אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הייבריד OUT, פלאג IN

הייבריד OUT, פלאג IN

באחרונה הוצגו בישראל שתי מכוניות פלאג אין -היברידיות עם יכולת טעינה מרשת החשמל וטווח נסיעה נקייה של עשרות קילומטרים. בעוד שהיבואנים ורשות המסים מתכתשים על שיעור המס שיוטל עליהן, כלכליסט עושה קצת סדר בסבך חוטי החשמל

04.07.2011, 13:42 | תומר הדר

השבועיים האחרונים, למי שלא הבחין, היו מרתקים עבור העוסקים ברכב חשמלי. הסיבה העיקרית לכך היא הצגתן של שתי מכוניות בעלות מנגנון הנעה חשמלי שטרם נראה בישראל -פלאג אין. מדובר במכוניות שנוסעות עשרות קילומטרים בכוחו של חשמל, אך גם מצוידות במנועי בנזין.

אם בוחנים את המכוניות הללו היטב מגלים שמדובר במכוניות שונות לחלוטין, אך עם זאת, גם בכאלה שעקרונות ההפעלה שלהן דומים עד מאוד ולכן גם יהיו נתונות בסופו של דבר לגזרות רגולטוריות דומות.

נוסף על אלה, בימים אלה נערכים מבדקים למכוניות חשמליות מתוצרת כמה יצרנים צרפתיים ויפניים, וכמובן למכוניות החשמליות של בטר פלייס, שכב-ר נוסעות בכבישי ישראל. כמו כן, בסוף השבוע שעבר פרסם משרד התשתיות את מסמך עקרונות מדיניות הטענת הרכב החשמלי. מדובר באוסף קווים מנחים שמסדירים את תחום הטענת הרכב החשמלי על כל היבטיו, ובו מצוין בין השאר שכל בעל רכב חשמלי יוכל לרכוש עמדת טעינה לרכב שלו וליצור קשר עם כל ספק טעינה שיבחר או עם חברת החשמל, וישלם תעריף שייקבע על ידי משרד התשתיות. המסמך, יש לציין, אינו סופי.

טויוטה פריוס פלאג אין, אתר יצרן טויוטה פריוס פלאג אין | אתר יצרן טויוטה פריוס פלאג אין, אתר יצרן

עם זאת, בניגוד לפרסומים בתקשורת הזרה -שמהם ניתן להבין לפעמים שישראל היא גן עדן לרכב חשמלי -במציאות עדיין לא קם אפילו ישראלי אחד שרכש מכונית חשמלית בכספו. למרות זאת, בסופו של דבר בשנים הקרובות המכוניות החשמליות כן יחלחלו לכבישי ישראל בקצב מסוים, ומסיבה זו כדאי לעשות סדר בבלגן החשמלי ולהסביר בדיוק מי נגד מי.

הפתרון האידיאלי

ראשית, סוגי המכוניות. כיום עומדים להגיע לישראל לא פחות מארבעה סוגים שונים של רכב חשמלי. ההגדרה "רכב חשמלי" רופפת מאוד, מכיוון ששתיים מהמכוניות מצוידות גם במנועי בנזין, ואילו שתיים במנועים חשמליים טהורים. המכוניות בעלות מנועי הבנזין מכונות "מכוניות פלאג אין". נכון להיום, מבחינת רוב תעשיית הרכב העולמית, מכונית הפלאג אין היא הפתרון האידיאלי לנסיעה "נקייה", לפחות עד שיופיעו מכוניות בעלות מנוע חשמלי וסוללה שמסוגלת לספק טווח נסיעה מינימלי של 500 ק"מ.

מכונית פלאג אין מצוידת במנוע בנזין וגם במנוע חשמלי, בדומה למכונית היברידית. אך בעוד שהמנוע החשמלי במכונית היברידית מסוגל לרוב להעניק טווח נסיעה בכוח חשמל של מאות מטרים, מכונית פלאג אין מצוידת במנוע חשמלי שמאפשר לה לנסוע לטווח של עשרות קילומטרים.

מיצובישי מייב מיצובישי מייב מיצובישי מייב

לרוב מדובר במנוע חשמלי חזק, שמאיץ את המכונית למהירויות גבוהות. המנוע מגובה בסוללה בעלת קיבולת אנרגיה גבוהה שמאפשרת שימור ביצועים למשך עשרות קילומטרים. ההיגיון שעומד מאחורי שיטה זו פשוט: רבים מאזרחי ערי העולם אינם נוסעים מאות קילומטרים ביום, ולכן יכולים לנסוע בכוחו של החשמל בלבד.

