אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכבים את הטלוויזיה: מה למדנו מהכנס המרכזי של תעשיית המשחקים? צילום: בלומברג

מכבים את הטלוויזיה: מה למדנו מהכנס המרכזי של תעשיית המשחקים?

האם קונסולת המשחקים מתה? ההשקות בתערוכת E3 התמקדו השנה בקונסולות ניידות ומתוחכמות, שאינן מחייבות ישיבה מול הטלוויזיה

10.06.2011, 16:26 | הראל עילם

E3, התערוכה השנתית הגדולה ביותר של תעשיית הגיימינג, נחתמה הבוקר (ו') במרכז הקונגרסים של לוס אנג'לס. אף על פי שהתערוכה נערכת במקביל לוועידת המפתחים של אפל, היא מרכזת בכל שנה עשרות אלפי מבקרים, עיתונאים ומפתחי משחקים: בשנה שעברה עמד הנתון על 46 אלף איש, והשנה אולי אף יותר.

במשך שנים מומחים בתעשייה "קברו" את המחשב האישי כפלטפורמת משחקים: יותר ויותר משחקים החלו לצאת רק לקונסולות, למרות העליונות של המחשב האישי מבחינת חומרה וכוח חישוב. השנה ניתן אולי להתחיל בפיזור שמועות על מותה המתקרב של קונסולת המשחקים הקלאסית, זו שמחוברת לטלוויזיה.

זו מגמה שניתן להבחין בה כשבוחנים את ההכרזה הגדולה ביותר השנה: החשיפה של קונסולת המשחקים החדשה של נינטנדו, ה-Wii U. רוב הפרטים כבר דלפו לרשת לפני התערוכה, אבל החזון של נינטנדו הוא מרשים, וכהרגלו - ייחודי.

קונסולות ה-Wii U של נינטנדו הוצגה לראשונה בתערוכה, צילום:בלומברג קונסולות ה-Wii U של נינטנדו הוצגה לראשונה בתערוכה | צילום:בלומברג קונסולות ה-Wii U של נינטנדו הוצגה לראשונה בתערוכה, צילום:בלומברג

השלט בקונסולה החדשה הפך למיני-קונסולה, או אפילו למיני-טאבלט אם תרצו, עם מסך מגע בגודל 6.2 אינץ'. השלט אלחוטי ובעל טווח שיכסה את רוב הבית שלכם, כך שהילדים יכולים לשחק בזמן שאתם צופים בטלוויזיה. כל אחד ממשתמשי הקונסולה יכול לשחק במשחק נפרד או לצפות בסרט שונה.

לכאורה, זוהי קונסולת משחקים נייחת לכל דבר, בדומה לפלייסטיישן או ל-Xbox: נינטנדו נזהרה שלא להגיד שהשלט של Wii U הוא "קונסולת משחקים ניידת" - היא לא רוצה להתחרות ב-DS המצליחה מתוצרתה, שזכתה לאחרונה גם לגרסה תלת-ממדית.עם זאת, נינטנדו מבינה שהעתיד נמצא בסלולר - מלבד השלט/קונסולה החדש, החברה גם הודיעה על השקת חנות משחקים סלולריים ל-DS. למרות הכל, גם ה-Wii U יביא לניתוק הקשר ההכרחי בין השחקן ובין הטלוויזיה, ותהפוך את חווית המשחק לניידת מאי פעם.

סוני, מצידה, חשפה את השם והמחיר של קונסולת המשחקים הניידת שלה, VITA. מדובר בקונסולה הניידת החזקה ביותר שיצאה לשוק עד כה, והיא מסוגלת להריץ משחקים ברמה דומה לפלייסטיישן 3, אם כי ברזולוציה נמוכה יותר. ל-VITA יש אפשרות להתחבר לחנות משחקים סלולריים, וגם לעבוד - כנראה - עם משחקים המיועדים לאנדרואיד.

מי צריך פלייסטיישן 4?

