אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיפים בתחום המיסוי: האם אתם משלמים ארנונה גבוהה מדי? צילום: shutterstock

טיפים בתחום המיסוי: האם אתם משלמים ארנונה גבוהה מדי?

וגם: מדוע אסור לדחות רישום תקבולים, איך למשוך את הרווחים - ולמה כדאי לשלב עובדים בעלי מוגבלויות

03.07.2011, 08:15 | הדר קנה

7. לבדוק איפה הארנונה זולה יותר: כי אם מיקום העסק לא מהותי, אפשר לחסוך

המעוניינים לפתוח עסק חדש ניצבים לעתים בין כמה ברירות בכל הנוגע למיקומו של העסק, חלקן בשטחי שיפוט של רשויות מקומיות שונות. במצב כזה, ניתן לבחון גם את המסים המקומיים שיש לשלם בכל מיקום, כדי להגיע להחלטה הנכונה.

לדברי עו"ד מיכאל רוזן, מומחה למיסוי מוניציפלי, פערי הארנונה בין רשויות שונות יכולים להגיע לכ־30%, וההפרש הופך משמעותי ככל ששטח העסק גדול יותר. כמו כן, כדאי לבדוק אם הרשות מודדת שטח ברוטו (היקף חיצוני) או נטו (בין הקירות). עיריית תל אביב, למשל, מודדת שטח נטו, כך שהיא אינה מחייבת את העסק בשטחים המשותפים.

יש גם רשויות, אומר עו"ד רוזן, שלהן תעריפים ספציפיים זולים יותר לעסקים מסוימים. אם העסק הוא מחסן, למשל, יש רשויות שיגבו עבורו תעריף זול משמעותית, ויש גם כאלו שמוכנות להתגמש: אם יש בעסק פן יצרני, הן מוכנות לחייב אותו או חלק ממנו כמבנה לתעשייה.

 

8. לבדוק היטב את חיוב הארנונה: כי לפעמים הוא קופץ

 

לעתים יקבל העסק חיוב ארנונה גבוה באופן משמעותי מזה שהוא נוהג לקבל. לדברי עו"ד מיכאל רוזן, על פי חוק חייב להיות בכל רשות מקומית מנהל ארנונה שהוא הכתובת להעברת השגות על החיוב, שאותן יש למסור בתוך 90 יום מרגע קבלת הודעת התשלום. בפני מנהל הארנונה ניתן להשיג לגבי נושאים טכניים, כמו אופי הסיווג שניתן לבית העסק ומידת השטח שנקבע לתשלום, ומחובתו להגיב בתוך 60 יום. אם ההשגה נדחית, ניתן לערער לוועדת הערר לענייני ארנונה ולאחריה לבית המשפט, שאליו יש לפנות ישירות במקרים משפטיים, כמו שינוי בצו הארנונה שנעשה שלא כדין ועוד.

9. לעבור ל־SMEs: כי זה מאפשר לעבוד טוב יותר עם חו"ל

רו"ח ראובן שיף, צילום: עמית שעל רו"ח ראובן שיף | צילום: עמית שעל רו"ח ראובן שיף, צילום: עמית שעל

חברות ציבוריות מחייבות לדווח על פי התקינה החשבונאית החדשה, ה־IFRS, החל מ־2008. מ־2011, עסקים קטנים ובינוניים יכולים לעבור ל־IFRS המיועד לעסקים קטנים ובינוניים (SMEs) אם ברצונם לעשות זאת.

רו"ח ראובן שיף ממליץ על כך, למרות העלויות הכרוכות במעבר לדיווח בשיטה אחרת ולמידתה: "נגיד שאתם רוצים למכור את העסק לחברה זרה - כדי שתוכלו לדבר באותה שפה, עדיף ה־SMEs. גם כשהולכים לבנק ומציגים דו"חות כספיים לצורך מכירה מלאה, חלקית (הכנסת שותף) או קבלת אשראי, ה־SMEs משקפת את מצב העסק בצורה כלכלית ועדכנית יותר".

שיף ממליץ על מעבר ל־SMEs בעיקר לעסקים שעובדים עם חו"ל, מחזיקים בפעילות בינלאומית או שבכוונתם להכניס משקיע זר. “במקרים אלו יהיה קל יותר לדבר עם אנשי הכספים הזרים, כי החשבונאות תפעל על אותה פלטפורמה", הוא אומר.

10. לא לדחות רישום תקבולים: כי אם יתפסו אתכם, תהיו בצרות

לדברי עו"ד קובי כהן, מבעלי משרד ברזילי־כהן המתמחה במיסוי, עוסקים רבים שוכחים פעמים רבות לרשום צ'קים ומזומנים המשולמים להם באופן מיידי, עם קבלתם, בספר המיועד לשם כך או בקופה הרושמת.

מבחינת החוק, כל דחיית רישום - גם אם בכוונת בעל החברה לרשום את ההכנסות בסמוך לקבלתם - מהווה מבחינת החוק "אי־רישום תקבול".