עד כאן מדובר ברכב הדומה לכל מכונית חשמלית, כולל היכולת לחבר את המכונית לשקע. אך כאן מסתיים הדמיון לרכב חשמלי -מכיוון שמכונית הפלאג אין מצוידת במנוע בנזין. כך, כאשר בעליה של מכונית הפלאג אין מרוקן את הסוללה, הוא יכול לעבור לשימוש במנוע הבנזין. לפני ההתייחסות לסוגי מכוניות הפלאג אין, יש לציין שמכוניות אלה נמצאות בימים אלה בלבו של מאבק בין יבואני הרכב ובין רשות המסים. הסיבה לכך היא שמעמדה של מכונית הפלאג אין מבחינת שיעור המס טרם הובהר סופית. כיום, לפי חוק, מכונית חשמלית היא מכונית ששיעור המס עליה עומד על 10% בלבד; לעומת זאת, על מכונית היברידית מוטל מס קנייה גבוה משמעותית, בשיעור של 30%.

שברולט וולט שברולט וולט שברולט וולט

בפגישות שערכו לאחרונה כמה יבואני רכב עם אנשי רשות המסים, דרשו היבואנים הטבת מס למכוניות הפלאג אין בשיעור של 10%, כפי ששמור לרכב חשמלי. עם זאת, ברשות המסים מדגישים שמכוניות הפלאג אין עדיין מצוידות באגזוז שפולט גזים שמזהמים את האוויר. עניין שיעור המס שמוטל על מכוניות הפלאג אין קריטי להצלחתן, במיוחד מאחר שיצרני רכב רבים הולכים בכיוון זה.

במעמד חשיפתה של טויוטה פריוס פלאג אין, ציינו אנשי יוניון מוטורס יבואנית טויוטה שאם שיעור המס על המכונית יהיה 10%, ייקבע מחירה הסופי על כ־170 אלף שקל. אם שיעור המס ייקבע ל־30%, יטפס מחירה ל־200 אלף שקל.

לשם המחשה, מחירה של טויוטה פריוס רגילה הוא 152 אלף שקל. עבור לקוחות רבים, פער של 18 אלף שקל מפריוס רגילה עשוי להצדיק בהחלט את רכישתה של פריוס פלאג אין. לעומת זאת, פער של 48 אלף שקל מפריוס רגילה יהפוך את דגם הפלאג אין לגימיק. זאת ועוד: במעמד השקתה של שברולט וולט, התייחסו אנשי היבואנית UMI למחירה של הוולט -כ־200 אלף שקל -כאל סוגיה סגורה. זאת בהתחשב בשיעור מס של 10%, אף שברשות המסים מתנגדים בינתיים לקביעה זו.

וולט וכל השאר

מכוניות הפלאג אין, כאמור, מתחלקות לשני סוגים שניתן לקטלג כשברולט וולט -וכל השאר. הסיבה לכך היא שיטת הפעולה: שברולט וולט מצוידת במנוע חשמלי ובמנוע בנזין, וגם מסוגלת לנסוע לטווח של כ־55 ק"מ בכוח החשמל. אך בשברולט בחרו בשיטת הנעה ייחודית שאמורה, לפי היצרנית, לחסוך דלק כאשר מנוע הבנזין פועל; מדובר בשיטה שבה מנוע הבנזין של המכונית משמש כגנרטור ואינו מתחבר אל גלגלי המכונית. שאר המכוניות פועלות בשיטה שונה, שבה גלגלי המכונית מחוברים למנוע הבנזין שלה, שמסובב אותם בעת הצורך.

רנו פלואנס רנו פלואנס רנו פלואנס

המכוניות החשמליות הטהורות מתחלקות לשני סוגים עיקריים, כמו חלוקת מכוניות הפלאג אין -קרי, המכוניות החשמליות של רנו וכל השאר. רנו היא יצרנית הרכב היחידה בעולם כיום שמייצרת מכוניות חשמליות שמצוידות בסוללה נתיקה, כלומר שניתנת לפירוק מהרכב והחלפה בסוללה טעונה. לפי רנו, מדובר בפתרון שנועד לאפשר לבעל הרכב נסיעה לטווח בלתי מוגבל, כלומר להחליף סוללה בכל פעם שסוללת רכבו תחלש, מבלי להמתין שעות לטעינתה.

