אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך פועלות חברות התעופה להגדיל את הרווחים צילום: shutterstock

כך פועלות חברות התעופה להגדיל את הרווחים

5.7 מיליארד דולר הרוויחו חברות התעופה האמריקאיות בשנת 2010 על שירותים מיוחדים שסיפקו לנוסעים. השגחה על קטין שטס לבד, תשלום עבור משקאות לא אלכוהוליים ואפילו תשלום על מושב מועדף

19.06.2011, 22:14 | סוכנויות הידיעות

לנוסעים יש 5.7 מיליארד סיבות להתעצבן מתשלומים נוספים שחברות התעופה גובות מהם. זהו הסכום בדולרים שחברות התעופה האמריקאיות שלשלו לכיסן מתשלומים שונים שאינם קשורים ישירות להוצאות הטיסה של הנוסעים, מזוודות כבדות  או ביטולים בשנת 2010. קבלו רשימת תעריפים נסתרים שחברות התעופה ישמחו לגבות עבור שירותי אקסטרה.

1. תשלום על חיות – רוב חברות התעופה מטילות תשלום נוסף על הבעלים של חיות מחמד המעוניינים לעלות אותם למטוס. התעריפים הללו משתנים מחברה לחברה, איירטראן גובה את אחד התעריפים הנמוכים ביותר של 69 דולר, לעומת חברות אחרות הגובות עד 125 דולר לכל כיוון.

2. תשלום לקטין ללא השגחה – אם אתם שולחים את הילדים לבדם לבקר את סבתא בפלורידה, כדאי שתתכוננו לשלם מעט יותר עבור הכרטיס שלהם. חברות תעופה רבות תופסות קטינים ללא השגחה כמטרד ובהתאם דורשות תשלום נוסף. דלתא, לדוגמה גובה 100 דולר נוספים עבור אספקת ה"שירות" הזה.

3. תשלום עבור כבודת יד – חברת ספיריט סללה את הדרך במהפכת התעריפים ונחשבת לחברת התעופה הגדולה היחידה שגובה כסף עבור כבודת היד שמעלים למטוס. התשלום עומד על 20 דולר, אם משלמים דרך האינטרנט ו-25 דולר בתשלום בעמדת הצ'ק אין. זה נשמע הגיוני לנסות ולנטרל את כבודת היד, שנוטה להפריע לתהליך העלייה למטוס ואף לגרום לעיכובים. ספיריט תחל לגבות את התשלום באוגוסט.

4. תשלום עבור שמיכה וכרית – יש חברות תעופה שלא יאפשרו לכם אפילו לישון בנוחות בחינם. הייתה תקופה שבה כריות ושמיכות נחשבו למוצרי יסוד שחולקו לכל, אך כיום חלק מחברות התעופה משתמשים בהם כמקור הכנסה. אמריקן איירליינס לדוגמה גובה 8 דולר לחבילה של כרית ושמיכה.

5. תשלום לרשת Wi-Fi – כיום ניתן לנצל את כוח האינטרנט גם בגובה 9,000 מטרים וחברות התעופה מקוות להרוויח עוד כסף על ידי אספקת השירות הזה. Wi-Fi הוא מותרות שלא כל החברות מציעות בינתיים, אך אלו שכן יגבו על כך תשלום. בחברות רבות התעריפים נעים בין 5-12 דולר.

6. תשלום למשקאות לא אלכוהוליים – האם אתם מתענגים על הרגע שבו הדיילת מופיעה עם עגלת המשקאות, מחכים בציפייה לכוס הפלסטיק הקטנה המלאה במים בטעמים? בעוד שחברות תעופה גבו מאז ומתמיד כסף עבור משקאות אלכוהוליים, כיום חלקן גובות כסף גם עבור משקאות מוגזים ולא אלכוהוליים אחרים. בספיריט מדובר בתשלום של 3 דולר.

