אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתרגמים את הפעילות המקומית ליצוא צילום: ניב קנטור

מתרגמים את הפעילות המקומית ליצוא

גם עסקים קטנים יכולים להתרחב לחו"ל: כלי חדש של גוגל מתרגם את תחומי הפעילות, משווה את רמת התחרות בעולם, הביקוש למוצרים ועלות הפרסום, כדי שבעל העסק יידע איפה כדאי לפרסם או לפתוח אתר מקומי. לקראת הוועידה המרכזית של "כלכליסט" לעסקים קטנים ובינוניים

29.06.2011, 11:24 | עומר כביר

לא קל להיות עסק קטן במדינה קטנה כמו ישראל. השוק מוגבל, מרחב הגדילה מצומצם והצרכנים הפוטנציאליים הם לא קהל גדול במיוחד. אין זה מפתיע וגם לא חדש שעסקים רבים העוסקים בשיווק מוצרי צריכה פונים לאינטרנט כדי להפוך את העסק המקומי ליצואן גלובלי.

אבל שיווק באינטרנט צופן בחובו אתגרים לא פשוטים לפיצוח. "האינטרנט יצר נגישות שמשמשת כמקפצה ומנוע עסקי כלכלי לעסקים", אומרת סמנכ"לית השיווק של גוגל ישראל, ריקי דרורי. "אבל למקפצה הזו יש כמה צרכים משלה: לאתר לקוחות פוטנציאליים, לזהות מגמות צרכניות ושיווקיות וליצור דיאלוג ישיר עם קהל היעד שלהן".

עסקים גדולים יכולים להשקיע סכומי עתק בסקרי שוק ודעת קהל, כדי לאתר שווקים אידיאליים לשיווק המוצרים שלהם. סכומים אלו לא עומדים לרשות עסקים קטנים ובינוניים, שלרוב פועלים תחת ערפל בכל הקשור לאופן שיווק המוצר שלהם ברשת והתאמתו לשווקים מקומיים.

אבל כלי של גוגל בשם Global Market Finder יכול לסייע לאותם עסקים לפזר את הערפל הזה. "הכלי נותן מענה מיידי לשאלות כמו כמה תחרות יש בשוק מסוים, כמה ביקוש יש לשירות שלי בשוק אחר וכמה יעלה לי לפרסם בשוק הזה", אומר דרורי.

 

באיזו מדינה מחפשים יהלומים?

 

הכלי הוא מעין שילוב בין שלושה שירותים מוכרים של גוגל: Google Translate, שירות תרגום טקסטים ואתרים; Google Insights for Search, המספק נתונים השוואתיים על הפופולריות של שאילתות חיפוש שונות; וכלי הפרסום במנוע החיפוש של גוגל, Adwords. הוא הושק על ידי גוגל בעולם לפני כחצי שנה, ולפני שבועות ספורים עבר גיור מלא לעברית.

"המשתמש נכנס לכלי", מסבירה דרורי, "ומזין שאילתת חיפוש שרלבנטית לעסק שלו - למשל, יהלומן ישראלי יקליד 'יהלומים'. הכלי מתרגם את השאילתה ל־56 שפות ומציג את כמות החיפושים החודשית שבוצעה לאותה שאילתה בחלוקה לפי מדינות".

הכלי מציג גם את העלות המוערכת של תשלום פר הקלקה על פרסומת שמוצגת כאשר משתמש ממדינה ספציפית מחפש את השאילתה בגוגל, למשל 1.26 שקלים להקלקה באיטליה ו־5.56 שקלים בארה"ב, וכן את הביקוש של מפרסמים לאותה מילת חיפוש.

"בארה"ב, שיעורי החיפוש לשאילתה 'יהלומים' הם הגבוהים ביותר, אבל התחרות שם גבוהה והעלות לקליק גבוהה. באיטליה, לעומת זאת, מספר החיפושים נמוך יותר, אבל הוא עדיין גבוה יחסית והתחרות יותר נמוכה, אז יהלומן ישראלי יכול ללמוד שעדיף לו להתמקד בשוק האיטלקי. לעסק קטן בישראל אין הרבה כסף, הוא צריך לקבל החלטות חשובות לגבי איפה הוא משקיע בשיווק בעולם. הכלי הזה זמין ללא תשלום ומאפשר לבעל העסק לאתר את השווקים הנכונים, ולדעת איפה להשקיע בפרסום ובבניית אתר מקומי".

מקפצה לעסקים קטנים

 

לדברי דרורי, Global Market Finder יכול לעזור לעסקים קטנים בשלבים השונים של ביסוס פעילות שיווקית בחו"ל. "בשלב הראשון, העסק צריך לזהות את השווקים שבהם יש ביקוש למוצרים שלו. הכלי מאפשר לבעל העסק לראות איפה בעולם יש התעניינות במוצר, איפה יש תחרות גדולה יותר, איפה זול יותר לפרסם ואיפה ההזדמנות הכי טובה", היא אומרת.

זה, למשל, מה שעשתה עין גדי קוסמטיקס (www.eingedi.net), חברה משפחתית המתמחה בשיווק בשמים ושמנים תנ"כיים. "בשל מגבלת משאבים, בפני כל יצואן עומדת הדילמה באיזה שוק בינלאומי למקד את מאמצי השיווק שלו והיכן נמצא רוב קהל היעד שלו", אומרת ליאת דקר־פלס, אחראית יצוא בחברה. "במקום להוציא כסף על בחינת חדירה וסקרי שוק, קיבלנו את האפשרות להגיע ליעד בצורה מהירה וזולה. הכלי אפשר לנו להתמקד במדינות שבהן הבחנו שיש ביקוש למוצרינו, כמו ארה"ב ומזרח אירופה, תוך חיסכון זמן וכסף. ואכן, המדינות שהופיעו בראש הרשימה מגלות עניין גובר וביקוש רב למוצרים שלנו".

אתגר נוסף הוא הצורך לייצר כמה גרסאות של פרסומות ואתרים, בהתאם לשפת השוק המדובר ולאופיו. "בסופו של דבר, יש שלב שבו צריך ליצור קשר בין הלקוחות הפוטנציאליים ולאפשר להם ללמוד על המוצר", אומר דרורי. לדברי יוסי בלז, מבעלי האתר www.ajudaica.com, הכלי של גוגל מסייע לו להתמודד עם אתגר זה: "אנחנו מקימים כיום אתר בפורטוגזית שמיועד לברזיל. הכלי מאפשר לנו לראות איזה מוצרים מהקטלוג שלנו מאוד מבוקשים בברזיל, ולבנות את האתר בהתאם".

למרות היתרונות הרבים של Global Market Finder, אומרת דרורי, לא מומלץ להסתמך רק עליו: "הכלי הזה יכול לשמש כקרש קפיצה מהותי עבור עסקים קטנים, שיוכלו לחדור לשווקים בעולם ולהצליח שם. אבל כל עסק צריך לשקלל את הקריטריונים האישיים שלו ולשקול גורמים כמו התרבות המקומית ובשלות השוק כדי להגיע להחלטות הנכונות עבורו".

להרשמה לוועידת העסקים הקטנים והבינוניים לחצו כאן

תגיות