו ומצאו ברשות כי דגש רב מושם בכנסים אלו על הכיבוד שניתן בהם, ולכן הרשות דורשת כי הכיבוד שיוגש יהיה שולי ויתאם את מאפייני הכנס ולא ישפיע על החלטת היועץ בדבר השתתפותו בכנס.

קשה שלא לבקר את הנחיות הרשות בעניין זה. במקום לעודד את היועצים לצאת החוצה מהסניפים, להכיר את העולם העסקי יותר לעומק ולהרחיב את האופקים הפיננסיים שלהם, שומרת הרשות על בידוד היועצים. בשיחות שקיימנו בחודשים האחרונים בלט רצונם של היועצים להכיר מעט יותר את האנשים העומדים מאחורי החברות הפעילות במשק - אותן חברות שבהן משקיעות קרנות הנאמנות שעליהן ממליצים היועצים ללקוחות - ולא רק את מי שמנהל את הקרנות. הוראת הרשות מאפשרת ליועצים להיפגש רק עם מגוון מצומצם של פעילים בשוק, שדווקא להם אינטרס שיווקי ניכר.

ועל ההנחיה בנושא הכיבוד, תרשו לנו להתייחס אליה כאל קנטרנות מסוימת מצד הרשות ותו לא.

3. מחכים לאוצר

הרבה שינויים עבר שוק קרנות הנאמנות מאז רפורמת בכר, אך למרות ההצהרות הנשמעות מדי פעם, השוק המקומי תקוע כבר כמה שנים באותו מקום. פתיחת השוק לקרנות נאמנות זרות, הפיכת הקרנות המחקות לקרנות סל סחירות ועוד - כל אלו הן הבטחות שנשמעות שנה אחר שנה, אך בשטח דבר לא משתנה.

אז רשות ני"ע מקדמת ויוזמת, אבל התוצאות מאכזבות. התיקונים השונים תקועים בוועדות הכנסת ובמשרד האוצר. בתקופת כהונתו של גושן העניינים הללו היו בתחתית האג'נדה - מתחת למטרות גדולות אחרות (אכיפה מינהלית, בית משפט כלכלי וכדומה). כעת לא נותר לנו אלא לקוות שהמחוקקים ישחררו מהר יותר את הפקק הרגולטורי, ובלי לחכות להפעלת לחץ מצדו של יו"ר הרשות הנכנס כדי שלא נצטרך לחזור על הדברים הללו גם בסיכום כהונתו שלו.

השורה התחתונה:

הרגולציה על היועצים התהדקה מאוד בתקופת כהונתו של זוהר גושן, וכניסתה לפעולה של מערכת ה־BI צפויה להגדיל את הלחץ עליהם אף יותר. לא בטוח שזו אכן הכתובת הנכונה לכשל השוק שאותו מבקשת רשות ני"ע לפתור

תגיות