שתי החברות השולטות בתחום הקונסולות המשחקים - סוני ומיקרוסופט - אמרו מספר פעמים שהן מרוצות מהדור הנוכחי ואינן ממהרות לפתח את הדור הבא של ה-XBOX או הפלייסטיישן. הסיבה לכך היא ברורה: עלות הפיתוח גבוהה במיוחד, ובדרך כלל הקונסולות נמכרות במחירי הפסד בשנים הראשונות.

סוני חשפה את השם החדש של קונסולת המשחקים הניידת שלה, צילום:בלומברג סוני חשפה את השם החדש של קונסולת המשחקים הניידת שלה | צילום:בלומברג סוני חשפה את השם החדש של קונסולת המשחקים הניידת שלה, צילום:בלומברג

מיקרוסופט וסוני לוקחות את הזמן, ובעוד שמפתחי משחקים מתלוננים על מחסור בכוח חישוב ובזיכרון, יש אנליסטים שתוהים האם בכלל יהיה צורך בדור חדש של קונסולות. השאלה הזאת מתחדדת כשבוחנים את הטכנולוגיה של חברת Onlive, שהשיקה בתערוכה אפליקציות לאנדרואיד ולמכשירי אפל, ומסוגלת לאיים גם על הקונסולות הניידות המתקדמות ביותר.

Onlive מאפשרת להריץ משחקים על שרתי החברה בענן ולהזרים אותם למכשירי הסלולר או לטאבלטים. אין צורך בהורדת המשחק, התקנתו או רכישת חומרה מיוחדת. בדרך זו, כל טאבלט או סמארטפון יכול להציג משחקים באיכות העולה על זו של קונסולות המשחקים היקרות והחדשות ביותר. אז למה להוציא מאות דולרים על שדרוג?

אפל ציינה לאחרונה בגאווה שיש יותר משתמשים הרשומים ל-Game Center שלה מאשר לרשת ה-Xbox Live של מיקרוסופט. כעת יוכל גם האייפד להריץ משחקים מתקדמים במיוחד: המעבר לענן הפחית את הצורך בשטח אחסון מקומי, ועכשיו הוא מאיים גם על הצורך ביכולת עיבוד גבוהה במיוחד. גוגל כבר מהמרת על כך עם מערכת ההפעלה כרום OS.

אם המגמה הזאת אכן תתפוס תאוצה, ופיתוח הפלייסטיישן 4 יהפוך למיותר, שוק המשחקים כולו ישתנה. כיום יוצרי משחקים צריכים להתאים את עצמם למגבלות חומרה נוקשות בפיתוח לקונסולות, או לאלפי שילובים אפשריים של חומרה בפיתוח למחשב האישי. יצירת משחקים לענן תקל על פיתוחם, תפחית את העלויות, תצמצם את כמות הבאגים והתקלות ותאפשר לנו ליהנות ממשחקים מרשימים יותר מאי פעם. המגבלות הטכניות היחידות יהיו רוחב הפס של המשתמש והמרחק משרתי הענן.

אבל אל תצפו לראות את המהפכה הזאת בקרוב. העברת מידע דרך הסלולר עדיין אינה זולה, Onlive מתקשה להתרומם, וחברות כמו סוני, מיקרוסופט ונינטנדו מוכנות לשלם מיליוני דולרים על מנת לרכוש משחקים ומותגים בלעדיים. המחשב האישי מת כפלטפורמת משחקים לאחר שאף חברה לא קידמה אותו ברצינות, בעוד שלקונסולות יש פטרוניות עשירות במיוחד.

האם סוני, מיקרוסופט ונינטנדו יצליחו לעצור את המעבר לסלולר ולענן, להתאים את קונסולות המשחקים לשוק המשתנה ולהילחם על מקומן בו? ההכרזות ב-E3 מלמדות שהן פועלות בכל הכוח כדי להשיג את המטרה הזאת, אבל הן בהחלט עלולות לגלות שמדובר בקרב מאסף. כרגע, נראה שגם נינטנדו וסוני מבינות שהעתיד נמצא במכשירים ניידים.

תגיות