אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מדריך "כלכליסט" ללקיחת אשראי עסקי

אשראי עסקי משמש מפתח מרכזי לצמיחתם של עסקים רבים, אך אם עושים בו שימוש שגוי ולא עומדים בהחזרים, הוא עלול להיות כאבן רחיים על הצוואר. כלכליסט מציג את הדרכים להתאמת ההלוואה הנכונה לעסק שלכם, מהם פתרונות המימון המרכזיים בשוק ואיך ניתן לקבל אשראי מבלי להגיע לבנק

26.06.2011, 14:07 | רימונה פרקש ברוך

"כמעט כל עסק צריך נזקק להלוואות. החוכמה היא להתאים את ההלוואה לסוג הפעילות. בעסקים מסוימים עבודה עם אשראי היא חלק מובנה בהתנהלות העסקית שאותה מכתיב השוק, כמו למשל אצל יבואנים שנחשבים לצרכני האשראי הגדולים ביותר, לעומת עסקים נותני שירות הזקוקים בדרך כלל לפחות אשראי", מסביר שחר אלוני, מנכ"ל חברת גלובל קפיטל, העוסקת בייצוג לקוחות עסקיים מול בנקים וחברות אשראי חוץ־בנקאיות, הכנת עסק לקראת לקיחת האשראי וליווי פיננסי לאורך תקופת החזר ההלוואה.

"הבעיה של עסק שזקוק לאשראי היא ביכולת שלו להחזיר אותו", אומר יניב האפט, שותף מנהל בגלובל קפיטל. "לשם כך חשוב מאוד לבצע עבודת הכנה ראויה שתאפשר להתאים את האשראי לפעילות החברה וליכולת ההחזר".

כך מתאימים אשראי לפעילות העסק

1. הגדרת מטרת ההלוואה

לפי מטרת ההלוואה ניתן להעריך מהו גובה ההלוואה הרצוי, ובעיקר מה תהיה תקופת ההחזר שלה. "הלוואה שלוקחים לצורך שיפוץ או לרכישת מלאי בדרך כלל מומלץ לפרוס על פני תקופה כמה שיותר ארוכה כדי לא להכביד על העסק עם תשלומי ההחזר", אומר יניב האפט.

 

2. ניתוח האובליגו

האובליגו הוא סך ההתחייבויות השונות של העסק לבנק, כולל ביטחונות ופריסות הלוואות קודמות. לאחר בחינת האובליגו ניתן לאפיין את מצב העסק, לבחון את יכולת ההחזר של בעל העסק, ובהתאם לכך לבחור בסוג המימון המתאים לו ביותר. "למי שיש היסטוריה ממונפת, כלומר רמת אובליגו ביחס לפעילות השוטפת של יותר מ־50%, מומלץ לפנות למימון חוץ־בנקאי כגון קרנות סיוע לעסקים", אומר אלוני ומדגיש: "התאמת האובליגו לפעילות השוטפת היא אחד השלבים הכי מהותיים בדרך לבחינת האשראי המתאים".

חשוב לבצע גם הערכה מחודשת של הביטחונות, שכן לפי דברי אלוני, "עסקים רבים לא מודעים לכך שיש להם ביטחונות שיכולים לעזור להם בקבלת אשראי, למשל עסקים שמחזיקים צ'קים ולא פודים אותם או שיש ברשותם חשבוניות מאושרות".

3. בניית תוכנית עסקית

"בניית תוכנית עסקית צריכה להיות חשובה קודם כל בשביל העסק עצמו, ורק אחר כך ככלי למטרת גיוס כספים מבנקים ונותני אשראי חוץ־בנקאיים", אומר האפט. תוכנית עסקית מאפשרת לקבל תמונת מצב על ההיסטוריה הפיננסית של העסק, כולל מקורות מימון, יעדים ומועדים ליישום ותחזיות תזרים מזומנים ורווח הצפויים מהמימון החדש.

סוגי ההלוואות העיקריים

1. הלוואה בנקאית

למי זה מתאים: הבנק מאפשר סוגים שונים של הלוואות. הלוואות מימון ליבוא, הלוואות גישור, הלוואות בלון, הלוואות לטווח קצר ולטווח ארוך. "ברוב המקרים הבנק יהיה המקור האולטימטיבי למימון לעסק", אומר אלוני.

