אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם מתערער מעמדה של וול סטריט? חברות היוקרה בורחות להונג קונג צילום: בלמוברג

האם מתערער מעמדה של וול סטריט? חברות היוקרה בורחות להונג קונג

שוק ההנפקות הראשוניות צובר תאוצה, אף שהמדדים המובילים בבורסות העולם נמצאים במגמת ירידה. בעוד חברות מעמק הסיליקון נוהרות לוול סטריט, ענקיות תעשייה ויוקרה מנפיקות בהונג קונג, בתקווה להיות קרובות לצמיחה האסטרטגית

19.06.2011, 07:48 | ענת ציפקין

המדדים המובילים בבורסות העולם נמצאים זה כמה שבועות במגמת ירידה מתמשכת, אך שוק ההנפקות הראשוניות לציבור דווקא ממשיך לצבור תאוצה - במיוחד בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד - והנתונים מפתיעים. מתחילת השנה ועד ראשית יוני בוצעו בארצות הברית 211 הנפקות ראשוניות לציבור: 45 בלבד בבורסות מערב אירופה ו־30 בבורסת הונג קונג. אז נכון, בבורסת ורשה הונפקו 73 חברות, אולם מדובר בעיקר בחברות קטנות יחסית שכל אחת מהן גייסה בממוצע כמה עשרות מיליוני דולרים בלבד.

מתחילת השנה רשמה בורסת הונג קונג זינוק של 30.4% במספר ההנפקות הציבוריות הראשוניות לציבור (IPO) לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת גידול של 19.9% בלבד בבורסות ארצות הברית. וכך, מתחילת השנה הנפיקו בהונג קונג חברות בהיקף מצטבר של 9.75 מיליארד דולר.

עבור חברות ההייטק עדיין נשארה וול סטריט המקום המועדף להנפקה, כדוגמת הרשת החברתית לינקדאין שגייסה בחודש שעבר 352 מיליון דולר, או חברת המשחקים המקוונים זינגה שצפויה להנפיק החודש. הדבר תקף כמובן גם לרשת החברתית פייסבוק, כשהיא תצא להנפקה ראשונית לציבור (ככל הנראה לקראת סוף השנה, אם לשפוט מההערכות).

הדשדוש במערב משפיע

אולם חברות תעשייתיות, ובעיקר חברות המבססות את מכירותיהן על תנופת העיור, צמיחת האוכלוסייה והגידול בהכנסה הפנויה של המעמד הבינוני, מכוונות את עצמן למקום אחר מוול סטריט: להונג קונג שבמזרח.

יצרנית המזוודות האמריקאית סמסונייט, שגייסה בשבוע שעבר 1.25 מיליארד דולר, לא בחרה במקרה את בורסת הונג קונג. שוקי היעד שאותם מסמנות חברות יוקרתיות למוצרי צריכה בכלל וחברות קמעונאיות בפרט נודדים בחודשים האחרונים מזרחה, כשברקע מורגשים הדשדוש בכלכלת ארצות הברית והמשך משבר החובות הריבוני באירופה. כיום נחשבת סין כשוק היעד העיקרי למוצרי יוקרה, וכשוק הצומח בקצב המהיר ביותר בעולם.

מתחילת 2011 נמכרו בסין מוצרי יוקרה בהיקף מצטבר של 16.6 מיליארד דולר, עלייה של 25% לעומת תקופה מקבילה אשתקד - כך על פי נתונים שמפרסמת חברת הייעוץ הגלובלית Bain & Co. גם מנתונים שמפרסמת חברת הייעוץ מקינזי עולה תמונה דומה, שלפיה סין צפויה להוות 20% משוק מוצרי היוקרה הגלובליים עד שנת 2015.

בחודש שעבר התראיין לבלומברג סגן נשיא סמסונייט לאזור אסיה והפסיפיק והכריז כי בכוונת החברה להגדיל את נתח השוק שלה בסין מ־12.5% ל־35% בחמש השנים הבאות. בשנה החולפת זינקו מכירות סמסונייט בסין בשיעור של יותר מ־50%. בהתאם לכך מבקשת סמסונייט להנפיק כ־48% מהון מניותיה במקום הקרוב עד כמה שניתן לשוקי היעד האסטרטגיים שלה. בעבר (בשנים 1994–2002) נסחרה סמסונייט בנאסד"ק במדד המניות הקטנות Nasdaq SmallCap Market, אולם לאחר ששווי השוק שלה נפל מתחת לרף הדרוש, היא נמחקה מהמסחר.

יצרנית המזוודות, שנוסדה בארצות הברית בשנת 1919, מבקשת למקד את פיתוח עסקיה העתידיים בעיקר בשוקי אסיה, ובמיוחד בסין ובהודו - כך עולה מהתשקיף שפרסמה טרם ההנפקה. "נכוון את עתיד החברה למרכז הכובד הגיאוגרפי בתחום שבו אנו פועלים", אמר טים פרקר, יו"ר החברה. לדבריו, "הנפקה בארצות הברית לא התאימה לנו, וגם אירופה אינה הכיוון שאליו אנו חותרים להגיע. הבורסה בהונג קונג היא הבחירה ההגיונית הטבעית עבורנו".

