אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: מחאת האמנים צילום: mct

משיחת יתר: מחאת האמנים

רבות מהתערוכות בביאנלה בוונציה הן פוליטיות. המצרים הציגו תמונות מההפגנות האחרונות, ובביתן הישראלי סיגלית לנדאו עוסקת בים המלח

06.06.2011, 10:57 | דנה גילרמן

הנשיא שמעון פרס ושרת התרבות לימור לבנת הגיעו לוונציה לרגל התערוכה של סיגלית לנדאו, "One Man's Floor is Another Man's Feelings", בביתן הישראלי בביאנלה. לנדאו ביקרה לפני כחודש בבית הנשיא, וסיפרה לו על התערוכה שעוסקת בים המלח ובעקיפין באפשרויות לשיתוף פעולה עם ארצות האזור, ובייחוד ירדן.

נדמה שהרבה מהתערוכות בביתנים הלאומיים פוליטיות, בין אם הן עוסקות במלחמות, בטרור - כפי שאפשר לראות בביתן המצרי (שבו הוצגו סרטי וידיאו מההפגנות האחרונות), ובין אם בבעיות אזוריות - כמו בתערוכתה היפה של לנדאו, ששילבה בין פואטיקה, פוליטיקה, עבודות וידיאו פיוטיות, אובייקטים שעוסקים בגוויעתו של ים המלח והאופציה של דיאלוג עם ירדן על עתיד המקום. גם יעל ברתנא, הישראלית ונציגת הביתן הפולני, ניסתה ליצור בתערוכתה "And Europe Will be Stunned" - המורכבת מטרילוגיה על הקשר ההיסטורי המורכב בין ישראל לפולין - מעין חזון אוטופי של תנועה רב־תרבותית, נטולת גבולות גיאוגרפיים מסרסים וזהויות מקבעות.

מוטיבים המשלבים בין אסונות וקיטש, אימה ויופי, בולטים במספר ביתנים. המוצלח ביניהם הוא השוויצרי, שבו הוצגה התערוכה "Crystal of Resistance" של תומס הירשהורן. באמצעות חומרי צריכה יומיומיים וזולים מייצר הירשהורן מעין חגיגת גיהינום עולמית, שהתקיימה במקום עד לפני רגע, ואנחנו עדים לשאריות שעוד לא נוקו.

בביתן הצרפתי מציג האמן הנודע כריסטיאן בולטנסקי, שמרבה לעסוק בשואה, ובשואות בכלל. בדרך כלל דווקא השקט בעבודותיו מאפשר להנכיח אימה, והפעם הוא ייצר מכונה שנראית קצת כמו מכונת הדפסה. בקונסטורוקציה הענקית שבנה עוברים במהירות, בסרט נע, תצלומי פניהם של אלפי ילדים.

העיסוק בראוותנות של הכוח נוכח גם בביתן האמריקאי. בחוץ הוצב טנק ומעליו מכשיר ריצה. מדי חצי שעה עולה על המסלול אצן אחר, ורץ במשך כמה דקות באינטנסיביות. המראה מעורר רושם רב. בתוך הביתן מועלה מיצג נוסף - ספורטאי, שלבוש במדים ייצוגיים עם הכיתוב USA, עוסק בסדרת תרגילים תמוהה למדי, עקרה, על אובייקט שנראה כזוג מושבים מעץ במחלקה ראשונה במטוס. עוד הפגנת כוח חסרת תכלית.

טנק ומסלול ריצה בביתן האמריקאי. הראוותנות של הכוח, צילום: mct טנק ומסלול ריצה בביתן האמריקאי. הראוותנות של הכוח | צילום: mct טנק ומסלול ריצה בביתן האמריקאי. הראוותנות של הכוח, צילום: mct

אלמנט מעניין נוסף הוא מעין עוגב ענק שמתגלה ככספומט. בכל פעם שאחד הצופים מכניס כרטיס על מנת להוציא כסף, הוא מפיק שורת צלילים כנסייתיים. שוב, מדובר באמירה ישירה למדי, הכסף כדת חדשה? ובכל זאת, זה עובד.

אחת העבודות שהותירה בי רושם חזק מאוד היא תצלום של Taryn Simon, אמנית אמריקאית, שמוצג בתערוכה הקבוצתית "Speech Matters" בביתן הדני. בתצלום המבוים, שנראה כמעט כמו ציור, נראית בחורה חבולה, שוכבת מעורטלת באמצעה של שלולית דם. על פי הטקסט המצורף, זהו פריים הסיום שהכינה האמנית לסרטו של בריאן דה פלמה, ּ "Redacted" מ־2007. הסרט מבוסס על מקרה אמיתי שאירע בעיראק ב־2006, ומספר על חיילים אמריקאים שאנסו ורצחו נערה עיראקית בת 14, לאחר שרצחו את משפחתה. זהרה זוביידי, השחקנית העיראקית שכיכבה בסרט, מבקשת בימים אלה מקלט מדיני בארצות הברית, לאחר שקיבלה איומים על חייה שכינו את השתתפותה בסרט "פורנוגרפיה".

תגיות