אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החל ב-1 באוגוסט: מערכת סליקה מרכזית בין המשלחים לחברות התעופה בתחום המטען צילום: יסמין גיל

החל ב-1 באוגוסט: מערכת סליקה מרכזית בין המשלחים לחברות התעופה בתחום המטען

הרשות להגבלים הודיעה על מתן פטור להסדר כובל בין ארגון התובלה האווירית הבינלאומי לחברות התעופה, כך שהראשון יפעיל מערכת סליקה מרכזית להעברת תשלומים בתחום המטענים האוויריים

19.06.2011, 13:28 | יסמין גיל

הרשות להגבלים עסקיים אישרה הקמת מערכת סליקה מרכזית וממוחשבת בין משלחים בינלאומיים לבין חברות התעופה שפועלות בתחום הובלת המטענים, שתופעל על ידי ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA). מטרת המערכת, שנקראת CASS (Cargo Accounts Settlement System) היא לייעל ולהסדיר את הסדרי הדיווח, ההתחשבנות והתשלום, בדומה למערכת ה-BSP (Billing and Settlement Plan ) שקיימת בין סוכני הנסיעות ובין חברות התעופה שמפעילות טיסות נוסעים מסחריות.

הרשות להגבלים הודיעה על מתן פטור בתנאים להסדר כובל בין יאט"א לחברות התעופה, לקראת יישום המערכת. זאת, לאחר שנבדק החשש לפיו חברות התעופה ישתמשו בתכנית ה-CASS להפעלת כוח משותף כלפי סוכני המטען. "לנוכח חשש זה, התנה הממונה את הפטור במספר תנאים, וביניהם תנאים המטילים מגבלות על יכולתה של יאט"א לנתק סוכן מטען מהמערכת", נכתב בהודעת הפטור של הרשות להגבלים, "בדיקת הרשות העלתה כי בכפוף לתנאים, אין בהסדר לפגוע פגיעה של ממש בתחרות ובנסיבות העניין, ניתן פטור לתקופה קצובה של שלוש שנים".

הממונה על הגבלים עסקיים, דיוויד גילה, כתב: "לאחר שבחנתי את ההסדר המוצע ואת הכבילות המצויות בו, כמו גם את השפעתן האפשרית על התחרות בשוק הרלוונטי, ולאחר שנועצתי בוועדה לפטורים ולמיזוגים, שוכנעתי שבכפוף לתנאים, אין בהסדר כדי לפגוע פגיעה של ממש בתחרות בשוק".

על פי ההסדרים המקובלים כיום, התחשבנות בין חברות התעופה לבין סוכני המטענים-המשלחים מתבצעת באופן ישיר ופרטני בין כל אחד ואחד מהגורמים הללו. מטרת תוכנית ה-CASS הינה לייעל את הסדרי הדיווח באמצעות הקמת מערכת סליקה מרכזית, שתסכם את חיוביו הכוללים של כל משלח לכל חברת התעופה. "התוכנית תביא לפישוט הליכי הדיווח והתשלום, תיצור סדרי עבודה אחידים ותאפשר בקרה טובה על שירותי התובלה באוויר", נכתב בדו"ח הרשות להגבלים, "יתרונה העיקרי בחסכון בעלויות גבייה: תחת עשרות או מאות העברות כספים בין סוכני המטען והעמיתים לחברות התעופה, המתבצעות כיום בשני מועדי תשלום מידי חודש - לאחר יישום התוכנית יעביר כל סוכן מטען תשלום אחד בכל מועד תשלום לבנק הסולק וכל חברת תעופה תקבל באותו מועד - תשלום יחיד".

מנכ"ל יאט"א בישראל, קובי זוסמן, שלח בסוף השבוע הודעה לחברות התעופה שבה כתב, בין היתר: "אני שמח ליידע אתכם שהחל מה-1 באוגוסט נשיק את מערכת ה-CASS. למעלה מ-70 מדינות מפעילות בהצלחה את המערכת מזה כ-30 שנה והמספר צפוי לעלות ל-100 עד סוף השנה. אני בטוח כי תעשיית המטען הישראלית תרוויח מהשקת המערכת".

תגיות