אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": מנהל PayPal ישראל: "בנק ישראל בשיאו של טיפול בנושא העמלות של כ.א.ל" צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט": מנהל PayPal ישראל: "בנק ישראל בשיאו של טיפול בנושא העמלות של כ.א.ל"

קרב האשמות בין כ.א.ל ל-PayPal בנוגע לעמלת ההמרה נחשף בתביעה ייצוגית שהוגשה בעניין. מנהל בכ.א.ל אמר לתובע: "יש דרכים לעקוף את זה. חשבון דולרי או להתעקש עם PayPal שהחיוב יהיה בדולר"

21.06.2011, 16:55 | מארק שון

בנק ישראל נמצא בשיאו של הטיפול בעמלות שגובה חברת האשראיכ.א.ל מלקוחות הישראליים של PayPal. כך עולה מדברים שאמר מנהל PayPal בישראל עודד זהבי ומצוטטים בתביעה ייצוגית שהוגשה היום (ג') בעניין לבית המשפט המחוזי בתל אביב. "אנחנו מנסים לסנכרן את הפעילות שלנו מול בנק ישראל", מצוטט זהבי, "אני מאוד מקווה שבנק ישראל יכפה עליהם ויפסיק את הבריונות הזאת".

הבקשה לאשר את התביעה הוגשה על ידי יואב יחיעם והסכום שננקב בה הוא 16.3 מיליון שקל. מדובר בהמשך המאבק הצרכני לאחר שחברת PayPal שלחה שבוע שעבר הודעה למשתמשיה בישראל להפסיק את הרכישות עם כ.א.ל בשל העמלה העודפת. ברוח התקופה כבר נפתחה קבוצה בפייסבוק שכותרתה הצפויה היא: "מחרימים את ויזה כ.א.ל!". אך התביעה הוגשה למעשה גם נגד PayPal, בטענה שהפעולות של כ.א.ל מבוצעות כך כבר מאז 2007 והיה עליה ליידע את לקוחותיה עוד קודם.

PayPal מספקת שירות תשלומים מקוון, ולמעשה משמשת כ"ארנק אלקטרוני" מאובטח לצרכי מסחר שהתפתח באינטרנט. החברה נרכשה בשנת 2002 על ידי אתר המכירות ebay ובתחילת 2010 נכנסה לשוק הישראלי. הקמת הנציגות כוללת את האפשרות לבצע עסקאות בישראל כשהתשלום נעשה בשקלים.

החל משנת 2007 חברת האשראי כ.א.ל גובה מלקוחותיה עמלת המרת מט"ח גם עבור עסקאות המבוצעות באמצעות הנציגה הישראלית, למרות שמדובר בעסקאות המבוצעות בישראל והעסקאות מתבצעות במטבע שקלי.

כאשר לקוח מבצע עסקה מול בית עסק בישראל באמצעות החברה, כ.א.ל ממירה את התשלום משקלים לדולרים ולאחר מכן ממירה אותו חזרה לשקלים. בגין המרה כפולה זו מחייבת חברת האשראי את לקוחותיה בעמלת המרה בסך של 2.5% משווי העסקה. התובע מדגיש כי המרת המט"ח נעשית אך ורק על ידי חברת כאל ואינו נגבה על ידי המתחרות, חברת לאומי קארד וחברת ישראכרט.

מתמלולי השיחות שערך התובע עם נציגי שתי החברות עולה המאבק הפנימי בין שתיהן, כאשר כל אחת מאשימה את השנייה. בשיחה שהתנהלה לפני כחודש עם מנהל בשם איתן בחברת כ.א.ל ניסה אותו מנהל להסביר את העניין. "כל חיוב של PayPal אצלנו מגיע מחו"ל, שתמיד מגיע אלינו בדולר. לא משנה באיזה מטבע זה נעשה. יש דרך להתגבר על זה, שיהיה לך חשבון דולרי שאחנו יכולים לחייב אותו. דרך נוספת היא להתעקש איתם (פייפאל – מ"ש) שהחיוב יהיה בדולר".

כאשר אותו מנהל נשאל לגבי אי החיוב בחברות אחרות השיב, כי "במקרה דיברתי עם מישהו בלאומי קארד והוא אמר לי שהם לא קוראים לזה עמלת המרה אבל זה מתחבא במקום אחר. ברור שגם הם לא עושים את זה לשם שמיים".

השיחה עם זהבי מ PayPal היתה אפילו יותר מסקרנת:

זהבי: "עשינו חקירה די מעמיקה בעניין כי די הפתיע אותנו. כ.א.ל מחליטה על דעת עצמה לחייב את הלקוחות, אפילו לא בדיוק ב2.5%. עושים שם כל מיני מניפולציות. מספר לקוחות פנו לבנק ישראל, לנציב קבילות הפניות, וממה שאני יודע בנק ישראל ממש בשיאו של טיפול בנושא זה מול כ.א.ל. אנחנו מנסים לסנכרן את הפעילות שלנו מול בנק ישראל".

"אנחנו לא יכולים לדעת בעצם כמה חיוב עודף כ.א.ל עושים. אנחנו רק יכולים לנחש, כי זאת נוסחה מסובכת".

התובע: "דרך אגב, שתדע לך שכ.א.ל מאשימים אתכם".

זהבי: "מה רצית שיגידו? כמו שהם מאשימים את כל העולם שהם קיבלו 10 מיליון דולר קנס על הימורים. אין להם משהו אינטלגנטי להגיד ואני מקווה מאוד שבקרוב יפורסמו חלק מהמעשים של בנק ישראל יעשו בירור לכל העניין".

התובע: "כ.א.ל אומרים שPayPal משלים את הלקוחות בכך שהעסקה היא ישראלית אך בעצם היא לא מבוצעת בארץ אלא בחו"ל"

זהבי: "זה חלק מההתנהגות הארוגנטית של כ.א.ל. לצערי, מבנה שוק כרטיסי האשראי של הישראלי מאפשר להם לעשות את הצ'ירקס האלה. נראה לי קצת פתטי שהם מאשימים אותנו. אמרתי למנכ"ל כאל: 'בוא נודיע ללקוחות כ.א.ל שאין פייפאל...שלקוחות כ.א.ל לא ישתמשו בפייפאל...". אז הוא אומר לי 'מה פתאום, אתם תפלו אותם לרעה, חס וחלילה....'.

"אני מאוד מקווה שבנק ישראל יכפה עליהם שהוא יפסיק עם הבריונות הזאת, כמו שהוא כפה עליהם בתחום האשראי המתגלגל".

את התובע מייצגים עורכי הדין יאיר שפרן ומירה רשף.

מ-PayPal , כ.א.ל ובנק ישראל לא נמסרה תגובה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה