אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעשיית הרכב מתאוששת ודוחפת למעלה את מחיר האבץ צילום: עמית שעל

תעשיית הרכב מתאוששת ודוחפת למעלה את מחיר האבץ

מלאי האבץ בעולם עלה לרמה הגבוהה זה שנים, אך בגולדמן זאקס מעריכים שהביקוש יעקוף בקרוב את ההיצע ויעלה את מחירו

02.06.2011, 07:24 | אריה גורן

באמצע אפריל המליץ בנק ההשקעות גולדמן זאקס לצמצם את היקף ההשקעה בשוק הסחורות, בטענה שמחיריהן עלו בשיעור גבוה מדי. המלצת הבנק היתה בין הגורמים לתיקון בשיעור של כ־10% שנרשם במחירי הסחורות בין 20 באפריל ל־12 במאי השנה.

ב־24 במאי חזר בו גולדמן זאקס מהמלצתו הקודמת, בעקבות ירידת המחירים, וקרא לשוב ולהשקיע בסחורות - בדגש על נפט, נחושת ואבץ, בנימוק שהצמיחה הצפויה בפעילות הכלכלית בעולם תגדיל את הביקוש לסחורות, וההיצע המוגבל של כמה מהן תגרום לעלייה במחיריהן.

האבץ הוא מתכת מבריקה שצבעה לבן־כחלחל, הניתכת בטמפרטורה נמוכה יחסית של 420 מעלות צלזיוס. האבץ יוצר סגסוגות שימושיות עם מתכות רבות, השימושית שבהן היא פליז - סגסוגת אבץ ונחושת.

עפרות אבץ נכרות ביותר מ־50 מדינות, בעיקר במכרות תת־קרקעיים. המינרל העיקרי המכיל אבץ הוא גופרה של ברזל ואבץ, המכונה blende. לאחר גריסת המינרל, הוא עובר קלייה בטמפרטורה גבוהה ומתחמצן. לאחר מיצוי תחמוצת האבץ, מופק ממנה האבץ המתכתי בהליך של אלקטרוליזה.

הציפוי שמונע קורוזיה

כ־59% מהיקף האבץ המופק בעולם משמשים לציפויי פלדה או ברזל למניעת קורוזיה (גילוון). כ־16% מהאבץ משמשים ליציקות לחץ מדויקות, בעיקר בתעשיית הרכב. שימושים נוספים של האבץ וסגסוגותיו הם בתעשיות הצבעים, הקרמיקה, הכימיקלים, הגומי והחקלאות.

תעשיית הגילוון, העושה שימוש באבץ לציפויי פלדה למניעת קורוזיה, צומחת במהירות. קיימות שתי שיטות לציפוי פלדה באבץ: בראשונה מותך האבץ ב־450 מעלות צלזיוס. בשנייה נוצר הציפוי על ידי העברת זרם חשמלי בתמיסה המכילה אבץ. השיטה השנייה היא השיטה המועדפת לציפוי לוחות פלדה במכוניות נוסעים.

ציפוי הפלדה באבץ במכוניות מועדף על פני ציפויים אחרים בזכות יכולת האבץ להעניק הגנה טובה מפני קורוזיה ומשקלו הכללי הנמוך יותר, שמביא לחיסכון בצריכת דלק. משקל האבץ בכל מכונית הוא כעשרה ק"ג, ותעשיית המכוניות צורכת כרבע מהיקף האבץ הנמכר בעולם.

סין היא יצרנית האבץ הגדולה ביותר - וגם הצרכנית הגדולה, האחראית לכ־30% מהיקף האבץ שנמכר. צרכניות גדולות אחרות הן ארצות הברית, יפן, דרום קוריאה, גרמניה והודו. קנדה ואוסטרליה הן יצואניות האבץ הגדולות ביותר.

החל משנת 2008 עקף ייצור האבץ העולמי את היקף הצריכה, לאחר שבשנים קודמות ההיצע לא ענה על הביקוש. השנה גדל מלאי האבץ העולמי לכ־1.5 מיליון טונות, המהווה 12% מהצריכה השנתית העולמית.

מלאי האבץ בבורסת המתכות של לונדון, זירת המסחר העיקרית למתכות תעשייתיות, עלה לרמה הגבוהה ביותר בשנים האחרונות, 855 אלף טונות, ומלאי האבץ בבורסת שנגחאי בסין גדל ל־397 אלף טונות.

כלכלני גולדמן זאקס מעריכים שלמרות העלייה במלאי האבץ העולמי, יגרום הגידול הצפוי, בעיקר בביקושים מתעשיית הרכב המתאוששת, למחסור במתכת זו ולעלייה במחירה.

איך משקיעים באבץ

בתחילת מאי הנפיקה החברה הבריטית ETF Securities, המובילה בתחום קרנות הסל על סחורות, קרן סל לאבץ ממשי (כלומר על הסחורה עצמה, ולא על חוזים עתידיים) בשם ETFS Physical Zinc. הקרן, שנסחרת בלונדון (סימול: PHZN), רוכשת מטילי אבץ המאוחסנים במחסני בורסת המתכות בבירת אנגליה.

לרכישת הסחורה עצמה (מטילי האבץ) יש יתרון: אין צורך לגלגל חוזים עתידיים בעת פקיעת החוזה, ואין גם הפסדים כאשר מחיר החוזים העתידיים לטווח ארוך גבוה ממחיר החוזה הקרוב. מצד שני, קרן הסל לסחורה ממשית גובה דמי אחסנה גבוהים של 38 סנט לטונה אבץ בכל יום, נוסף על דמי ניהול בשיעור של 0.69% ודמי ביטוח של 0.12% לשנה.

ל־ETF Securities שלוש קרנות סל נוספות, המבוססות על חוזים עתידיים לאבץ: תעודת הסל ETFS Zinc נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות החל מספטמבר 2006 בסימול ZINC. דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.49% לשנה, והיא צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי.

השקעה בקרן סל אחרת, ETFS Short Zinc (סימול: SZIC) מתאימה למשקיע שצופה כי מחיר האבץ יירד. דמי הניהול של קרן זו עומדים על 0.98% לשנה.

קרן הסל ETFS Leveraged Zinc, בסימול LZIC, מציעה תשואה כפולה ביחס לשינוי במחיר האבץ, ומתאימה למשקיע הצופה עלייה במחיר המתכת ומעוניין למנף את רווחיו. דמי הניהול של קרן זו: 0.98% לשנה.

השורה התחתונה:

גולדמן זאקס המליץ החודש להשקיע באבץ לאור הביקוש הגדל לסחורה. קרן הסל Physical Zinc שנסחרת בלונדון משקיעה במטילי האבץ המאוחסנים בבורסת המתכות

הכותב הוא אנליסט גלובלי בכלל פיננסים

תגיות