אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה לא בונים בארץ חברות הייטק גדולות? למנכ"ל נייס יש הסבר צילום: יריב כץ

למה לא בונים בארץ חברות הייטק גדולות? למנכ"ל נייס יש הסבר

"אנחנו מונעים על ידי מה שאמא שלנו תחשוב, רוצים תמונה בעיתון עם אקזיט של 20 מיליון ד' ושם נגמרים החלומות", אמר זאבי ברגמן בוועידת ההייטק

02.06.2011, 12:22 | מאיר אורבך

אהרון מנקובסקי, יו"ר איגוד תעשיות ההייטק, ידע שהוא נוגע בנקודה רגישה כשאמר בפאנל של ועידת ההייטק בירושלים שלאנשי ההון סיכון ולמשקיעים בכלל אין סבלנות לגדל חברות גדולות. משתתפי הפאנל, שנערך היום (ה'), כללו בין היתר את רני כהן, מנכ"ל אורבוטק, בהופעה נדירה יחסית באירוע. אליו הצטרפו חומי שמיר, מנכ"ל גיוון אימג'ינג, וזאבי ברגמן, מנכ"ל נייס מערכות ובעברו מנכ"ל קומברס.

"אנחנו מונעים על ידי מה שאמא שלנו תחשוב עלינו", אמר ברגמן, "אנחנו רוצים תמונה בעיתון עם אקזיט של 20 מיליון דולר ושם נגמרים החלומות. אנשים לא חולמים על הקמת חברה באמת, אף על פי שהם אומרים את זה. מרבית המשקיעים נבהלים מאיומים והפרעות ולכן הם ממהרים לעתים לאקזיט ולא מנסים להתמודד עם קשיים", אומר זאבי ברגמן. המשקיעים דוחפים את החברות לאקזיט מוקדם מדי".

"חברות אמריקאיות רוכשות בעיקר חברות אמריקאיות. לחברות ישראליות כמו שלנו אין הרבה אופציות כאן, ולרכוש חברה מעבר לים זה מאוד קשה לחברה מבוגרת ובטח לחברה צעירה. לחברה מקליפורניה קל לקנות חברה מקליפורניה", הוסיף כהן.

"עדיף לקנות חברות ישראליות וזה אפילו זול יותר. מעט מאוד חברות צעירות מתמזגות ביניהן, וזה לרוב קורה בגלל האגו של המייסדים או בגלל המשקיעים והאגו שלהם", ציין ברגמן, "רק כאשר חברה צעירה מגיעה לסוף חייה היא תסכים להירכש על ידי חברה ישראלית מעט מאוד חברים יעשו מיזוג בשיאן. כיום הפוקוס הוא על אקזיטים וזה חלק מהסביבה החברתית. אם תהיה סביבה אחרת שתעודד יותר עבודה והגיבורים יהיו אחרים - נראה שינוי". 

"אתה חייב מוצרים ייחודיים"

לדברי ברגמן, "חברות קטנות חייבות לפעול בתוך נישה, ואין כאן משמעות לשאלה אם הן ישראליות או לא. קומברס הפכה להיות מובילת שוק לאחר שהתחילה בתחתית הרשימה וטיפסה למעלה".

כהן הוסיף: "אתה חייב שיהיו לך מוצרים ייחודים שלכל האחרים אין עדיין. היכנס לנישות קטנות וייחודיות, אל תילחם בענקים כבר מהתחלה, אלא חפש כל הזמן נישות קטנות וחבר ביניהן. אנחנו לא נלחמים בענקים בתעשייה. בשוקי נישה ניתן לרכוש הובלה, ואני רוצה להיות מספר 1 בכל השווקים שלי".

לדברי מנקובסקי, "לגידול אורגני יש תקרת זכוכית: הגג הראשון הוא 100 מיליון דולר, הגג השני הוא חצי מיליארד דולר והגג האחרון הוא מעל למיליארד דולר". בשאלה שהפנה למשתתפי הפאנל ביקש מנקובסקי לדעת מהי הסיבה לתקרת הזכוכית הראשונה.

"לדעתי הסיבה היא חוסר סבלנות של יזמים ומשקיעים", השיב כהן. "למשקיעים אין את הסבלנות להגיע למכירות של 100 מיליון דולר. למשקיעי הון סיכון יש אורך נשימה קצר וגם ליזמים שלא רוצים לבנות חברה אלא בעיקר למכור חברה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות