אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - אפקט הגז המצרי: חברת החשמל מבקשת מהמדינה 2 מיליארד ש' צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט" - אפקט הגז המצרי: חברת החשמל מבקשת מהמדינה 2 מיליארד ש'

פיצוץ שלישי מתחילת השנה בצינור הגז המצרי הגביר את הצורך של חברת החשמל להשתמש בסולר. עלות רכישת 700 אלף ליטר סולר מוערכת ב־2 מיליארד שקל. ברקע מתכונן הציבור לייקור הצפוי של תעריפי החשמל, דווקא בשיא הביקוש

05.07.2011, 06:58 | ליאור גוטמן

חברת החשמל ביקשה מהמדינה הלוואת בעלים של 2 מיליארד שקל - כך נודע ל"כלכליסט". ההלוואה נועדה לשמש את חברת החשמל למימון עלויות הדלקים החריגות בקיץ הקרוב, שמקורן בהיעדר הגז המצרי. כזכור, ביום רביעי האחרון פרסמה רשות החשמל אזהרה שלפיה בקרוב יזנק תעריף החשמל ב־20%.

הסיבה לעליית המחיר הצפויה היא שהגז המצרי זורם בתפוקה של כ־30%, וחברת החשמל נאלצת להשתמש בדלקים אחרים כדי להפעיל את תחנות הכוח. סירובו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לאפשר שימוש במזוט, ששריפתו מזהמת במיוחד, מאלץ את חברת החשמל להשתמש בסולר, שמחירו יקר פי שלושה ממחיר המזוט (ר' תרשים ). מבדיקת "כלכליסט" עולה שחברת החשמל זקוקה לכ־700 אלף טונות סולר כדי לספק את הדרישה לחשמל בתקופה הקרובה. מחיר השוק של כמות זו הוא כ־2 מיליארד שקל, והוא צפוי להתגלגל בהמשך לכיסי הצרכנים.

פרשנות הכדור אצל יובל שטייניץ למרות הדימוי החבול, הפעם חברת החשמל באמת לא אשמה. הנה שלושה פתרונות למניעת המכה הצרכנית ליאור גוטמן, תגובה אחתלכתבה המלאה

אתמול (ב') בבוקר אירע פיגוע חבלני שלישי במספר במערכת הולכת הגז המצרי. התוצאה: הגז המועט שזרם עד היום לישראל חדל מלהגיע, כך שחברת החשמל נאלצת להישען על מקור הגז הטבעי השני והיחיד שנותר לה - מאגר ים תטיס שבבעלות נובל אנרג'י (47%) וקבוצת דלק (53%). מבדיקת "כלכליסט" עולה כי ים תטיס לא יכול לספק את כל צורכי המשק בגלל מגבלות הולכה, כך שחברת החשמל תיאלץ בכל מקרה לשרוף דלקים יקרים.

אם המדינה תאשר את הלוואת הבעלים זה יהיה צעד חריג, שכן עד היום המדינה העדיפה לשלוח את חברת החשמל לגייס אג"ח מאשר להזרים לה כסף, ובעקבות גישה זו החברה נמצאת היום במינוף של יותר מ־70%. הצעה נוספת שעלתה כדי להתמודד עם העלויות הנוספות של חברת החשמל היא הכרה מלאה בעלויות הסולר, בדומה להכרה בהוצאות שמקבל מאז 2005 כל בעל משאית שרוכש סולר לצורך עבודתו השוטפת. הצעה שלישית היא שחרור עודפי גבייה של כ־800 מיליון שקל שהצטברו בחשבון מיוחד, כאשר השחרור דורש אישור מיוחד של רשות החשמל. המדינה אמורה להחליט כיצד לנהוג בימים הקרובים.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מדוע רק הצרכנים נושאים בנטל. הצרכנים עניים יחסית לעובדי חברת חשמל
מדוע לא לקצץ משכר עובדי חברת חשמל שהם בעצם גם הבעלים של החברה. רובם אינם עושים כלום וחיים ממשכורות עתק של 30000 ברוטו מבלי לתרום כלום. אם יפוטרו שני שליש מהעובדים החשמל ימשיך לזרום בלי בעיות. עובדי חברת החשמל נהנים מחסינות בפני פיטורים ושכר גדל עם הגיל לעומת שכר קטן עם הגיל בחוץ הם יכולים בקלות לממן את העלייה בדלק שאותה אזרחי המדינה העשוקים מכל המיסים והקרטלים לא יכולים לממן
יצחק , ת"א  |  05.07.11