לעומת זאת, יצרני רכב כמיצובישי, פיז'ו, קיה ופורד נוקטים גישה שלפיה החלפת הסוללה היא תהליך מסורבל שעלול ליצור סיכונים. אלה מדגישים שדגמי המכוניות החשמליות שהציגו בשנים האחרונות הם פתרונות עירוניים בלבד ואינם מומלצים לנסיעות בין־עירוניות, עד להצגת מכוניות בעלות טווח נסיעה משופר. בכל מקרה, אף אחת מן המכוניות האמורות אינה משווקת בינתיים בישראל באופן סדרתי.

נותרה עוד נקודה אחת -הטעינה. למרות פרסום מסמך העקרונות, עניין זה אינו סגור. עם זאת, אחד העקרונות שסוכמו הוא שבישראל תיאסר טעינה משקע ביתי, ותותר רק מעמדה ייעודית. משמעות מהלך זה היא כמובן שמחירו של החשמל לרכב חשמלי יהיה יותר גבוה ממחירו של החשמל הביתי. חשוב מכך, מדובר במכשול רציני בפני רכבי הפלאג אין, שכן אם מחיר הטעינה החשמלית יהיה גבוה, עלות הנסיעה בחשמל של מכוניות הפלאג אין לא תהיה נמוכה משמעותית ככל הנראה מעלות הנסיעה בבנזין, מה שיפגע בכדאיות מכוניות הפלאג אין, וחבל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אין עתיד לחשמלית בארץ
אני האזרח הבינוני הממשלה לא תוותר על הכנסותיה מדלק וכלי רכב. הטייקונים לא יוותרו על שוד האזרחים ברשות החוק. לכן נגזר עלי להמשיך ולרכוש רכב קונבנציונלי.ולהסתכל על יפי הנפש הצדקנים שמרשים לעצמם רכב "לא מזהם" ב 200 K הרכב החשמלי היחיד שאקנה אי פעם תהיה קלנועית בבית אבות. מצטרף לדעתו של מגיב 3 ומבקש להוסיף שהדג החשמלי כבר נוסע בכבישים. עם ישראל עבר למהפכת ה 60 אלף וקונה מכוניות מיני בכמויות (אלטו,ספארק פיקנטו) די לקנוניות הטייקונים. בסך הכל רציתי להגיע למכולת ובחזרה.
אזרח בינוני  |  09.07.11
4.
טעינת רכב חשמלי
יש להתיחס לטעינת רכב חשמלי כמו לחיבור של כל מכשיר חשמלי אחר לרשת. הטענה שיש לבקר את הטעינה על מנת למנוע עומס יתר היא מופרכת. טעינת רכב חשמלי לא מעמיסה את רשת החשמל יותר ממזגן/מכונת כביסה או מייבש. בנוסף, איך ימנעו ממי שיש לו בית פרטי עם חנייה צמודה לחבר את רכבו ישירות לרשת הביתית שלו? הכל בלוף. ניסיון נואש של המדינה לחלוב מיסים על החשמל לרכב
אסף  |  06.07.11
3.
הטכנולוגיה היברידית המעניינת באמת עדיין לא הוצגה.
אני מחכה לראות מתי יצרן רציני יציג דג היברידי פלאג-אין. למי שלא הבין - הכוונה נניח לדג מהכנרת שיכול להטעין את עצמו במים ולשחות על היבשה עד לסחנה. עכשיו, אם נגמרים לו המים בדרך מה יעשה? ימות. אם יצליחו להנדס דג שאם נגמרים לו המים בדרך יש לו מחולל מים בילט-אין (נניח כמו מזגן ביתי שמטפטף לו מהצינור) אז הוא יוכל להגיע לסחנה בלי פחד. וככה הוא יוכל לבלות יום בסחנה בכיף ולחזור באותה צורה לכנרת ולספר לחברים שלו כמה נהנה. זה טוב לא רק לבילוי והנאה אלא גם לכלכלה כי אם תזכרו שיש בעולם מעל שני מיליארד נוצרים שדגי הכנרת הם חלק מכתבי הקודש שלהם אז כל שקל שמשקיעים בדגים האלו יחזור בהכנסות מתיירות איכותית ולא בתיירות מין חס וחלילה כמו ששר התיירות רוצה שיהיה לנו בקזינו במצפה רמון ששם במכתש אין דג אחד לשטוף איתו את העיניים אז המהמרים יחפשו לממש תאוות הבשר. מקווה שהארתי את עיניכם.
מושט  |  06.07.11
לכל התגובות