אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נשיאת בית המשפט המחוזי בת"א: "הולכים לאיבוד עם חוק אכיפה מנהלית" צילום: אלכס קולומויסקי

נשיאת בית המשפט המחוזי בת"א: "הולכים לאיבוד עם חוק אכיפה מנהלית"

בפאנל שעסק באמצעי אכיפה חדשים בשוק ההון בכנס לשכת עוה"ד באילת תקפה השופטת דבורה ברלינר את החוק - "מסורבל ולא ידידותי למשתמש" - אך ציינה כי המעבר למסלול מינהלי הוא מבורך: "יעשה סדר בשוק ההון"

02.06.2011, 10:30 | איתי הר אור

המעבר מאכיפה פלילית לאכיפה מינהלית בשוק ההון עמד אתמול במוקד פאנל "אמצעי אכיפה חדשים בשוק ההון". "חוק האכיפה המינהלית החדש מסורבל ולא ידידותי למשתמש. הולכים לאיבוד בין סעיפיו ורק הניסיון יועיל בפסים המעשיים", אמרה בפאנל נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב השופטת דבורה ברלינר.

לצדה של ברלינר השתתפו בפאנל גם היועץ המשפטי לשעבר לרשות ניירות ערך עו"ד שוני אלבק; פרופ' יוסף גרוס המתמחה בדיני חברות ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג; עו"ד אברמי וול ממשרד פישר בכר חן וול אוריון; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד דידי לחמן־מסר. את המושב הנחה עו"ד אמיר שרף.

ברלינר התייחסה לשאלת הקו הדק שמבחין בין ההליך הפלילי למינהלי, ומה מניע את המעבר לאכיפה מינהלית. "הרעיון היה לאזן בין שני צרכים מרכזיים", הסבירה ברלינר. "ראשית עודף פליליזציה - אנחנו מגישים יותר מדי כתבי אישום ומכתימים אנשים ברבב פלילי; ומן הצד השני היעדר אכיפה מספקת.

פרופ פרופ' גרוס. "70 עמודים של חוק" | צילום: אוראל כהן פרופ

"לכאורה אלה שני צרכים שאי אפשר לאזן ביניהם, אבל רק לכאורה. כשמדברים על אכיפה מינהלית אנחנו רוצים חוק שיטול את הכתם הפלילי אבל יעשה סדר בשוק ההון".

ברלינר ציינה גם את המעבר שעשה חוק האכיפה המינהלית לשימוש במילה "מפר", ואמרה כי "מבחינתי זו בשורה, לא סמנטיקה. ללהיות מורשע בעבירות פליליות יש המון מחירים - זה מצטייר בעיני אנשים כמאסר ומדי שב"ס, אבל זה לא ככה. גם בתיקים שנגמרים בעונשים מינוריים יש השלכות: לא לקבל ויזה לארה"ב, מניעת היכולת לתפקד כעו"ד".

עם זאת, ברלינר הוסיפה כי המעבר לאכיפה מינהלית נושא עמו גם חסרונות. "המינוסים הם שחלק מהעבירות, שבעבר לא ניתן היה להגיש עליהן כתבי אישום משום שלא ניתן היה להוכיח כוונה פלילית - היום מוגדרות כרשלנות וזה הרבה יותר קל", אמרה.

"בסופו של דבר, האנשים שכלפיהם יינקטו ההליכים המינהליים הם אנשים שפעם לא היה מוגש נגדם כתב אישום. עכשיו יגיעו אליהם משום שהאכיפה המינהלית דורשת רק רשלנות".

לחמן־מסר: "לא כל הפרת חוק היא עבירה"

"החוק הזה הוא הפרטה של המשפט הפלילי", השיב לברלינר עו"ד וול. "זו תחילתה של רפורמה מכוונת שתוך שנתיים־שלוש כל רשות במדינה וגם מחלקות הממשלה יאמצו אותה. מה שהפריע לי בחוק זה שהוא מביא לכך שהתוצאה המהותית תהיה שונה באופן מהותי - מישהו שבדין היה יוצא זכאי, בהליך הזה הוא לא ייצא זכאי. אכיפה מינהלית ראויה בדין האנגלי לא אמורה להביא לתוצאה הזו. הלקוח שלנו אמור לדעת שבחירת הפורום לא אמורה לשנות (את תוצאת ההחלטה - אה"א)".

"לא כל הפרה של חוק היא עבירה פלילית", השיבה לביקורת עו"ד לחמן־מסר. "הפרה הופכת לעבירה כאשר יש יסוד נפשי של כוונה או עצימת עיניים. אבל כאשר אדם מפר הוראה של חוק ברשלנות הוא לא עבריין.

"חוק ניירות ערך מלא בהנחיות שאם מפרים אותן מבצעים הפרה ולא עבירה. לא צריך בכלל להשתמש במשפט הפלילי. התחילו להשתמש במשפט הפלילי ב־1965 כדי ליצור הרתעה. אבל מלכתחילה לא חובה שעל כל צעד ושעל תהיה עבירה פלילית. אם ההוראות בעניין האינפורמציה (דוגמת דיווח ושימוש במידע פנים - אה"א) מופרות, צריך לאכוף את ההפרה. חוק האכיפה המינהלית הלך לתפיסה מינהלית כי הוא עוסק ברגולטור ובהסדרה של ענף במשק. החוק הזה הוא חשוב וחיוני".

גרוס: "לא יבינו את ההבדל בין הערכאות"

פרופ' גרוס הצטרף לביקורת על החוק והתייחס בעיקר למורכבותו. "קיבלנו חוק עם 70 עמודים. אני צריך GPS כדי להבין מה קורה בו, הוא מדבר על כל אדם, לא רק דירקטור", אמר גרוס. "מומחים לא יכולים להבין אותו, וודאי לא האדם מהיישוב. יש בחוק פגיעה במידה מסוימת בזכויות אדם. למה חתום עליו שר האוצר? למה ועדת הכספים צריכה לדון בנושא הזה? אולי נעשה ברירת קנס, נקבל מכתב הביתה ונשלם בדואר? פגענו ביסודות חשובים של האזרח".

גרוס הוסיף על דבריה של ברלינר בדבר היעדר הרבב שבאכיפה המינהלית בהשוואה לחוק הפלילי, והתייחס לחובת הפרסום שהוא כולל: "על פי חוק, יש חובה לדיווח מיידי לציבור כשרשות ני"ע דורשת להעביר נושא לדיון מינהלי. ואז מה, הכתם הוסר? אדם רגיל לא מבין מה ההבדל, בין אם הוא הולך לבית משפט ובין אם לטריבונל שדומה לבית משפט. ברגע שנודע שמדווחים עליך, אתה מעורב בגניבה - גם אם גנבו ממך".

תגיות