אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - דנקנר מחפש אקזיט: ישראייר במו"מ למיזוג עם ארקיע צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט" - דנקנר מחפש אקזיט: ישראייר במו"מ למיזוג עם ארקיע

קבוצת אי.די.בי, החולשת, בין השאר, על ישראייר, דיזנהאוז, צבר ונתור, רוצה להחזיק במחצית מחברת התיירות הממוזגת אבל ארקיע רוצה להחזיק בנתח גדול יותר, של 60%. שני הצדדים הסכימו להנפיק את החברה בתל אביב לאחר המיזוג

03.07.2011, 06:53 | גולן חזני

האם הידיעות על המגעים לרכישת ישראייר על ידי אל על היו רק ספין שנועד לקדם עסקה אחרת לגמרי? ל"כלכליסט" נודע כי דווקא ארקיע מנהלת מו"מ מתקדם למיזוג עם ישראייר השייכת לקבוצת אי.די.בי. למעשה, מדובר בעסקה גדולה יותר שבה תמוזג ארקיע עם החברה־הבת של קבוצת אי.די.בי, חברת אי.די.בי תיירות, הכוללת - מלבד ישראייר - גם את דיזנהאוז, צבר, נתור, יוניטל, יוסי טורס, אופן סקיי ועידן חדש.

ל"כלכליסט" נודע עוד כי כרגע ישנם פערים בעמדות הצדדים: בעוד שקבוצת אי.די.בי - המחזיקה באי.די.בי תיירות עם קרן סקיי של צבי יוכמן וניר דגן - מבקשת לבצע את המיזוג בחלקים שווים, כלומר שלאחר המיזוג יחזיק כל צד ב־50% מהחברה הממוזגת, הרי שארקיע מבקשת לקבל 60% ממניות הגוף הממוזג. ככל הנראה תוזמן הערכת שווי לגבי כל אחת מהחברות הלא ציבוריות כדי לקדם את העסקה. לפי דו"חות 2010 של קבוצת אי.די.בי, השווי של אי.די.בי תיירות מוערך ב־38 מיליון דולר. עוד נודע ל"כלכליסט" כי שני הצדדים הסכימו להנפיק את החברה הממוזגת בתוך שנה־שנתיים ממועד המיזוג.

האחים רפי, אבי וג'ו נקש רכשו את ארקיע ב־2006 תמורת 12 מיליון דולר. כיום הם מחזיקים ב־70% מהמניות, כאשר עובדי ארקיע מחזיקים ביתרה. למיזוג בין שתי חברות התעופה סינרגיה גבוהה שכן לישראייר אין שירותי מכונאות כפי שיש לארקיע, אבל ברשותה שורה של סוכנויות נסיעות מהגדולות בישראל הנהנות ממחזור של מיליארדי שקלים בשנה (לארקיע, לעומת זאת, פעילות קמעונאות קטנה יחסית). בחודש מרץ ניסתה ארקיע להכניס חברת ביטוח כשותפה (שתחזיק ב־15%–20% מהמניות לפי שווי חברה של כ־100 מיליון דולר), אבל בלא הצלחה.

קבוצת אי.די.בי רכשה מגנדן הולדינגס את גנדן תיירות (הכוללת את ישראייר) באוקטובר 2009 תמורת 1.2 מיליון דולר במזומן. בעליה הקודמים של גנדן תיירות היו יו"ר קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, המשנה ליו"ר אבי פישר, משפחת שימל וצורי דבוש. הקבוצה לקחה על עצמה את הערבויות האישיות והאחרות שנתנו דנקנר ובעלי המניות האחרים בגנדן הולדינגס בסכום כולל של 45 מיליון דולר. חלקו הגדול של סכום זה ניתן כערבות להלוואות בסכום של 36.9 מיליון דולר שישראייר לקחה מהבנק הפועלים לצורך מימון המקדמות לרכישת שלושה מטוסי איירבס בעלות כוללת של 120 מיליון דולר.

מאז הקמתה ב־1995 הפסידה אי.די.בי תיירות 109 מיליון דולר, כאשר עיקר ההפסד נבע ממצב התעופה הקשה בעולם שייצר הפסדים כמעט לכל חברות התעופה. את 2009 סיימה אי.די.בי תיירות בהפסד של 29 מיליון שקל ואת 2010 בהפסד של 66 מיליון שקל. לאחרונה היא מצויה בהליך התייעלות אינטנסיבי אשר לפי הערכות שיפר את מצבה.

מי שמוביל את המגעים מטעם ארקיע הוא המנכ"ל גדי טפר, ומטעם אי.די.בי תיירות מנהלים את המגעים יוכמן והמנכ"ל דוד קמיניץ. עד כה נערכו לפחות שלוש פגישות, ובחלקן השתתפו גם גורמים בכירים יותר משני הצדדים.

מאי.די.בי תיירות סירבו להגיב.

תגיות