7. תשלום לאוזניות – אם יש תשלום שייחשב הגיוני, הוא בוודאי יהיה עבור אוזניות, נכון? אחרי הכל, חברת התעופה מספקת מוצר שיאפשר לנוסעים ליהנות מהבידור המוצע. יתרה מכך, מי שרוצה להקשיב יכול להביא אוזניות מהבית. זה כמובן בהנחה שלחברת התעופה אין מערכת סאונד מיוחדת שאינה מתאימה לאוזניות הסטנדרטיות, כפי שקורה בקונטיננטל. החברה גובה 3 דולר עבור אוזניות שלעולם לא תוכלו להשתמש בהן שוב.

8. תשלום לאוכל – אוכל נחשב בעבר למצרך שחולק בחינם בטיסות. מחווה זו אינה קיימת יותר ברוב הטיסות. חלק מהחברות כלל לא מציעות אוכל, ואילו אחרות גובות עבורו כסף. בג'טבלו, למשל ניתן ליהנות מארוחה הכוללת נקניק סלאמי, קרקרים, שתי פרוסות גבינה ופאי תפוחים תמורת 6 דולר.

9. תשלום על מושב מועדף – לא כל המושבים במחלקת התיירים נולדו שווים. בעוד שהנוסעים המנוסים גילו זאת כבר לפני שנים, חברות התעופה הפנימו רק לאחרונה – והחלו לדרוש תוספת תשלום עבור המושבים במקומות הטובים יותר שמעניקים יותר מרווח ברגליים למשל. בספיריט הלכו אף יותר קדימה, ובחברה גובים לפחות 10 דולר עבור הזכות לבחור את המושב, גם אם מדובר במקום גרוע.

10. תשלום לשמירה על הכרטיס – תחשבו שהייתם מבקשים מחנות בגדים לשמור לכם על פריט בזמן שאתם רצים לכספומט להוציא כסף, והם בתמורה היו דורשים מכם לשלם 5 דולר על זה. זה פחות או יותר מה שחברות התעופה עושות כיום. לצרכנים יש כיום את האפשרות לשמור על טיסה ומחיר לתקופת זמן מוגדרת. לדוגמה אפשר לשמור על טיסה של קונטיננטל ל-72 שעות עבור 30 דולר.

11. תשלום עבור הזמנה בטלפון – מסתבר שעולה לא מעט כסף להעסיק עובדים שיקבלו הזמנות בטלפון. מי שמעוניין להזמין כרטיס טיסה דרך אדם אנושי ולא עמיתו הדיגיטלי ייאלץ לשלם עבור התענוג. חברת יו.אס. אייר למשל גובה 25 דולר עבור הזמנה דרך הטלפון, בעוד שהזמנות באינטרנט הן בחינם. התשלום של החברה לשירות זה נחשב לגבוה במיוחד.

12. תשלום לעלייה מועדפת למטוס - כיום כשיותר ויותר נוסעים לוקחים איתם רק כבודת יד, הם מעדיפים להיות הראשונים לעלות על המטוס. לעיתים אפשר לראות תור ארוך הרבה זמן לפני ההמראה, שכן הנוסעים מצטופפים כדי להיכנס ראשונים לצינור המתכת הענקי עם הכנפיים. בחלק מחברות התעופה, מוכנים להבטיח שתגיעו למושב שלכם במהירות האפשרית – תמורת תשלום. אמריקן למשל מעניקה אפשרות להעדפה בעלייה למטוס תמורת 10 דולר.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
מצויין - תמשיכו ככה!
בסיכומו של דבר, נוסע כמוני - שלא רוצה אוכל כי הוא ישן בטיסה ובין כה האוכל גרוע, לא מעוניין באזניות מאותה סיבה, נוסע עם מזוודה אחת קטנה (למה לסחוב?) והמקום לא ממש מעניין אותו (אני ישן מצויין בכולם) - יכול לקבל אחלה מחיר, שייתכן מאד שהוא בעצם מחיר הפסד לחברת התעופה. את הרווחים החברה תעשה על חשבון הפראיירים שלא יכולים בלי הפינוקים הקטנים. תמשיכו ככה.
יואל , ירושלים  |  19.06.11
לכל התגובות