אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוף לקוד הפוזיטיבי? משרד התחבורה יאפשר שימוש בכרטיס על בסיס וולנטרי צילום: בלומברג

הסוף לקוד הפוזיטיבי? משרד התחבורה יאפשר שימוש בכרטיס על בסיס וולנטרי

אותו כרטיס אישי שעליו צריך להקיש ולהזדהות כל טייס שנכנס לישראל, אמור היה להיות סיפור הצלחה בינלאומי. אלא שארגוני תעופה התנגדו וכעת נראה שמשרד התחבורה "התקפל": יאפשר גם לחברות שבהן כבר הוטמע הכרטיס, לבחור האם להמשיך להשתמש בו

13.06.2011, 17:22 | יסמין גיל

מה שהתחיל בקול תרועה רמה, נגמר בקול ענות חלושה: משרד התחבורה עדכן לאחרונה את מרבית חברות התעופה שבהן כבר יושמה מערכת הקוד הפוזיטיבי (SCS), כי ההטמעה תהיה בגדר רשות בלבד - כך נודע ל"כלכליסט". כך גם לגבי חברות שבהן טרם הוטמעה המערכת. הדבר נוגד את התוכנית הראשונית של המשרד להטמיע את המערכת בכל חברות התעופה שפועלות בישראל.

"הקוד הפוזיטיבי" הנו כרטיס אישי שפיתחה אלביט עבור משרד התחבורה ואמור להיות מחולק לכל טייס בעולם שטס לישראל או ממנה. עם כניסת הטייס למרחב האווירי של ישראל, עליו להקיש קוד אישי המעדכן את מרכז הבקרה המקומי לגבי זהותו, כדי לוודא שהמטוס שאותו הוא מטיס אינו נמצא תחת איום טרור.

במשרד התחבורה ניסו בשנים האחרונות להטמיע את המערכת בחברות התעופה שטסות לארץ וממנה, אך ללא הצלחה. זאת, בעקבות התנגדות גורפת מצד גופי תעופה בינלאומיים, בראשם ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA) ואיגוד הטייסים הבינלאומי ונציגיהם בארץ. אלו טענו כי הסיכונים הנעוצים ביישום המערכת עולים על היתרונות שבה, בעיקר משום שטייסים בעולם פועלים על פי נהלים בינלאומיים ולא על פי נהלים מקומיים של מדינה כזאת או אחרת.

לפני כמה שנים החלה המערכת לפעול כפיילוט בחמש חברות תעופה: קונטיננטל, דלתא, יו.אס.איירווייס, אייר קנדה ואתיופיאן איירליינס. לפני מספר חודשים ביקשה אחת החברות להפסיק להשתמש במערכת, אולם אז לא קיבלה מענה ממשרד התחבורה. כעת, כאמור, עמדת המשרד השתנתה ובמכתב ששלח לכמה מהחברות, נמסר כי היישום יהיה בגדר רשות וכי הנחיות הביטחון יעודכנו בהתאם. המכתב הועבר למנהלי חברות התעופה בחו"ל ואלו בוחנים האם "להשתחרר" מהמערכת.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד לא מפרט את ההסדרים הביטחוניים שיש לו עם חברות תעופה זרות". יו"ר איגוד הטייסים בישראל, קברניט בועז חטיבה, מסר: "אם אכן יש בסיס לדברים, הרי שיש לברך על החלטת משרד התחבורה שעולה בקנה אחד עם עמדות שהביע האיגוד לאורך השנים. עם זאת, צריך להמתין ולראות שהוראות הביטחון אכן מעודכנות בהתאם".

תגיות