אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשנות: זה נבלה וזה טרפה

פרשנות: זה נבלה וזה טרפה

מה עדיף, מפלצות בטון כעורות או מחלפים וגשרים מעוטרים בשלטי פרסום צבעוניים?

15.06.2011, 09:09 | רוני קורן-דינר

מה עדיף, מפלצות בטון כעורות או מחלפים וגשרים מעוטרים בשלטי פרסום צבעוניים? זה נבלה וזה טרפה, אין מה לומר. בעוד שהעין העירונית כבר התרגלה לפרסום בכל מקום - מתחנות אוטובוס ועד תאי שירותים - הרי שבמחלפים הבין־עירוניים הורגלנו בבטון ענייני, קצת גרפיטי והרבה מודעות החזרה בתשובה.

בארצות הברית ובמערב אירופה הסדירו את התחום הזה באמצעות הגבלות מחמירות שקבעו היכן ניתן לפרסם ובאיזה מרחק זה מזה יוצבו שלטי פרסומת במחלפים - ולא רק משיקולי בטיחות. אצלנו מבטיחים שלא להסיח את דעתם של הנהגים בכבישים המהירים, אבל שיקולי הנוף נדחקים למקום האחרון. ובאמת, מי יכול לומר לא להכנסות של עוד כמה עשרות מיליוני שקלים, שיופנו לשיפור תשתיות הדרכים? הלוואי שהיה ניתן לסמוך על הרשויות שכך אכן יקרה.

למרבה ההקלה, המכרז של החברה הלאומית לדרכים אמנם טומן בחובו פוטנציאל ללכלוך הנוף, אך בפועל צפוי לקרום עור וגידים בנקודות אסטרטגיות בלבד: במחלפים באזור המרכז שמרכזים עומסי תנועה גדולים וממילא לא נהנים מעודף אסתטיקה. ההגבלה הגיאוגרפית הזו לא תנבע מרגולציה (שוק שילוט החוצות הוא אחד הפרוצים בתחום הפרסום), אלא פשוט מפני שהענף אינו יכול לפרנס את כל הנדל"ן שמציעה מע"צ.

ענף שילוט החוצות מציע כ־13 אלף פני־פרסום - שלטי חוצות רגילים ואלקטרוניים ושילוט בתחנות התחבורה הציבורית -ובכירים בענף מסבירים שההיצע עולה על הביקוש. אם מוסיפים שטח פרסום עצום כמו זה שמציעה מע"צ, יש להביא בחשבון עלויות הקמה של מיליוני שקלים, לצד עלויות תחזוקה של אלפי שקלים לשלט. לא בטוח שחברות השילוט יוכלו להכיל את כל הנדל"ן המניב הזה, אבל מותר להניח שכולן יעמדו בתור לרכוש את טופסי המכרז.

תגיות