במידה שהעוסק נתפס באי־רישום תקבולים, אומר עוד" כהן, יש לכך השלכות עצומות על הערכת גובה ההכנסות בעסק בעתיד, מה שעלול להוביל לחיובי מס גבוהים.

11: למכור נכסים לעסק: כי אז אפשר לשלם מס של 20% בלבד

כשמקימים עסק יש לעתים נכסים מוחשיים (כמו משרד או בניין) או לא מוחשיים (כמו מוניטין, ידע טכנולוגי או פטנט) שבעלי החברה מעמידים לרשותה. עו"ד ענת טנא, שותפה בכירה במשרד אלתר ושות', מסבירה כי כאשר בעלי החברה רוצים למשוך ממנה כספים, נכסים אלה יכולים להוות יתרון משמעותי לצורכי מס. לדבריה, "כאשר בעלי מניות רוצים למשוך כסף מהחברה, עליהם לשלם מס חברות ודיבדינד בשווי מצטבר של 43%. לעומת זאת, העברת נכס מיחיד לחברה היא אירוע ששיעור המס עליו עומד על 20% ומהווה תחליף שמביא לחיסכון ניכר במס".

12. לנכות את גודל החדרים: כי אתם ממילא עובדים מהבית

בעלי מקצועות חופשיים שחלק גדול מעבודתם נעשית מהבית, מפני שפתיחת משרד אינה כלכלית עבורם, יכולים לחסוך במס. "כל הוצאה ישירה המהווה אמצעי להפקת ההכנסה היא הוצאה המותרת בניכוי", אומר רו"ח ראובן שיף. "כך, למשל, בדירת 3 חדרים אפשר לקחת את חדר העבודה ולנכות שליש משכר הדירה, שליש מהארנונה, שליש מוועד הבית ושליש מהחשמל לצורכי מס. ישנן הוצאות מסוימות שאינן ניתנות לייחוס ספיציפי, ועל כן ידרש מפתח מסוים והגיוני כלכלית, כמו מ"ר, מספר חדרים וכדומה, כדי לקבוע את שיעור ההוצאה שתותר בניכוי".

13. להפוך לחברה משפחתית: כי שנה קשה או מכירה גדולה בפתח

חברות קטנות ובינוניות רבות מנוהלות על ידי בני משפחה. עו"ד ענת טנא ממשרד אלתר ושות' מסבירה כי במקרים אלה, זכותם של בעלי המניות לבדוק מדי שנה האם כדאי להם להתמסות כחברה רגילה או כחברה משפחתית. בחברה רגילה משלמים מס חברות ומס דיבדינד שמגיעים עד ל־43%, ואילו בחברה משפחתית, הכנסות החברה נחשבות להכנסות בעלי המניות וממוסות בשיעורי מס רגילים - כלומר שיעור מס שולי המגיע ל־44%. לדברי עו"ד טנא, "אם הולכת להיות שנה קשה, כדאי לשקול מעבר לחברה משפחתית, כי אז ניתן יהיה לקזז את ההפסדים מול ההכנסות האישיות של בעלי המניות ואפילו ממשכורות. גם אם הולכת להיות מכירת הון גדולה של פעילות, פטנט או חברה־בת - כדאי לפעול כחברה משפחתית, כי אז המס על רווח ההון יהיה בשיעור של 20% במקום 43%”.

14. לשלב עובדים בעלי מוגבלויות: כי זה מוסרי וגם מקבלים החזר חלקי

 

החל מינואר 2011, שילוב אנשים בעלי מוגבלויות בעסק הוא לא רק מוסרי, אלא גם משתלם כלכלית. משרד התמ"ת השיק באמצעות מרכז ההשקעות תוכנית מיוחדת לשילוב אנשים בעלי מוגבלות בשוק העבודה, וכל עוסק מורשה שיעמוד בתנאי המסלול יקבל החזר חלקי של עלות שכרו של העובד המוגבל, גם אם מדובר בעובד בודד.

על פי הגדרת החוק, אדם בעל מוגבלות הוא בעל נכות של 20% לפחות, בעל ירידה בשמיעה של 50 דציבלים או יותר או שהמציא אישור רפואי כי הוא אדם עם מוגבלות. עבור עובדים אלה יוכלו המעסיקים לקבל מהתמ"ת סיוע עד תקרת שכר של 15 אלף שקל בחודש. על פי התוכנית, ההטבות יינתנו במשך 30 חודשים באופן מדורג: בעשרת החודשים הראשונים להעסקת העובד יקבל המעסיק החזר של 42% מעלות שכרו, מהחודש ה־11 ועד ה־20 יקבל המעסיק 30% מעלות שכרו, והחל מהחודש ה־21 ועד תום החודש ה־30 יקבל החזר של 18% מעלות שכרו.