עסקים בהקמה, שאין להם היסטוריית אשראי, יוכלו בדרך כלל לקבל הלוואה אם כי מאחר שמדובר בעסקים בעלי סיכון גבוה, קיים סיכוי גדול שהבנק יבקש מהם ביטחונות גדולים.

עסק שכבר מימש או קרוב לממש את האובליגו או שיש לו ביטחונות לא מספיק טובים - לא יוכל לקבל הלוואה בנקאית.

גובה המימון: אין גבול לגובה המימון שניתן לקבל מהבנק, הדבר תלוי בהון הפיננסי של הלקוח ותלוי בטיב הביטחונות שיעמיד.

תקופת ההחזר: בדרך כלל עד חמש שנים. אם במרכיב הביטחונות ישנו נכס מסחרי, אפשר לפרוס את ההחזר עד 12 שנה.

עלויות: הריבית על ההלוואה נעה בטווח של 5%–12%. עלות עריכת מסמכים עד 2% מגובה ההלוואה.

יתרונות: הריבית נמוכה בכ־3%–4% ביחס להלוואות דומות בשוק.

חסרונות: הביטחונות הדרושים הם גבוהים.

2. הלוואה מקרנות סיוע ממשלתיות

קיימות כיום 20-30 קרנות סיוע לפי התמחויות שונות ואזורים גיאוגרפיים שונים בארץ. הקרנות הפעילות ביותר הן קרן קורת, קרן רש"י וקרן סיוע לעסקים קטנים.

למי זה מתאים: עסקים שאין להם מספיק ערבויות וביטחונות, עסקים בהקמה, עסקים שנקלעו לקשיים תזרימים נקודתיים, עסקים בהתפתחות שרוצים להרחיב את עצמם. "לעתים מומלץ לקחת הלוואה ראשונית מהקרן ואחר כך לבקש הלוואה נוספת מהבנק, וכך להגיע אליו עם מינוף טוב יותר", מציע אלוני.

גובה המימון: עד 1.1 מיליון שקל.

תקופת ההחזר: עד חמש שנים, כולל אפשרות דחייה לתחילת התשלום, שבדרך כלל ניתנת לחצי שנה מיום קבלת ההלוואה.

עלויות: ריבית בגובה 8% (כולל ריבית הפריים), תשלום של 250 שקל לחשב הכללי במשרד אוצר וכן עלויות הקמת הלוואה המסתכמות בכ־0.3% מסכום ההלוואה.

יתרונות: הערבויות שנדרשות הן מאוד נמוכות.

חסרונות: זמן המתנה ארוך עד קבלת ההלוואה - חודש ימים בממוצע.

3. הלוואות באמצעות חברת האשראי

"לקוחות עסקיים יכולים לקבל באמצעות חברות האשראי מגוון פתרונות התפורים על פי צורכי הלקוח", מסביר יאיר קפלן, סמנכ"ל וראש אגף עסקים ואשראי בחברת Cal. כך, למשל, לקוח הזקוק לשיפור בתזרים המזומנים יוכל להתחבר לשירותי ניכיון שוברי אשראי - פירוש הדבר שאף על פי שעסק מסוים מאפשר ללקוחותיו פריסת תשלומים, הוא עצמו יכול לקבל מחברת האשראי את סכום העסקה כולו במועד העסקה. שירות אחר הוא ה"פקטורינג" - מימון חשבוניות. שירות זה נועד לעסקים המספקים סחורה או שירותים ומקבלים תמורתם חשבונית בתנאי אשראי של עד 180 יום, מה שמכונה "שוטף פלוס". "כאשר אנו מנתחים את הסיכון בפקטורינג, אנו מסתמכים על העסק ועל לקוחותיו", מסביר קפלן. "באמצעות הפקטורינג בית העסק נהנה משלושה מרכיבים: שירותי מימון - באמצעות הקדמת תשלום חוב הלקוח, שירותי גבייה אשר נעשית על ידי חברת פקטורינג, וביטוח אשראי.

"עסקים הזקוקים לסכום כסף גדול יוכלו להיעזר בכרטיסי האשראי כאמצעי מימון ופלטפורמה לביצוע תשלומים עבור בתי עסק".

להרשמה לוועידה המרכזית של "כלכליסט" לעסקים קטנים ובינוניים לחץ כאן.

תגיות