אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": בניגוד לקודמו - דב בהרב יקבל 24 אלף שקל בחודש כיו"ר תע"א צילום: ענר גרין

בלעדי ל"כלכליסט": בניגוד לקודמו - דב בהרב יקבל 24 אלף שקל בחודש כיו"ר תע"א

בהרב, שייכנס לתפקידו כיו"ר התעשייה האווירית בעוד כשבועיים, יועסק בחצי משרה. בניגוד ליו"ר היוצא יאיר שמיר, הוא לא ויתר על משכורת חודשית והסביר: עובד בתשלום מחויב יותר למקום העבודה. האוצר בתגובה: "התנאים לא סוכמו עדיין"

04.07.2011, 07:03 | גולן חזני וטל ליטמן

בניגוד לקודמו בתפקיד יאיר שמיר, היו"ר הנכנס של התעשייה האווירית (תע"א) דב בהרב צפוי לקבל שכר עבור עבודתו.

ל"כלכליסט" נודע כי בהרב, שצפוי להיכנס לתפקיד בעוד כשבועיים, יועסק בחצי משרה ועשוי ליהנות משכר של כ־24 אלף שקל ברוטו בחודש וכן מרכב מנהלים מסוג וולוו S80, בעלות חודשית של כ־13 אלף שקל. יש לציין כי תנאי העסקתו של בהרב עומדים בניגוד להנחיות המינהליות הנוכחיות של האוצר, המאפשרות ליו"ר לעבוד במשרה מלאה או לבחור לשמש כיו"ר לא פעיל ללא שכר.

היו"ר היוצא שמיר יסיים את תפקידו לאחר שש שנים שבהן לא קיבל שכר עבור עבודתו. גורמים במשרד האוצר מעריכים כי בשנותיו במשרה ללא שכר הוא חסך למדינה כ־8 מיליון שקל. שמיר, הנחשב למי שקידם את התעשייה האווירית בצורה מרשימה, התבשר על אי־חידוש חוזהו כמה שבועות לאחר שמתח ביקורת על התנהלות האוצר בנושא הדולר, ולאחר שנרמז כי שר הביטחון אהוד ברק מעוניין ביו"ר אחר. לפני שלוש שנים, ערב תחילת הקדנציה האחרונה שלו, סירב שמיר לחתום על מסמך האוסר עליו כל פעילות פוליטית, בטענה שהוא אינו משתכר במסגרת תפקידו.

בהרב, ששימש שמונה שנים כמנכ"ל אמדוקס, מחזיק בהשקעות פרטיות בכמה מיזמים טכנולוגיים, כולל חברויות בכמה דירקטוריונים, שעל חלקם הוא אינו מוכן לוותר, ועל כן אינו לוקח על עצמו משרה מלאה. למרות זאת, כשנשאל לגבי אפשרות של עבודה בתעשייה האווירית ללא שכר, השיב בשלילה בטענה כי התנדבות אינה מודל מתאים בהכרח בעיניו לעבודה זו. לדבריו, מי שמקבל תמורה בעד פעילותו גם מרגיש מחויב יותר וגם ניתן לדרוש ממנו יותר.

עלות שכרו של בהרב צפויה לעמוד על 500–800 אלף שקל בשנה. עם זאת, עדיין לא ברור אם היו"ר החדש ישתמש בזכות להשתמש בנהג צמוד וייתכן שיחליט להמשיך לנהוג בעצמו במכוניתו האישית. במקביל, הוא צפוי להיעזר בשירותיו של עוזר אישי בשכר.

גורמים בתעשייה האווירית מתחו ביקורת על עלותו הצפויה של בהרב ואחד מהם אמר ל"כלכליסט" כי "כנראה שהפזרנות מגיעה לתעשייה האווירית".

בהרב, שהונו מוערך במאות מיליוני שקלים, מסר בתגובה: "אני לא יודע על מה אתה מדבר. הדברים לא סוכמו עדיין. אני אגיב רק כשאכנס לתפקיד".

מנהל רשות החברות הממשלתיות באוצר דורון כהן אמר אתמול, כי "התנאים לא סוכמו עדיין. יו"רים בחברות ממשלתיות בשני הסיווגים הגבוהים זכאים לתנאי שכר של מנכ"לים באותן חברות. יש כאלה שבוחרים לפעול ללא שכר כלל, ויש הסבורים כי יש לחייב יו"ר להיות מועסק בשכר מלא בלבד, כדי שיוכל להקדיש לחברה את מלוא תשומת הלב".

לדברי כהן, הוא מתנגד לתפיסות אלה, היות שבהעסקת יו"ר לא פעיל "אנחנו מאפשרים לאנשים מוכשרים בעלי עיסוקים אחרים לבוא ולתרום לחברות ממשלתיות. כמו כן, יו"ר במשרה מלאה שוהה כל היום בחברה ולעתים נוצרת חפיפה לא רצויה בינו לבין המנכ"ל. אם דירקטוריון החברה יבחר בבהרב כיו"ר, הוא יצטרך לבחור אם להיות יו"ר פעיל או לא פעיל".

בהודעה על החילופים לפני כחודש אמר שר האוצר יובל שטייניץ כי הוא "מודה לשמיר על פועלו בהתנדבות למען החברה בשש השנים האחרונות, ומאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו".

תגיות