לדברי רו"ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון, "משרד התמ"ת העמיד לרשות התוכנית תקציב של עד 10 מיליון שקל. תפקיד המדינה הוא לדאוג לכל אזרחיה, גם אלו בעלי המוגבלויות המאפשרות להן לעבוד בעבודות שונות. גם המשרד שלי דאג להעסיק עובד בעל מוגבלות שעושה את עבודתו נאמנה. אני ממליץ לבעלי עסקים לשקול להעסיק בעלי מוגבלויות הן מהאספקט החברתי והן מבחינת עלויות. ההטבה מאפשרת לבעל העסק גם להוזיל עלויות שכר וגם לעשות מצווה".

 

15. למשוך משכורת כדיבידנד: כי זה חוסך במס

בעלי מניות בעסק יכולים למשוך ממנו רווחים בשתי דרכים: משכורת או דיבידנד. לדברי רו"ח ראובן שיף, "המתכון הנכון הוא שילוב המוכתב על ידי מדרגות המס. משכורת בסכום של עד 17,500 שקל לחודש לערך (עלות מעביד) שומרת על בעל המניות מתחת למדרגת המס שממנה מתחילים לשלם מס בשיעור של 44% (מס הכנסה וביטוח לאומי). מעל מדרגה זו, משיכת הרווחים כדיבידנד תביא לניצול אופטימלי של חיסכון מס". על הכנסה מדיבידנד לא צריך לשלם ביטוח לאומי, עוד יתרון של שיטה זו.

16. לאזן בין הרווחים לנזילות: כי חשוב לא לפגוע בתזרים המזומנים

"לעתים, רווחיות גבוהה בעסק לא יכולה לפתור בעיות מיידיות של תזרים מזומנים", אומר רו"ח ראובן שיף. "רווח גבוה עשוי להיות תוצאה של תמרונים ואף עיוותים חשבונאיים, אולם התזרים לא משקר. עסק קם או נופל לאו דווקא על רווחים, אלא על תזרים. ישנם עסקים רווחיים שיכולים לסגור את שעריהם אם יש עיכוב גדול בגביית התקבולים מהלקוחות: שורת הרווח מראה על מכירת סחורה, אבל הכסף לא נכנס לקופה".

שיף ממליץ "לקבוע איזון בין רמת הרווחיות לבין מידת הנזילות של העסק. לא מומלץ שהעסק ינצל אשראי חיצוני מהבנקים בכלל, אולם במקרים חריגים ניתן להגיע עד למחצית קו האשראי שאושר על ידי הבנק".

לדבריו, "לעסקים קטנים מומלץ להשתמש בשלבים הראשונים אך ורק בהון העצמי שלהם, עד שהעסק מתבסס. ניתן להיעזר במימון חיצוני רק לצורך הרחבתו על ידי רכישת רכוש קבוע והשקעות לטווח ארוך".

17. להקדים הוצאות ולדחות הכנסות: כי שיעור המס יורד

עסקים רבים, בעיקר כאלה העוסקים במתן שירותים, מדווחים למס הכנסה לפי שיטת המזומן, כלומר דיווח במועד קבלת התשלום (לעומת השיטה המסחרית, שבה מדווחים במועד אספקת הנכס או השירות). לדברי עו"ד עופר אלבוים, שותף בכיר במשרד שקל ושות', "לקראת סוף השנה כדאי לעסקים המדווחים בשיטה זו להקדים הוצאות ולדחות הכנסות - אם יש הוצאה צפויה בינואר כדאי לשלם אותה עד סוף דצמבר, ומי שאמור לקבל תשלום בדצמבר מוטב שידחה אותו לינואר".

הסיבה לכך, אומר אלבוים, היא ש"ידוע שדחיית מס זה כסף בכיס, בגלל הרפורמה המורידה את שיעורי המס בכל שנה בשנים האחרונות. אם מאחרים הכנסה, מקבלים רווח בטוח".

18. לתת לעובדים אופציות: כי זה יותר טוב מבונוס

יש לכם עובד שמגיע לו צ'ופר? כדי לתגמל עובדים שלא באופן שוטף, קיימות שתי שיטות: בונוס למשכורת, או חלוקת אופציות או מניות. לדברי רו"ח ראובן שיף, השיטה השנייה, שנהוגה בעיקר בחברות הייטק, עדיפה מבחינת מס.

"כשנותנים לעובד בונוס, המס על העלייה החדה פעמית במשכורת מנוכה בהתאם לשיעור המס השולי של העובד, שיכול להגיע עד 45% מהמשכורת", מסביר שיף. "בחלוקת אופציות או מניות, החוק מאפשר, בתנאים מסוימים, דחייה של תשלום המס ממועד קבלתן למועד מימושן בפועל - ואז המס יהיה 25% בלבד. במקרים אלו גם אין חבות ביטוח לאומי, שבאמצעותה תקרת המס יכולה להגיע ל־57% מהמשכורת".

לשאר הטיפים לחצו כאן

תגיות