אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנבואה ניתנה לגולשים: ועידת הנשיא וההפתעה מצד פייסבוק צילום: בלומברג

הנבואה ניתנה לגולשים: ועידת הנשיא וההפתעה מצד פייסבוק

ועידת הנשיא שנערכת השבוע מזכירה לנו את הכינוס הראשון, שבו מייסד גוגל ורופרט מרדוק לא הצליחו להצביע על הרשת החברתית כדבר הגדול הבא. ואולי חבל שהתחזיות שלהם לא התגשמו

23.06.2011, 17:47 | אסף גלעד

על רקע ועידת הנשיא השלישית שנערכת השבוע בירושלים, נזכרתי לפתע בפאנל הפותח של הוועידה הראשונה, זו שהתקיימה לפני שלוש שנים אך כיום נדמה שנפתחה לפני עידן ועידנים.

הימים היו ימי חודש מאי העליזים של שנת 2008, כארבעה חודשים לפני משבר הבנקים בארה"ב ושלושה חודשים לפני פרוץ משבר המשכנתאות. נשיא ארצות הברית עוד היה מאלה שנעתרו להזמנתו של נשיא המדינה והגיע לנאום בירושלים. קראו לו אז ג'ורג' וו. בוש. רשת חברתית ושמה פייסבוק, שנפתחה רק שנתיים קודם לכן לציבור הרחב, צברה כבר עשרות מיליוני משתמשים, אך טרם עברה את סף ה-100 מיליון.

על במה אחת בועידה בירושלים ישבו סרגיי ברין, ממייסדי גוגל, רופרט מרדוק, בעליו של ניוז קורפ (שרכש שלוש שנים קודם לכן את מייספייס ב-580 מיליון דולר), ומנכ"ל אולפני וורנר לשעבר טרי סמל, שגם שימש כיו"ר ומנכ"ל יאהו. לצידם ישבה סוזן דקר, אז עוד נשיאת יאהו ואשת אמונו של גר'י יאנג. הפאנל שהונחה ביד רמה על ידי יוסי ורדי, כשלעצמו האיש שאולי מזוהה יותר מכל עם מותג שנות התשעים, ICQ.

בצפייה שנייה, שלוש שנים לאחר מכן, אי אפשר שלא לחוש רחמים כלפי היושבים במליאה ויכולותיהם לצפות את מגמות העתיד. מסתבר שגם האיש שהמציא את מנוע החיפוש הפופולרי בהיסטוריה, איל עיתונות שמחזיק ב"וול סטריט ג'ורנל" וברשת פוקס, האיש שניהל ביד רמה את אולפני וורנר במשך עשרים שנה והאישה החזקה ביאהו התקשו לבטא בסך הכל מילה אחת פשוטה: "פייסבוק". אם בוחנים את מיטב התחזיות שנשמעו על הבמה המכובדת במאי 2008, לא מוצאים שם את הרשת החברתית.

סרגיי ברין. גם הוא לא ניחש מי תהיה אחת המתחרות המרכזיות שלו, צילום: בלומברג סרגיי ברין. גם הוא לא ניחש מי תהיה אחת המתחרות המרכזיות שלו | צילום: בלומברג סרגיי ברין. גם הוא לא ניחש מי תהיה אחת המתחרות המרכזיות שלו, צילום: בלומברג

לצחוק? אולי עדיף להצטער

ברין נזכר על הבמה בערגה בדפדפן המוזאיק שבו גלש בנעוריו, אי שם בשנת 1993, והשווה את מבחר האתרים שהיה קיים לגלישה אז למבחר הקיים בשנת 2008. החידוש המרתק והמסעיר מבחינתו של התקופה היה "לייב בלוגינג", אותה תופעה מוזרה שבה אנשים כותבים בזמן אמת על המתרחש סביבם ועל חוויותיהם.

מרדוק דיבר על כך שהמהפכות הטכנולוגיות יגיעו מלמטה ולא יוכתבו מלמעלה, והעריך כי "אנו על סיפו של תור הזהב שבו האלמנט האישי יהיה בולט יותר מבעבר". למרות שפנה מיד לאחר מכן לסגור את העיתונים שבבעלותו רק לגולשים בתשלום, לא שכח לציין כי "הקידמה חושפת יותר ויותר תכנים בפני אלה שעד כה התקשו להרשות לעצמם".

סוזן דקר מיאהו דיברה בשבחי הטכנולוגיה החדשה שהיא מתכוונת לאמץ בחברה: ממשק שיחבר בצורה חכמה את התכנים של החברים שלנו אל תיבת היאהו-מייל שלנו. ורק סמל היה זהיר וטען כי "קצב השינויים הגבוה בהתפתחות האינטרנט מצמיח חברות ותעשיות שלמות כפי שהוא הורס אותן".

חודש לאחר הפאנל בירושלים השתווה לראשונה מספר המשתמשים בפייסבוק ובמייספייס. לאחר חודשיים חצתה לראשונה פייסבוק את רף מאה מיליון המשתמשים, ובחודש נובמבר 2008 כבר עברה את ה-200 מיליון.

קל לצחוק על קוצר הראייה של האנשים המכובדים שהשתתפו בפאנל המדובר, אבל אפשר גם להצטער: ברין, מרדוק, דקר וסמל דיברו על עולם מרושת יותר ומבוזר יותר, שבו מספר האתרים הזוכים לחשיפה משמותית רק יילך ויגדל. כשחושבים על העולם של פייסבוק, שמרכזת את כל תעבורת הגלישה במקום אחד, קצת חבל שהתחזיות לא התגשמו, לפחות לא כרגע.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
דווקא דייקו מאד. לא ידעו את שם החברה שתתעשר, אבל חזו מגמות נכון
לייב בלוגינג זה לא טוויטר? או אפילו חלק מפייסבוק? ולא נכון שבפייסבוק וטוויטר "האלמנט האישי בולט יותר מאשר בעבר" בדיוק כמו שנבאו? והאם לא נכון ש"הקידמה חושפת יותר תכנים"? הם התבקשו לחזות מגמות, לא את שמו של המתעשר התורן.
המסביר לצרחן , פה  |  23.06.11
8.
אז הם לא חזו, ביג דיל. היו רשתות חברתיות לפני פייסבוק והן נכשלו
וגם הרשת החברתית שגוגל הקימה בתגובה לפייסבוק נכשלה. מה שמלמד על כך שלגוגל לא היה את כוח האדם הדרוש או את המבנה הארגוני הנדרש כדי לאפשר חזון של רשת חברתית מתפקדת. גם פייסבוק, למרות הצלחתה, התקשתה עם המודל הכלכלי שלה עד לא מזמן וגם עכשיו לא ממצה במלואו את הפוטנציאל הכלכלי שיש לה כבר עכשיו עם החברים הקיימים ברשת.
גלעד  |  23.06.11
לכל התגובות