אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניתוח "כלכליסט": פייסבוק מגיעה ל-700 מיליון חברים, אבל הצעירים בורחים לה צילום: בלומברג

ניתוח "כלכליסט": פייסבוק מגיעה ל-700 מיליון חברים, אבל הצעירים בורחים לה

למרות מספר החברים המרשים, לרשת החברתית הגדולה בעולם יש לא מעט סיבות לדאגה: הצמיחה נמצאת בהאטה, וחמור מכך - היא נזנחת על ידי בני 24-18, אחד הקהלים המרכזיים שלה. למה זה קורה ובאילו הישגים צוקרברג יכול להתנחם?

19.06.2011, 17:17 | הראל עילם

פייסבוק חצתה את קו 700 מיליון המשתמשים - כך עולה מנתוני האתר SocialBakers. לפי האתר, לרשת החברתית הגדולה בעולם יש כיום למעלה מ-704 מיליון משתמשים פעילים. ארצות הברית היא עדיין המדינה הגדולה ביותר בפייסבוק, עם 150 מיליון איש. הרבה מאחוריה נמצאות אינדונזיה, עם 38 מיליון, בריטניה וטורקיה עם 29 מיליון והודו עם 28 מיליון.

ומה אצלנו? לפי ההערכות, ישנם כיום 3.4 מיליון ישראלים המשתמשים בפייסבוק באופן פעיל - כ-46% מאוכלוסיית ישראל. שניים מכל שלושה ישראלים שמחזיקים בחיבור אינטרנט גם מפעילים חשבון פייסבוק. ישראל גם נחשבת למדינה שבה הגולשים מבלים הכי הרבה זמן בממוצע באתר.

אוכלוסיית הרשת החברתית בישראל היא עדיין בעיקרה גברית וצעירה – 54% ממשתמשי בפייסבוק הם גברים, לעומת 46% בלבד בארצות הברית. הגיל הממוצע של משתמש פייסבוק בישראל הוא 29, לעומת 32 בארצות הברית. כפי שנראה בהמשך, הנתונים האלה משמעותיים מאוד מבחינת צוקרברג.

הכניסה למשרדי פייסבוק. כמה אנשים כותבים על החומה?, צילום: בלומברג הכניסה למשרדי פייסבוק. כמה אנשים כותבים על החומה? | צילום: בלומברג הכניסה למשרדי פייסבוק. כמה אנשים כותבים על החומה?, צילום: בלומברג

בשנה האחרונה, במיוחד בעקבות המהפכות במזרח התיכון, ישראל איבדה את מעמדה כמדינה המובילה באזור בכמות משתמשי פייסבוק. עקפו אותה מצרים, ערב הסעודית ומרוקו. בששת החודשים האחרונים לבדם מצרים הוסיפה 3 מיליון משתמשים חדשים.

גם במדינות שעלו קצת פחות לכותרות לאחרונה, כמו עיראק, תימן ואלג'יריה, נרשמו קבצי גידול מהירים במיוחד, ובהחלט ייתכן שהן יעקפו את ישראל תוך שנה או שנתיים. עם זאת, זה לא המצב בכל המדינות הערביות: בחצי השנה האחרונה קטאר איבדה 50% מהמשתמשים בפייסבוק. בלוב צנח מספרם ב-80%, נתון שאינו מפתיע: בחודש פברואר האחרון החל משטר קדאפי לנתק לסירוגין את המדינה מהאינטרנט, ובימים אלה האפשרות לגלוש משם כמעט ואיננה קיימת.

השינוי במספר חשבונות הפייסבוק הפעילים של משתמשים מארה"ב בשלושת החודשים האחרונים (במאות אלפים) השינוי במספר חשבונות הפייסבוק הפעילים של משתמשים מארה"ב בשלושת החודשים האחרונים (במאות אלפים) השינוי במספר חשבונות הפייסבוק הפעילים של משתמשים מארה"ב בשלושת החודשים האחרונים (במאות אלפים)

הצעירים מתנתקים

למרות חציית קו 700 המיליון, מספר חוקרים החלו לתהות לאחרונה האם פייסבוק מאבדת את המומנטום שלה. כשהגיע האתר ל-300 מיליון משתמשים, נדרשו לו שמונה חודשים להוסיף עוד 200 מהם כדי להכריז בגאווה על חצי מיליארד חברים. ל-200 מיליון המשתמשים הבאים לקח זמן רב יותר לבוא - 11 חודשים, ליתר דיוק. בין יוני 2009 ליוני 2010 נהנתה הרשת מקצב צמיחה של 90%, שהואט ל-40% בין יוני 2010 ליוני 2010.

ההערכות הן שפייסבוק מנסה להצניע את הבעיה: בשנה האחרונה החברה לא מסרה עדכונים רשמיים על היקף המשתמשים, לאחר שבעבר הודיעה על כל חציית רף חדש. ככל הנראה, הסיבה העיקרית לירידה בקצב ההצטרפות היא הרוויה בקרב מדינות המערב. במדינות כמו ארצות הברית, בריטניה, קנדה או סינגפור, שבהן 50% מהאוכלוסייה רשומה לפייסבוק, לא נרשם בחצי השנה האחרונה גידול בקצב הצמיחה. בקנדה אף נרשמה ירידה בהיקף המשתמשים.

כאשר בוחנים את הנתונים לעומק, רואים מגמה מדאיגה אף יותר מבחינת צוקרברג: בארצות הברית הירידה בקצב הגידול נובעת מהתנתקות של צעירים בני 18 עד 24, כשיותר מ-10 מיליון צעירים עזבו את הרשת החברתית בשלושת החודשים האחרונים. מגמה דומה מסתמנת גם בבריטניה, קנדה, הונג קונג, נורבגיה ועוד עשרות מדינות בעולם. בישראל, אגב, שכבת הגיל היחידה שבה לא נרשם גידול בחודשים האחרונים הורכבה מבני 15-13.

ללמוד מהמקרים של מייספייס ו-ICQ

בשנתיים האחרונות אנחנו רואים כיצד פייסבוק הפכה חלק מהתרבות היומיומית, אבל כפי שניתן ללמוד מהנתונים, נראה שדווקא קהל הסטודנטים האמריקאי - זה שהוביל את מהפכת הפייסבוק המקורית - הוא זה שממהר לברוח כרגע מהרשת החברתית. לא ברור האם אותם סטודנטים עוברים הלאה, לטוויטר או לרשתות חברתיות אחרות, אבל זאת אפשרות סבירה.

זו לא הפעם הראשונה שבה טכנולוגיה מאומצת קודם כל על ידי הצעירים והופכת לנחלת הכלל - רק כדי לראות את הצעירים זונחים אותה ועוברים לדבר הבא. מייספייס הפכה ממקום מפגש של צעירים לרשת חברתית ממוסחרת וכלי בידי חברות המוזיקה, ואילו ICQ הפכה מתוכנה שנתפסה כצעירה למשהו עייף ומסורבל. כתוצאה מכך, גם מייספייס ו-ICQ הן כיום רק צל חיוור של מה שהיו פעם.

ICQ. הצעירים מאמצים ראשונים - אבל במקרים רבים גם עוזבים ראשונים ICQ. הצעירים מאמצים ראשונים - אבל במקרים רבים גם עוזבים ראשונים ICQ. הצעירים מאמצים ראשונים - אבל במקרים רבים גם עוזבים ראשונים

ארצות הברית היא עדיין המקום שממנו מתחילות המהפכות הטכנולוגיות: כך זה היה לגבי פייסבוק, וכך גם לגבי המשחקים החברתיים של זינגה, ולהיטים טכנולוגיים כמו טוויטר, גרופון ואפילו אנדרואיד. אף שארצות הברית מהווה רק 21% מ"אוכלוסיית פייסבוק", היא עדיין משפיעה ומעצבת את הטרנדים בעולם המערבי.

