אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפתעה ממשרד התשתיות: עמלת התדלוק בשירות מלא עלולה להתייקר צילום: shutterstock

הפתעה ממשרד התשתיות: עמלת התדלוק בשירות מלא עלולה להתייקר

בדיון בוועדת הכלכלה בנושא מחירי הבנזין התגלה שבמקביל לבדיקת צמצום מרווח השיווק של חברות הדלק, משרד התשתיות בוחן את העלאת עמלת התדלוק. יישום מקביל של שני הצעדים יקפיא את מחיר הבנזין

06.06.2011, 16:06 | ליאור גוטמן

יצירתיות פיננסית מבית מדרשו של משרד התשתיות הלאומיות: בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכלכלה בנושא מחירי הבנזין, הופתעו הנוכחים לשמוע שבמקביל לבדיקה להקטנת מרווח השיווק של חברות הדלק, הוא בוחן אפשרות להעלות את עמלת התדלוק בשירות עצמי. למרות שהבדיקות נעשות ללא קשר אחת לשנייה, התוצאה עלולה להיות אחת: יד אחת של משרד התשתיות תפחית את מחיר הבנזין אבל היד השנייה תייקר אותו, ומחירו הסופי לצרכן (בתדלוק עצמי) עלול להישאר כמעט ללא שינוי. שיעור עמלת התדלוק הנוכחי הוא 13 אגורות לליטר.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", בחודשים האחרונים משרד התשתיות בוחן אפשרות להקטין את מרווח השיווק של חברות הדלק. מדובר במקור הרווח העיקרי של החברות, והוא מחושב כיחס בין מחיר הקנייה למחיר המכירה של הבנזין, בניכוי הוצאות. דו"ח חיצוני שהוגש למשרד התשתיות על ידי פירמת רו"ח לאון-אוליצקי קובע שיש מקום לצמצם את מרווח השיווק של ארבע חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול ודור אלון) בשיעור של עד 35 אגורות.

משרד התשתיות טוען מצידו שיותר ממחצית ממחיר הבנזין הוא מס ולכן עיקר העבודה בנושא מוטלת לפתחו של משרד האוצר. סמדר בת-אדם, ראש מטה משרד התשתיות הלאומיות, אמרה היום בדיון ש"מבחינה ציבורית חשוב שיובהר: בדיקת משרד התשתיות ( של מרווח השיווק - ל"ג) עוסקת באותן 70 אגורות, קרי כ-9% מתוך המחיר שמשלם הצרכן. למען הסר ספק, ובלי חלילה להפחית מן הערך, צריך שיובן שככל שישתנה מרווח השיווק, לא מדובר במרכיב הנטל העיקרי שהשינוי בו יגרום להקלה משמעותית על ציבור הצרכנים".

לדברי בת-אדם, "אם יימצא כי יש מקום להפחתה של 10%-25% במרווח השיווק, קרי בין 7-20 אגורות, במיכל של 40 ליטר ייהנה הצרכן מחיסכון שינוע בין 2.8 ל-3 שקלים. לעומת זאת, אם תחול הפחתה דומה במשקלה ברכיב המיסוי (שמהווה היום 53% ממחיר ליטר בנזין - ל"ג), במיכל של 40 ליטר ייהנה הצרכן מחיסכון של 16 עד 39.5 שקלים".

ציי הרכב יפסיקו לסבסד בעלי מכוניות פרטיות

במהלך הדיון הציגה בת-אדם את המתווה החדש של מרווח השיווק. לדבריה, הנושאים שנבחנים הם הוצאות חברות הדלק בתדלוק עצמי ובשירות מלא, סבסוד לקוחות מוסדיים על פני פרטיים, העדפת הפריפריה והחזרת פיקוח המחירים על הסולר. "הנושא יוכרע בתוך כשלושה חודשים", הבטיחה.

בדיון שנערך היום השתתף גם נציג ההסתדרות, שטען שצמצום מרווח השיווק של חברות הדלק עלול להקטין את רווחי החברות ומכאן קצרה הדרך לפיטורי עובדים בענף, מהלך שההסתדרות תתנגד אליו. לעניין זה ענתה בת אדם ששר התשתיות לנדאו מנהל מגעים עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כדי להבטיח שמעמד העובדים לא יפגע.

לפי נתוני משרד התשתיות, מחירו של ליטר בנזין נטול עופרת ברמת אוקטן 95 מורכב ממחיר הדלק בפתח בית הזיקוק (2.75 שקל, שהם 37% מהמחיר הסופי), דלף, ביטוח והחזקת מלאי תפעול (0.06 שקל, אחוז בודד מהמחיר), מס ישיר (2.92 שקל, 39% מהמחיר), מע"מ (1.03 שקל, 14% מהמחיר) ומרווח השיווק (0.70 שקל, 9% מהמחיר הסופי) - ובסיכום 7.46 שקל לליטר בנזין בשירות עצמי.

תגיות