כך תפסיקו לבזבז כסף על המכונית
מחירי הדלק אמנם אינם נמצאים בשליטת הנהגים - אך בעזרת מתן תשומת לב לתחזוק המכונית אפשר להימנע מהוצאות נוספות
בהתחשב במחירי הדלק שממשיכים כל העת לעלות, אף אחד לא רוצה לבזבז כסף על הוצאות נוספות שקשורות לרכב. למרות זאת, נהגים רבים מוציאים יותר כסף מהנדרש על אחזקת האוטו או דוחים תיקונים שמחיריהם עולים ככל שמחכים. הסוד לחסכון, אם כן, הוא בביצוע הכמות הנכונה של התחזוק בזמן הנכון וביכולת לסרב לניסיונות השכנוע של המוסכניקים לבצע תיקונים שאינם הכרחיים.
"עם כל הפרסומות בימינו לרכבים ש'לא רואים מוסך' אנשים טועים לחשוב שלא צריך לדאוג לאוטו", אומר ג'ורג' סדובסקי, מנהל החינוך במכון הטכני האוניברסאלי במסצ'וסטס - מוסד מוביל בארה"ב ללימוד מכונאות רכב. למרות שהזנחה אינה מומלצת, כך גם בזבוז יתר אינו כדאי. סדובסקי ומיקל קלקינס, מנהל תוכנית של חברת הביטוח AAA הממליצה על מוסכים בארה"ב, מונים 10 דרכים בהן נהגים מבזבזים כסף על מכוניתם.
1. החלפת שמן כל 5,000 קילומטר - שריד מעידן שנעלם, ההוראה להחליף את השמן מגיעה בדרך כלל מסוכני רכב או מוסכים שמעוניינים ביותר עסקים. במקום להקשיב להם, קראו את מדריך הרכב שלכם ומלאו אחר הוראות היצרן לפרק הזמן בו צריך להחליף שמן. בדרך כלל מדובר בטווח של בין 8,000 ל-12 אלף קילומטר.
2. תדלוק בדלק פרימיום שלא לצורך - אל תשלמו מחיר גבוה יותר אלא אם בהוראות של יצרן הרכב נכתב שדלק הפרימיום "הכרחי". מנועים חזקים כמו של רכבי קורבט או דגמי פאר שונים באמת דורשים את זה, אבל אם לפי ההוראות הדלק המועשר רק "מומלץ", אפשר לוותר עליו.3. אי החלפת מסנן אוויר - "אם לא החלפתם את מסנן האוויר אחרי כ-65 אלף קילומטר סביר להניח שהוא סתום ופוגע בניצול הדלק לקילומטר שלכם", אומר ג'ורג' סדובסקי. הנזק יכול להגיע לגובה של 10-15%, להערכתו. אז אם המכונאי ממליץ לכם להחליף לפילטר חדש אחרי 40 אלף קילומטר, תגידו כן.
4. אי בדיקת כריות הבלמים - רוב המוסכניקים מעלים את הנושא הזה לעתים קרובות, אבל אם הם לא אז מומלץ שתעלו אותו בעצמכם. החלפת כריות הבלמים לעתים קרובות יכולה למנוע נזק יקר במיוחד לתיקון במערכת הבלימה. 5. קניית תוספים והתקנים להגברת ניצול הדלק לקילומטר - במרוצי מכוניות ותוכניות על כלי רכב רואים לעתים קרובות פרסומות לתוספים לשמן והתקנים שונים, כמו מגנטים לצינורות הדלק, שאמורים לשפר את ניצול הדלק של הרכב. "מעולם לא נתקלתי במחקר מדעי לפיו האמצעים האלה עובדים", אומר קלקינס מ-AAA. "המוצרים האלה תמיד צצים כשמחירי הדלק עולים". 6. כוונונים למנוע או למזגן - עוד שריד מתקופת האבן שעדיין משמש כדרך פופולרית להגביר את מחזור העסקים במוסכים. "מנועים מודרניים עוברים כל הזמן כוונון על ידי מחשב הרכב", אומר קלקינס. "ובאשר למזגן, כל עוד הוא מוציא אוויר קר הוא בסדר. אם הוא מפסיק, אז צריך לתקן אותו". 7. החלפת נוזל קירור - מכונאים וסוחרי רכב יגידו לכם לעתים קרובות שאתם צריכים להחליף את נוזל הקירור ברכב. זה נכון רק אם הקילומטרז' של האוטו גבוה מאד. נוזל קירור מודרני - שאפשר לזהות בקלות כי הוא בדרך כלל חום או אדום בהיר - מהונדס להחזיק מעמד במשך חמש שנים או 80 אלף קילומטר, אומר קלקינס. מדובר באורך חיים כפול מזה של נוזל הקירור הירוק של פעם. 8. התעלמות מהמנורה המורה לבדוק את המנוע - המנורה הצהובה על הדשבורד, עליה כתוב "Check" או "Service Engine Soon", מעידה על בעיה עם מערכת הדלק או הפליטה. חיישן חמצן שאינו תקין, הסיבה הנפוצה ביותר להידלקות המנורה, יכול לפגוע בצריכת הדלק של הרכב. כמו כן, הרכב דלק לא תקין יכול לפגוע במנוע אם מתעלמים ממנו יותר מדי זמן. "אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים על תיקון שעולה 5,000 שקל במקום תיקון של 700 שקל", מזהיר קלקינס.
9. קניית צמיגים יקרים - כשמגיע הזמן להחליף את הצמיגים, סוכן המכירות במוסך עשוי לנסות לשכנע אתכם שאתם זקוקים לצמיגים מיוחדים עם אחיזת כביש מוגברת, כמו במכוניות ספורט ורכבים יקרים שונים. עם זאת, הצמיגים האלה עשויים לעלות פי שניים יותר מצמיגים יקרים, אומר קלקינס, ומפני שהם עשויים מגומי רך יותר, לעתים קרובות הם אינם מחזיקים מעמד זמן רב. בואו נהיה מציאותיים: האוטו משמש אתכם יותר למרוצים או לסיבובים במגרש החניה של הסופר?
10. תשלום על מערכת ניווט מובנית - אם אתם קונים רכב חדש, מערכת הניווט המובנית יכולה לעלות 10,000 שקל ויותר. קלקינס מדגיש שרוב הסמארטפונים בימינו יכולים לשמש גם כמכשירי ניווט שעובדים באותה יעילות ומתעדכנים בחינם, בניגוד למערכות המובנות.
24 תגובות לכתיבת תגובה