סין והודו הן השווקים השני והשלישי בהיקף ההכנסות הנובעות מהם עבור סמסונייט, מיד אחרי ארצות הברית. החברה מעריכה כי היקף מכירותיה בסין והודו ישקף את קצב הצמיחה המהיר באותם השווקים, בעיקר על רקע הגידול המסיבי בנפח התיירות העולמית מצד הסינים וההודים. בעבר ייצרה סמסונייט את מזוודותיה בעצמה בארצות הברית, אולם כיום היא מבצעת מיקור־חוץ לייצור מוצריה, שכמעט כולו ממוקם באסיה. 84% מהמזוודות שהיא מוכרת מיוצרות בפועל בסין.

הגיוס בוצע במחיר של 14.5 דולר למניה. במקור ביקשה סמסונייט להציע את מניותיה למשקיעים בטווח מחיר מקורי שנע בין 13.5 דולר ל־17.5 דולר למניה, אולם היא הורידה אותו לטווח שבין 14.5 ל־15.5 דולר. לפיכך, אף שבכוונתה המקורית רצתה סמסונייט לגייס כ־1.5 מיליארד דולר, היא גייסה 1.25 מיליארד דולר. ועדיין, מדובר בגיוס נאה שבוצע בתנאי שוק לא פשוטים. החברות הנסחרות במדד הקמעונאיות בהאנג סאנג נסחרות לפי מכפיל רווח ממוצע של 15.3, כאשר הגיוס של סמסונייט בוצע לפי מכפיל רווח של 19. כלומר, הגיוס שלה בוצע במחיר מניה גבוה יחסית לממוצע בענף.

מדד האנג סאנג רשם בחודש החולף את הירידה החדה ביותר שלו בשנה האחרונה, ומאז תחילת השנה צנח המדד המרכזי של בורסת הונג קונג ב־3%. למרות זאת ההנפקה קיבלה ביקושי יתר של פי ארבעה מהכמות המוצעת, מה שלא ארע במקרה של ענקית מוצרי האופנה היוקרתית האיטלקית פראדה, שתיכננה לגייס החודש בהונג קונג 2.6 מיליארד דולר, אך בפועל גייסה בהנפקה שביצעה ביום שישי 2.14 מיליארד דולר.

עם זאת, גם הבחירה של פראדה בהונג קונג אינה מקרית. פראדה היא חברה פרטית הנמצאת בבעלות משפחתית. מעיון בתשקיף שפרסמה החברה לקראת ההנפקה הראשונית לציבור, עולה כי החברה מתעתדת להשתמש בכשני שלישים מתקבולי ההנפקה למטרת פתיחת 80 חנויות חדשות של הרשת בשנה הקרובה, כאשר 12 מתוכן בסין ו־25 נוספות בדרום־מזרח אסיה.

נכון לסוף ינואר 2011 מפעילה פראדה 319 חנויות ברחבי העולם, מתוכן רק 18 בסין, והמספר כאמור צפוי לעלות שכן הכנסותיה של פראדה מהפעילות שלה בסין מהוות 19% מהיקף המכירות הגלובלי שלה. זאת בהשוואה ל־10% בלבד לפני שלוש שנים בדיוק. מהתשקיף של פראדה עולה כי היא צופה זינוק של 46% ברווח הנקי שלה לחצי הראשון של 2011, בעיקר על רקע הגדלת נפח המכירות של מוצריה בשוקי דרום־מזרח אסיה.

למכור ארנקים לסינים

בשנת 2010 היה הרווח הנקי של פראדה 250.8 מיליון יורו, לאור זינוק של 63% בהיקף המכירות של החברה בשוקי אסיה והפסיפיק, בהשוואה לשנת 2009. הכנסותיה של פראדה הסתכמו ב־2.5 מיליארד יורו, זינוק של 31% לעומת 2009. בהנפקה ביום שישי גייסה פראדה 16.7 מיליארד דולר הונג קונגי (2.14 מיליארד דולר), בתמורה להנפקת 423.3 מליון מניות במחיר של 39.5 דולר הונג קונגי למניה. טווח המחירים בו תכננה לגייס היה במקור בין 36.5 ל־48 דולר הונג קונגי ששיקפו לחברה שווי שוק של כ־11.4 מיליארד דולר עד 14.6 מיליארד דולר. עם תחילת ההנפקה היא צמצמה את טווח המחיר לרמה של 39.5 עד 42.25 ולבסוף גייסה במחיר של 39.5.

כך או כך, לא ניתן להתעלם מהכוח העולה של בורסת הונג קונג, בעיקר לנוכח הירידה במעמדן של בורסות מסורתיות יותר בארה"ב ובמערב אירופה. מבחינות רבות ניתן להסתכל על הבורסה ההונג קונגית כמעין מגדלור. כעת רק נותר לראות לאיזה כיוון תאיר האלומה שלו, וכמה חזק יהיה האור שהיא תפיק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות