אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק ישראל בביקורת על חוק מענק ההכנסה: "חוסר הרציפות הביא להקטנתו בשני שלישים" צילום: shutterstock

בנק ישראל בביקורת על חוק מענק ההכנסה: "חוסר הרציפות הביא להקטנתו בשני שלישים"

הבנק פרסם נתונים במלאות שלוש שנים ליישום החוק. לטענתו, חוסר עקביות ביישומו הביא להפחתתו ולירידה במספר הנהנים ממנו

12.06.2011, 13:49 | הדר קנה

העלות הכוללת של מענקי מס הכנסה שלילי למשלמי המסים: 131 מיליון שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל. עיקר הנהנים מהתוכנית הם השכבות החלשות באוכלוסיה: ערבים, עולים וחרדים.

בנק ישראל פרסם היום (א')  את הנתונים כחלק מסקירת ההתפתחויות הכלכליות בחודשים האחרונים שתופיע בקרוב ובמלאות שלוש שנים ליישום חוק מענק ההכנסה (מס הכנסה שלילי). בסקירתו העביר הבנק ביקורת על אופן יישומו שגרם להפחתת המענק.

מהנתונים עולה כי בשנת 2010 שולם מענק ההכנסה לכ-46.5 אלף זכאים. המענק השנתי הממוצע היה 2,820 שקל.

עם זאת שיעורי המימוש בשלוש שנות יישומו עומדים על כ-45% בלבד.

בשנת 2008 החל יישום חוק מענק ההכנסה המשולם לעובדים בעלי שכר נמוך. בשנתיים הראשונות (2008 ו-2009, בגין חודשי העבודה ב-2007 ו-2008) יושם החוק רק באזורים בהם הופעלה במקביל התוכנית "אורות לתעסוקה" (תוכנית ויסקונסין), וב-2010 הוא הוחל על אימהות לילדים עד גיל שנתיים בכל הארץ. המענק משולם למשפחות של עובדים עם ילדים ולעובדים בני 55 ומעלה המשתכרים מ-1,920 שקל עד 6,237 שקל בממוצע לחודש עבודה. סכום המענק החודשי מחושב לפי מספר חודשי העבודה, גובה השכר וההרכב המשפחתי, ומגיע עד ל-440 שקל לחודש (עבור זכאים עם 3 או יותר ילדים). במשפחות שבהן שני זכאים המענק החודשי יכול להגיע עד 880 שקל לחודש.

בסקירה מעביר כאמור בנק ישראל ביקורת על כך שיישום החוק "סבל" מחוסר רציפות: "חוק מענק ההכנסה ייושם בפריסתו הארצית החל משנת 2012 (על בסיס ההכנסות בשנת 2011). עד מאי 2010 הוא הופעל באזורים שבהם פעלה התוכנית 'אורות לתעסוקה' אך אז בוטלה תוכנית זו, וכתוצאה מכך בוטל הבסיס החוקי לתשלום מענק ההכנסה באזורים אלה עד לפריסתו הארצית".

"בעקבות הביטול הזמני של החוק באזורי 'אורות לתעסוקה' יקטן השנה המענק הממוצע למקבל באזורים אלה בכשני שלישים, ומספר הנהנים מהתוכנית יירד בכרבע. יתר על כן, אי העקביות ביישום החוק תפגע באמינותו בקרב הזכאים הפוטנציאליים, שהם ציבור חלש מבחינת רמת ההשכלה ויכולת ההשתכרות; כך עלולים להיפגע שיעורי המימוש גם בעתיד ויידחו השינויים החיוביים שהחוק עשוי לקדם בהתנהגות האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. תיקון החוק – למשל על ידי הקדמת פריסתו הארצית או החלטה על המשכיות באזורי 'אורות לתעסוקה' – עשוי למנוע השפעה שלילית זו".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשנת 2010 חל חוק מס הכנסה שלילי באזורים שהוגדרו כאזורי שילוב -'ויסקונסין'. כידוע, הכנסת לא האריכה את תוקפה של תכונית ויסקונסין מעבר ל- 30 באפריל 2010, לכן אין כל בסיס חוקי לתשלום מענק הכנסה באזורים אלו ביתר חודשי השנה. זאת ועוד, כל שינוי במצב החוקי עלול לגרור בעקבותיו דרישה של אזרחים, העומדים בתנאי הזכאות והמתגוררים בשאר חלקי הארץ, להחיל את המענק גם עליהם".

"יצוין כי כל האמור אינו חל על מי שזכאים בשנת המס 2010 לקבלת המענק מתוקף היותם אם לילד עד גיל שנתיים או הורה לילד בגיל זה במשפחה חד הורית ,וזאת ללא קשר למקום מגוריהם ולכן זכאותם אינה נפגעת. עוד יודגש כי כל האמור אינו נוגע לשנת המס 2011, וכי החל משנה זו חל החוק על כל שטח המדינה".

תגיות