פייסבוק מצדה ביטלה את הנתונים הנאספים דרך פרוטוקול הגרף הפתוח של הרשת החברתית עצמה, בטענה כי האומדנים מבוססים על מגוון רחב מאוד של נתונים ואינם בהכרח מדויקים. יש בזה משהו: קשה להאמין שתנועה המונית של צעירים כבר מבטלת וסוגרת את החשבונות בפייסבוק, במיוחד כשעדיין לא קם מתחרה רציני לרשת החברתית, ועדיין לא בטוח שמדובר במגמה קבועה.

אולם נתון מדאיג נוסף, שעלה בסקר עצמאי שנערך על ידי חברת הפרסום OTX, קבע ש-20% מהצעירים כבר החלו לצמצם את הנוכחות שלהם ברשתות חברתיות. כך שגם אם אין כיום אלטרנטיבה טובה לפייסבוק, בהחלט ניתן להרגיש שעבור אוכלוסייה גדולה והולכת כבר יש צורך מהותי באחת.

מנועי הצמיחה של פייסבוק

למרות הנימה הפסימית, צריך לומר בצורה ברורה: פייסבוק ממשיכה לצמוח – וככל הנראה גם תחצה את רף 800 מיליון המשתמשים. בקצב הנוכחי היא אף תגיע בתוך כשנה למיליארד חברים. זה קורה בעיקר בזכות מספר מדינות, רובן בעולם השלישי, שבהן האתר נהנה מקצב צמיחה מהיר במיוחד.

הרשת החברתית הוותיקה אורקוט, מבית היריבה הגדולה גוגל, איבדה את מעמדה כמובילה בהודו ובברזיל: רק בחצי השנה האחרונה הצטרפו לפייסבוק 12 מיליון ברזילאים ו-10 מיליון הודים. באינדונזיה נרשמו שישה מיליון מצטרפים חדשים. גם בקונגו, פרו, רומניה ואקוודור נרשמו קצבי צמיחה מהירים במיוחד.

בעבר הגדיר מארק צוקרברג את רוסיה, סין ויפן כיעדים אסטרטגיים לצמיחה. ביפן, לאחר שנים שבה הרשת לא הצליחה להתרומם בגלל התחרות מול טוויטר ורשתות חברתיות מקומיות, הצליחה לאחרונה פייסבוק לצבור תאוצה והכפילה את כוחה מתחילת השנה. ברוסיה הצטרפו באותה תקופה כמיליון גולשים. וסין? היא עדיין סגורה באופן רשמי בפני הרשת החברתית, אבל בהונג-קונג וטיוואן היא נחשבת להצלחה גדולה.

ההישגים האלה מרשימים, אבל קשה להאמין שצוקרברג יסתפק בהם, ויוותר בקלות על המגרש הכי ביתי שלו - הצעירים בארצות הברית. אחרי הכל, הוא אחד מהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

28.
פייסבוק כפלטפורמה למחקרים סוציו חברתיים:
לדעתי, ניתן לבצע בפייסבוק מחקרים רחבי היקף ובעלי מספר גבוה של משתתפים, בנושאים חברתיים רבים ומגוונים, דבר שלא היה פשוט (ולא זול) בעבר. ואני מתכוון למחקרים שיבוצעו לאו דווקא ע"י פייסבוק עצמה (ידוע לכולם שהיא מפלחת את משתמשיה להמון קטגוריות) אלא ע"י חוקרים עצמאיים שישמחו לקבל גישה אל משתמשי הפייסבוק ולבצע מחקר מדעי. מדוע לא? קיים בפייסבוק מאגר עצום של מידע על אנשים, התנהגויות מאווים ועוד ועוד. כדאי לנצל את זה!
דב , מודיעין  |  20.06.11
לכל התגובות